FABIAN SCHÖNE QUARTET - CAST OFF - LEINEN LOS

De titel “Cast Off- Leinen Los” is een juiste benaming voor het debuut van dit kwartet, vier jongelui die vol euforie in de startblokken staan, ernaar verlangend om eindelijk te laten zien tot wat ze in staat zijn. Uitvaren en naar buiten in de ruwe zee van het professionele leven van een muzikant. Waar velen al spoedig diep wegzinken naar de bodem van de immense muzikale oceaan bij het eerste contact met stormen, draaikolken en kliffen, waarna nooit meer iets van hen werd vernomen, daar heeft “kapitein” Schöne en zijn bemanning een verbazingwekkende weerbestendig vaartuig oftewel kwartet bij elkaar geharkt dat hardnekkig zijn koers vast houdt. Deze vergelijkingen van scheepvaart en het muziekleven komen niet uit de lucht vallen, saxofonist (alt en sopraan) Fabian Schöne groeide op in Flensburg aan de kust, dus werd zijn passie de watersport en zodoende hebben de titels van zijn nummers bijna altijd iets te maken met het natte element of er zit een noordelijk tintje aan (vgl. Black Flag, Hiking Viking en het titelnummer).

Als lid van de “The Windwalkers” won Fabian Schöne in 2014 de hoofdprijs van de achtste International Jazz Competition Bucharest en speelde hij in het voorprogramma van Wayne Shorter en Herbie Hancock tijdens het Jazzopen in Stuttgart in hetzelfde jaar. Als leider van zijn eigen kwartet heeft hij een aantal van de meest prominente jonge muzikanten uit de hedendaagse Duitse jazzscene om zich heen verzameld. Ondanks dat ze nog niet zo lang bij elkaar zijn maakten ze al tournees door Duitsland en Italië en nu is er dan hun eerste album. Behalve leider, saxofonist en componist Fabian Schöne horen we de Hongaarse pianist László Szitkó en de Duitsers Friedrich Betz op de staande bas en Tobias Frohnhöfer op slagwerk.

Op de nummers “Black Flag”, “Maria”en “If I should loose you “ is er een belangrijke rol weggelegd voor de befaamde trompettist Axel Schlosser, Schöne had al de nodige ervaring om samen te spelen met een trompettist in “The Windwalkers”, dat was goed bevallen en bovendien beschouwt hij Schlosser als één van de meest veelzijdige en creatieve trompettisten in Duitsland, bovendien mag hij hem graag. De samenwerking tussen de twee werkt geweldig, ze vormen een zeer harmonieus koppel en zo behoren de drie nummers waarop ze samenspelen wel tot het neusje van de zalm op deze fraaie debuut cd. Een van de leukere stukken van het kwartet zonder Schlosser is “Pfeif Melodie” dat van acquit gaat met een gedragen melodie maar daarna losbarst in een vrolijk huppelend wijsje dat aanspoort tot mee neuriën of fluiten zodoende geheel beantwoordend aan de titel.

Het geluid van de groep laat zich het best omschrijven als frisse aangename post bop zonder nostalgische trekjes met veel vaart en swing, knappe solo’s en schilderachtige melodieën. Alle stukken kwamen uit de pen van Fabian Schöne en het moet gezegd worden, ook daarin toont hij zich een meester. Het is dan ook terecht dat dit debuut verschijnt in de serie “Next Generation” van het Duitse blad “Jazz Thing”, het is vol. 71 in deze sympathieke en belangrijke serie waarin jonge muzikanten de kans krijgen een album op te nemen.

Geen hemelbestormende muziek misschien, maar wel goed doorwrochte en goed in het gehoor liggende jazz, voor de liefhebbers van Kenny Garrett ook een aanrader want die is een idool van Fabian Schöne en dat laat hij hier en daar duidelijk horen.

Jan van Leersum.

 

 

Artiest info
   
 

Label : Double Moon Rec.
Distr. : New Arts Int.

video