KEVIN MEISEL - BRING IT TO LIGHT

Grote verrassing ten huize H., toen deze CD in de brievenbus bleek te zitten: ik was, eerlijk gezegd, het spoor van Kevin Meisel compleet bijster geraakt en had hem eigenlijk al min of meer bij de “eeuwige beloften” geklasseerd. Dat gebeurt wel eens vaker, dat iemand je met z’n eerste plaat -in dit geval was dat “Coal and Diamonds” uit 1998, compleet de adem afsnijdt, maar nadien nooit meer hetzelfde niveau kan halen. Kevin vond later onderdak bij het Zwitserse Brambus-label, waar ze, zoals bekend, een groot hart en goeie oren voor songwriters hebben en in Zwitserland en Italië bleef Kevin ook wel wat succes hebben, maar zeker niet zoveel als je op basis van die eerste plaat geloofd zou hebben.

Nu, de nieuwe plaat is er en ze kreeg de ondertitel “Unreleased Demos and Songs 2005-2017”. Daar staan in totaal zeventien ruwe versies op van songs die geen van alle de overige platen haalden en de jongste twee dateren zelfs van 2017 en werden dus vermoedelijk opgenomen met het oog op het verschijnen van dit overzicht. Alles is (t)huiswerk van Kevin: hij zingt alle stemmen, speelt alle instrumenten en staat dus de volle 73 minuten compleet in zijn uppie en, nu ik de plaat enkele keren heb laten voorbijkomen, kan ik alleen maar vaststellen dat een goeie muzikale partner en producer zoveel meer uit Kevin’s songs had kunnen halen dan tot nu toe gebeurd is.

De meeste tracks van deze -met name 13 van de 17- dateren van de periode 2005-2008, er is er eentje van 2010 en eentje van 2012 en, zoals al gezegd, twee van 2017. Dat wijst er dus op, dat Kevin zijn meest productieve periode kende in de nasleep van “Country Lines (2004) en de aanloop naar “Cruisin’ for Paradise” (2007) en dat het daarna allemaal wat stilviel. Nochtans kan ik op deze verzameling niet één nummer ontdekken waar ik bij denk “dit had wel in de prullenmand mogen belanden”.

Is het luiheid van Kevin geweest? Zijn het de eisen van het veranderende landschap in de radiowereld? Of strengere eisen van de platenmaatschappijen? Waren er persoonlijke redenen? Of gaat het gewoon om een bewust keuze voor een leven in de schaduw? Geen idee wat er achter de terugval, of beter, de niet geheel gerealiseerde doorbraak van Kevin Meisel heeft gespeeld, maar het is een feit dat de man heus wel weet hoe hij een melodie moet bedenken en dat hij geen probleem heeft om over om het even welk onderwerp een song te maken. Daarenboven heeft hij altijd al een aangenaam te beluisteren stem gehad en is er dus geen enkele reden te bedenken waarom deze demo’s demo zouden moeten blijven, tenminste voor zover iemand zich daar financieel wil mee bezighouden en in de producersstoel wil kruipen.

Nu is deze plaat er alleen maar voor de completisten en dat is goed op zich, maar de songs verdienen beter uitgewerkt te kunnen worden, zodat ze als “volwaardig” op de wereld losgelaten kunnen worden. Toch hulde aan Brambus om minstens de verzamelaars in staat te stellen de gaatjes in hun Meiselcollectie te dichten.

(Dani Heyvaert)

 


Artiest info
Website  
 

label: Brambus

video