PAIER VALCIC QUARTET - CINEMA SCENES

“Een universele kamermuziek, met niets te vergelijken”, zo omschreef de Frankfurter Allgemeine Zeitung de muziek die Klaus Paier (accordeon, bandoneon) en Asja Valcic (cello) sinds 2009 als duo maken. In hun composities verweven Oostenrijker Klaus en Kroatin Asja klassiek en jazz, blues en tango, musette en moderne muziek tot strak gedefinieerde eigen klankbeelden. De creatieve vrijheid tot improviseren bracht hen tot de jazz en de overeenstemming in klankkleur tussen accordeon en cello deed hen besluiten tot een duo- vorm , mede omdat daardoor elk instrument op zich een volstrekte vrijheid geniet.

“Cinema Scenes” brengt de kleur- en beeldrijkdom van hun muziek helemaal in het middelpunt, hier vormen niet alleen filmbeelden de inspiratie voor hun muzikale reis, maar ook de eigen visuele ideeën. Teneinde de muziek meer fundament en afwisseling te geven werd het duo uitgebreid tot een kwartet met Stefan Gfrerrer op bas en Roman Werni op drums en percussie. Zoals het ook gebeurt in de film, neemt “Cinema Scenes” ons ook mee op reis, soms een kort verblijf in een tuin zoals in “Le Jardin” waar een onweerstaanbare melodie je aan het dromen zet of verder weg de wijde wereld in, zoals in het oriëntaals georiënteerde “Safran” of een dramatisch onderbroken zwerftocht in “Inspired Tale”. En gelijk als in een film wordt er een breed palet aan gevoelens en gedachten tevoorschijn geroepen op dit album, “Griet’s Theme” uit de film “The girl with the pearl earring” brengt een combinatie van frustratie, onrust en bitterzoete melancholie en dat alles in een razend tempo.

Het titelnummer “Cinema Scenes “ bestaat uit vier delen,te beginnen met een arrangement van “Doe Eyes” geschreven voor “The Bridges of Madison County”van Clint Eastwood, daarna overgaand in de fantasieën van Klaus Paier met “Moving Pictures”, “Silence”en “Exciting Moment”. Het is een combinatie van nostalgisch verlangen en schokkende stiltes, tot boze protesten en het plezier van de overwinning, alles meesterlijk uitgevoerd door de vier muzikanten, of ze nu een virtuoze melodielijn inzetten of een aanstekelijk latijnsamerikaans ritme gebruiken ( in “Hesitation”) of zelfs overgaan tot een complete jazz hoe-down (in “Griet’s Theme”). Er overheerst een dramatisch patroon in dit album, maar elk van de individuele stukken heeft zijn eigen karakter en draagt zijn eigen spanning en opwinding en de thematische verbinding met de film. Dat is goed te horen in Asja Valcic’s nerveuse stop & go stuk “Rush”dat vol zit met onverwachte uitstapjes. Dat geldt ook voor het finale nummer “Ricochet” een verbeelding van een spannende detective story, niet alleen in dit nummer maar alles in ”Cinema Scenes” valt op zijn plek en laat de luisteraar genieten van een prachtig , gevarieerd muzikaal landschap.

De eigenschap van muziek om tot de verbeelding te spreken en zelfs letterlijk beelden op te kunnen roepen wordt ten volle bewezen door de bijzondere muzikale uitingen van dit fabuleuze kwartet. Ik heb het sterke vermoeden dat deze beeldende muziek bij velen zal overkomen als een buitengewone aangename oorwassing, een bijzonder geslaagd album!

Jan van Leersum.

 

Artiest info
Website  
 

Label : ACT
Distr. : New Arts Int.

video