BARBARA DANE - HOT JAZZ, COOL BLUES & HARD HITTING SONGS

Negentig is ze ondertussen, Barbara Dane, en voor zover ik kon nagaan is ze nog altijd in goede doen, wat op zich al een beetje speciaal is, maar helemaal bijzonder wordt, als je weet wat voor een leven van strijd en activisme ze decennia lang geleid heeft. Een Amerikaanse muziekjournalist noemde haar ooit “Bessie Smith in stereo” en een veel accurater omschrijving kun je niet bedenken voor deze nochtans al te bescheiden blanke godin, die zwarter klinkt dan zowat elke zwarte zangeres en de titel van dit dubbele album, dat er komt naar aanleiding van de negentigste verjaardag van Dame Dane, kon dan ook niet beter gekozen zijn.

Diehard folkfreaks zullen haar kennen als zangeres, die de grenzen der toendertijd geldende welvoeglijkheid flink overschreed, door op te treden en op te nemen met de geweldige Chambers Brothers, net zoals ze bevriend was met Willie Dixon, Memphis Slim, Lightnin’ Hopkins, Doc Watson, Phil Ochs, Pete Seeger en Bob Dylan. Geen staking of grote betoging voor burgerrechten vanaf de late jaren ’50 van vorige eeuw, of de stem van Barbara Dane was er wel ergens te horen en het is een beetje vreemd dat de opgenomen nalatenschap van iemand die in 1957 debuteerde en eigenlijk nooit opgehouden heeft te zingen, niet veel groter is dan wat vandaag voorhanden is. Gelukkig hebben ze in de States zoiets als de Smithsonian Folkways stichting en het is op dat archieflabel, dat vandaag deze overheerlijke dubbelaar verschijnt -overigens ongeveer gelijktijdig met een vinyl-heruitgave van Barbara’s eerste plaat; het al lang niet meer te vinden “Trouble in Mind”.

Folkways bracht ook in de jaren ’60 een aantal platen van haar uit, onder meer die met The Chambers Brothers, die ook al op vinyl heruitgegeven wordt, maar wat aan deze dubbelaar bijzonder is, is dat er een aantal onuitgegeven songs op staan, net als songs uit haar al te weinig bekend gebleven platen op haar eigen Dreadnaught label, de Arhoolieplaat met Lightnin’ Hopkins uit 1965, naast een aantal verloren gewaande opnames uit de legendarische Ash Grove in Los Angeles en de Sugar Hill in San Francisco.

Achtendertig songs in totaal staan er op deze dubbelplaat, ruim twee en een half uur muziek, te beginnen in 1957 en eindigend in 2014 en dat biedt allemaal samen een heel fraai overzicht van waar Barbara Dane muzikaal voor staat en stond: pure jazz, geërfd uit de voege twintigste eeuw, blues, zowel akoestisch als elektrisch, zowel origineel als gecoverd, zowel solo als in duo- of trio opstelling, al dan niet begeleid door zoon en/of kleinzoon, of de heerlijke tandem Kenny Whitson/Wellman Braud…

Een heel gevarieerd pakket dus, waar nochtans één gemene deler bij te noteren is: alles wat Barbara Dane onder handen neemt, wordt een militante song: de politiek, de rassenkwestie, de oorlogen waar de States zo graag initiatief voor nemen, de atoombewapening, de vrouwenrechten, de Indianen, waar allerminst fraai mee omgesprongen werd, de natuur, die tegen rotsnelheid om zeep geholpen wordt door de winst minnende mens…het zijn allemaal items voor deze hele grote vrouw, die niet alleen het hart steevast op de juiste plaats bleek te hebben, maar daarnaast ook als zangeres redelijk onnavolgbaar was en blijft. Van “Boulevard of Broken Dreams” tot “Deportees (Plane Wreck at Los Gatos)”, van “I am a weary and lonesome Traveler” tot “Study War No More” en van “Trouble in Mind” tot “This Little Light of Mine” en alles daar tussenin, dit is onmisbaar voor wie in de Amerikaanse (muziek)geschiedenis geïnteresseerd is.

Dit document van Smithsonian Folkways komt heel mooi op tijd en, na meervoudige beluistering van dit fabelachtig knappe overzicht, kan ik u van harte de aanschaf ervan aanbevelen: hier staat namelijk niet één minder nummer op en het geeft een heel mooie inkijk in de carrière van de al te onbekend gebleven voorloopster van Bonnie Raitt. Verplichte stuff, punt uit!

(Dani Heyvaert)


Artiest info
Website  
 

label: Smithsonian Folkways
distr.: Music and Words

video