IDIT SHNER - 9 SHORT STORIES

Idit Shner (as,ss) en haar begeleiders Josh Hanlon (pno, hammond B3) en Stockton Helbing (drs) waren studenten aan de University of North Texas en speelden jaren samen in kleine groepen en big bands. Ondanks haar verhuizing naar Eugene, in 2006 om een leerstoel te aanvaarden als ass. Professor saxofoon aan de University of Oregon, bleef ze contact houden met haar vroegere collegae. Die vormden samen met James Driscoll (bs) een vast trio dat vaak optrad in Dallas en Fort Worth, een ideaal begeleidingstrio dus voor Idit Shner. Zij is niet alleen een begenadigd jazz improvisator en componiste, Shner is ook een virtuoos saxofoniste van het uitgebreide maar weinig bekende sax repertoire in de klassieke muziek, maar ze houdt deze beide genres strikt gescheiden.

In haar debuut cd uit 2008 “Tuesday Blues” bracht ze modern jazz arrangementen van joodse liturgische muziek in een quartet met Stefan Karlsson. In 2010 verscheen “Fissures, 20th-century Music for saxophone and harp” (Yumiko Endo Schlaffer), hierop speelt ze bassaxofoon en nummers als “Cadenza” van Rokus de Groot en “Fissures” van Philippa Di Betta. In 2013 kwam “Le Merle noir” uit met composities van Messiaen, Philip Glass, Eugene Bozza e.a.”When I play classical saxophone there is absolutely no jazz articulation, when playing jazz, there is no classical vibrato, ever, in classical, the math problem has one correct solution; in jazz it has many different solutions, all equally correct and at least two of them are blues”, Aldus Idit Shner in de hoestekst.

In “9 short stories” legt Shner een duidelijk verband tussen muziek en literatuur. “Denk aan Kafka of Salinger, ze creëren een compleet nieuw universum en laten je erin onder dompelen, je springt er vol overtuiging in en dan is het plotseling weg als in een flits”.”Dat is hier ook het geval, elk nummer heeft zijn eigen grammatica, eigen begeleiding die overeen komt met de melodie en de solo’s”. “In de studio vertelde ik de jongens dat ik een generieke begeleiding haat en dat ieder nummer zijn eigen logica vereist. Ze hebben echt geluisterd en ik hoop dat het is te horen”(aldus Shner).

De intrigerende asymmetrische gewaarwording bij nummers als “Revision” en “Hymn and Variations” hebben te maken met haar contacten met niet-westerse muziek. Haar buurman is een traditioneel muzikant uit Zimbabwe en als die op zijn veranda met vrienden de muziek uit zijn geboorteland ten gehore brengt, is Shner één en al oor, dat was de inspiratie voor “Revision”. “Hymn and Variations” is gebaseerd op klassieke Arabische muziek zoals die wordt gespeeld door de grote orkesten aldaar. “Passion Flower” van Billy Strayhorn is haar eerbetoon aan Johnny Hodges, de grote altsolist in het orkest van Duke Ellington. Idit is verbaasd dat het typerende geluid van “Rabbit” (Hodges) dat zo dicht bij de menselijke stem komt compleet verdwenen is in de hedendaagse jazz. “Departure” en “Arrival” werden geschreven in het vliegtuig tijdens een trip naar New York, het eerste heeft latin trekjes, een beetje in de sfeer van het latere werk van McCoy Tyner, “Arrival” neigt naar hard bop. In het heldere “First Waltz” en het lyrische “Like Satie” schakelt Idit over naar de sopraansax, op deze “rechte” sax is zij excellent. In “Angst as usual” neemt Josh Hanlon plaats achter de hammond B3 en dat geeft weer een heel nieuwe draai aan het muzikale firmament van dit album.

Kortom een intrigerende verzameling muzikale verhalen van deze bijzondere saxofoniste en haar strakke trio. Ik moet nu nodig op zoek naar haar oudere werk !

Jan van Leersum.

Artiest info
Website  
 

Label : OA2 Rec.
Distr. : New Art Int.