KATIE HENRY - HIGH ROAD

De Katie Henry die we voor de recensie van ‘High Road’ beogen, mogen we niet verwisselen met haar muzikale naamgenote uit Noord Californië. Onze Kate Henry groeide op in het Noorden van de staat New Jersey, in het bergachtige North Jersey, waar de regio en de mensen zich geografisch en cultureel onderscheiden van de rest van de staat. Katie volgde haar gevoel, verzilverde na haar studies haar verworven talenten en werd muzikante. Ze probeerde in de muziek scene van het aangrenzende NYC, haar muzikale kwaliteiten als singer-songwriter, gitariste en pianiste te ventileren.

“ The songs on the CD are blues-based but also contain elements of pop, rock, and gospel, allowing for an almost eclectic variety of sounds… ” (Dan Hirshberg, NJ Herald)

‘High Road’ is Kate Henry’s debuut studio album dat ze, eerder dit jaar, met producer John Ginty (Dixie Chicks, Robert Randolph, Citizen Cope) in de Showplace Studio’s van Ben Elliott (Eric Clapton, Keith Richards) in Dover, NJ, opnam. Naast Ginty (orgel, melodica, percussie, drums op “Carry You”) stonden ook Antar Goodwin (bas) en Maurice “Moe” Watson (drums, zang) en enkele opvallende gasten waaronder Marcus Randolph (Family Band), Anthony Krizan (Spin Doctors), Jonathan Fritz (Lionel Richie, Rachel Platten) & Billy Harvey (Patti Griffin Band), met Katie in de studio. Het resultaat zijn tien gevarieerde bluesy songs, die Katie schreef samen met haar bassist Antar Goodwin en, waarin pop, rock en gospel niet ontbreken.

Met een wat bizarre funky intro opent John Ginty ”Nowhere Fast” op orgel, waarin Katie met wat gospelachtige Jezus-kreten haar debuut album opent. ”Nothing to Lose” is, zoals ”Someday”, een van de erg persoonlijke songs die Katie opnam. Voor ”Chapels” neemt ze daarna plaats achter de piano en is pedal steel fenomeen Marcus Randolph haar gast. In de melodieuze titel song ”High Road” zingt Billy Harvey met Katie de duetten en, de bijna zeven minuten durende slow ”Carry You” is een eerste piekmoment op het album. In het soulvolle ”Gypsy Sister” eindigt Katie explosief met een sterke gitaar solo. Hector Lopez neemt op ”Dead Man’s Hands” de plaats in van “Moe” Watson achter de drums. Hij zorgt er mee voor dat Ginty’s orgel grooves Katie’s zang dragen. Met ”Takes a Lot” sluit Katie haar album af en neemt ze ons mee op een reis. Ze zingt in het nummer “dat het veel kost om te gaan naar wat je wilt”, wat zeker ook betrekking heeft met het maken van dit album. De meest opvallende zin uit het nummer is “Als dit gemakkelijk zou zijn, zou het niet zo leuk zijn…”.

‘High Road’ is een goed gemaakt hedendaags blues album waarin Katie Henry al haar muzikale kwaliteiten etaleert. Met Katie Henry wordt de rij van blues dames die we dit jaar recenseerden (AJ Plug, Amanda Fish, Deb Ryder, Emilia Cisko, Kat Danser, Kat Riggins, Sari Schorr, Vanja Sky…) opnieuw, wat belooft voor de toekomst, langer.

“ 'High Road' is a well-made contemporary blues album in which Katie Henry displays all her musical qualities. With Katie Henry, the number of blues ladies we reviewed this year is again longer, what promises for the future!… “  - esc for www.rootstime.be

Eric Schuurmans

 

Album track list:
01.”Nowhere Fast” – 02.”Nothing to Lose” – 03.”Chapels” feat. Marcus Randolph – 04.”High Road” – 05.”Carry You” – 06.”Gypsy Sister” – 07.”Dead Man’s Hands” – 08.”Someday” – 09.”Roll Away” – 10.”Takes a Lot” – Written by Katie Henry & Antar Goodwin ℗ 2018 – Produced by John Ginty

Album line-up:
Katie Henry: vocs, vintage vibe piano, acoustic piano, guitar, clavinet / John Ginty: organ, melodica, percussion, drums (5) / Antar Goodwin: bass / Maurice “Moe” Watson: drums, vocals / Jonathan Fritz: guitar
& Marcus Randolph: pedal steel (3) / Billy Harvey: vocs (4) / Mike Buckman: rhythm guitar (5) / Hector Lopez: drums (1,7) / Anthony Krizan: guitars (8)

Discography KATIE HENRY:
High Road [2018] | 

 

 

Artiest info
Website  
 

itunes

video