HAMA SANKARÉ - BALLÉBÉ

Eigenlijk heet hij Alpha Ousmane Sankaré, maar in de muziekwereld, waar hij al ruim dertig jaar zijn strepen verdient, noemt iedereen hem “Hama”. Hij bespeelde de kalebas in de grootste Malinese bands, die we allemaal kennen, maar waarvan we zelden tot aan de hele kleine lettertjes doorlezen: bij Ali Farka Touré, bij Afel Bocoum, in de Troupe Régionale Niafunké, bijMamadou Kelly, in de Songhoy All Stars…overal was hij bij betrokken, zodat je hem rustig bij de allergrootsten van de Malinese muziek kunt rekenen en toch duurt het tot nu, voor hij onder eigen naam debuteert. Voor dat debuut nam hij een Amerikaanse statusgenote onder de arm: hij ontmoette de Amerikaanse Cindy Cashdollar in Woodstock in 2016 en, zoals dat gaat onder muzikanten, spraken ze af “samen iets te doen”. Bij deze twee kwam het er snel van, want vandaag zijn de snarenkunsten van Cashdollar te horen op drie van de tracks van deze plaat.

Die drie tracks maken ongeveer een kwart uit van de hele CD, die in het begin vooral opvalt door haar herkenbare klank: je bent geen tien seconden ver in opener “Middo Wara”, of je weet dat dit uit Mali komt. Dat kan op zich veel betekenen: ofwel is het mainstream, ofwel herken je het, omdat je de Malinese blues erg goed kent, ofwel is die Malinese blues erg vaak gekenmerkt door enkele typerende klankkleuren. Wat er ook van zij, de plaat blinkt misschien niet uit door originaliteit en speelt misschien iets te veel op veilig, maar toch zijn er enkele momenten, die de CD gedenkwaardig maken. Om te beginnen is er de zang van Sankaré, die, afwisselend in het Peuhl en het Songhoy verhalen vertelt die je niet begrijpt, maar waarvan het CD-boekje je de grote lijnen meegeeft. Dat komt vaak neer op de grote levenslessen. Mali is een land, dat al te vaak in oorlogssituaties zit en waarvan de kinderen dus niet altijd uitzicht hebben op enige toekomst en dus luiden die boodschappen, samengevat: “stop de slachtingen, ons land is rijk, maar we moeten naar huis teruggaan om het weer op te bouwen.”

Met wat hulp van al dan niet gevestigde namen als Oumar Konate (gitaar), Sekou Bah (bas), Brehim Cissé (djourkel) en Mahalmaddane Traoré (drums) en met wat bijkomende vocalen van Sekou Touré, zet Sankaré een oervertrouwd geluid neer, dat je nauwelijks nog verrast, maar tegelijk ook geen moment verveelt. Die verrassing komt er wel, wanneer je de inbreng van de Amerikaanse producer David Harrow gaat herbeluisteren: het al vermelde “Middo Wara” en “Maliwo Kayergaba” kregen een danspakje aangemeten en dat blijkt die songs wonderwel te passen, zodat die twee de plaat van de middenmoot redden: het blijkt namelijk dat een veteraan als Sankaré voldoende lang meedraait en vaak genoeg de wereld rondgereisd heeft om te weten hoe hij de Malinese muziek naar een volgend niveau moet (laten) optillen. De hele plaat is goed, maar die twee tracks doen het helemaal en maken de plaat tot een intrigerend geheel, dat wel eens het begin zou kunnen zijn van Maliblues 2.0.

(Dani Heyvaert)


Artiest info
Website  
 

label : Clermont Music
distr.: Xango

video