TANIA SALEH - INTERSECTION

We weten het al langer dan een paar dagen: bij het Noorse Kirkelig Kulturverksted draaien ze hun hand niet om voor baanbrekende, multidisciplinaire projecten. Meer nog, voor leider Erik Hillestad en zijn mensen lijken projecten van die soort zowat hun voornaamste bestaansreden te gaan worden en, na het Mahsa Vahdat/Coskun Karademir-project waarover we het recent nog hadden in deze kolommen, is er nu het nieuwe werk van de Libanese zangeres/activiste/sterke vrouw Tania Saleh.

Saleh, die met deze plaat bij ons weten aan haar vijfde CD toe is, is van zichzelf al een veelzijdige artieste, die niet alleen binnen de muziek actief is, maar ook het visuele erg genegen is. Zelf schildert ze en was ze weleens betrokken bij street art-projecten -enkele van haar muurschilderingen zijn afgebeeld in het inlegboekje - en de notie “grenzen” heeft dus voor haar, alvast als artieste, slechts een heel relatieve betekenis. Als Libanese, opgegroeid midden in de woelige Arabische wereld, kent ze de fysieke betekenis ervan echter maar al te goed en de plaattitel -“Intersection” betekent, zoals u wel weet, “kruispunt” is dan ook niet toevallig gekozen. Als je als vrouw, als Arabische, als zangeres, als liefhebber van kunst en als beoefenaar van street art aan de kost wil komen en overeind wil blijven, dan bevind je je in een situatie waarin de kruispunten legio zijn en elkaar met onvermoede snelheid opvolgend.

Op deze plaat mengt Tania Arabische poëzie, gaande van Kahlil Gibran tot de lichtjes fantastische dichteres en activiste Joumana Haddad, die op deze plaat haar eigen “I, Lilith” voordraagt, met klassieke Arabische melodieën en hedendaagse electronica, waarvoor dan weer de Tunesiër Khalil Judran verantwoordelijk is. Daarnaast zijn, zoals gezegd, ook de visuals uiterst belangrijk en we voegen dan ook de link toe, die u naar het filmpje leidt, dat naar aanleiding van dit project gemaakt werd. Als u dat bekijkt, valt het u wellicht ook op, dat kalligrafie Tania nauw aan het hart ligt en dat ze een bijzonder ontwikkeld gevoel voor kleurschakeringen heeft. Dat gevoel voor schakering beperkt zich trouwens niet tot licht en kleur: je hoort het ook in haar frasering en haar dictie op de plaat, die je van A tot Z in haar ban houdt. Dat heeft dan weer veel te maken met de aanwezigheid van mensen als Mohammad Fawzi (klarinet, duduk, sax), violiste Nancy Mounir, die we ook al kennen van bij Dina El Wedidi, naast percussionist Hani Bedair, bekend van The Nile Project en bassist André Segone: die leveren de klanktapijten aan, waar omheen Tania haar haast visuele muziek kan draperen. Dat het tekstboekje ook de vertalingen van de poëzie naar het Engels omvat, maakt dit geheel nog veelzijdiger en completer: werkelijk alles hieraan is àf, ook wat de foto’s van het boekje, de kleuren van de afgebeelde muurschilderingen, de uitvergrote details en, niet te vergeten, de kraakheldere productie betreft.

(Dani Heyvaert)

 


Artiest info
Website  
 

label : Kirkelig Kulturverksted
distr.: Xango

video