MIROCA PARIS - D’ALMA

Hoewel ’s mans naam niet bij velen onder ons een belletje zal doen rinkelen, zullen er wel heel velen zijn, die hem ooit aan het werk zagen, zij het zonder er een naam op te kunnen plakken. Ik heb het over Kaapverdiër Miroca Paris, neef van de legendarische Tito Paris en als percussionist actief in de begeleidingsbands van zowel oom Tito als Sara Tavares en -nog belangrijker- de allergrootste, de “diva aux pieds nus”, Cesaria Evora, in wiens gezelschap hij alle uithoeken van de wereld aandeed. Cesaria was degene hie hem meermaals adviseerde voor eigen rekening te beginnen, maar een heel grote dosis loyaliteit weerhield hem daarvan en hij bleef bij haar tot zij eind 2011 onverwacht overleed. Toen moest Miroca, die als tiener ook gitaar had leren spelen en die, door z’n vele werk als achtergrondzanger geleerd had dat hij best wel over een mooie stem beschikt, wel tot actie overgaan en zo geschiedde: hij ging zelf nummers schrijven, zocht muzikanten bijeen en ging de studio in, eerst voor “Mund Amor”, dat ruim een jaar geleden op single vooruit gestuurd werd en nu dus voor een heuse volwaardige CD.

Die bevat elf nummers, plus als bonus een live versie van “Ninguem”, een song van producer Gerard Mendes, a.k.a. Boy Gé, dat in studioversie ook al op de tracklist staat. Zowat de helft van de songs zijn van de hand van Miroca zelf en de overige covers komen van oom Tito (“Guilhermina”,nogmaals Gerard Mendes (“Forti Tchora”) en Sallah Anne (“Jack (Jah)”). Een bijzondere vermelding bewaar ik voor de “Funana Medley”, waarin Miroca nummers stopt van Meno Pacha (“Ka Bu Frontam”), Gama 80 (“Mocinhos”) en Kakà Barbosa (“Nka Pur Si”).

Dat Miroca zo’n medley opneemt, is een statement op zich: Kaapverdië was heel lang bezet gebied en de Portugese bezetter vond de funana niet zo leuk: ze beschouwden het als rebelse muziek en verboden ze uiteindelijk. Dat dat niet gelukt is, mag blijken uit het feit dan de funana vandaag, samen met de morna, nog altijd de belangrijkste muziekvorm van Kaapverdië is. Om het even over de muziek op deze plaat te hebben: die is erg gevarieerd, put uit verschillende stijlen, maar is wel hoofdzakelijk weemoedig en/of romantisch van ondertoon, zoals zoveel muziek van die eilandengroep. Met dit meer dan uitstekende debuut van een nochtans al zeer doorgewinterde muzikant als Miroca Paris hebben we een nieuwe speerpunt in de zoektocht naar de mmuziek die we via Cesaria Evora leerden kennen. Haar erfenis lijkt me bij Miroca in erg goeie handen te zijn.

(Dani Heyvaert)

 


Artiest info
Website  
 

label : Miroca Paris Productions
distr.: Xango

video