SEYIR TRIO - SEYIR TRIO

Deze plaat is er eentje, die een waarschuwingssticker verdient: “niet voor beginners”. Op gevaar af over te komen als iemand die van zichzelf vindt dat hij “het allemaal al wel eens gehoord heeft”, geloof ik oprecht dat je om van de muziek die het Seyir Trio hier serveert, ten volle te kunnen genieten, eerst een paar andere stappen moet zetten.

De muziek op deze plaat is namelijk door en door “klassiek” Ottomaans, maar krijgt, door de trio-opstelling en door de toevoeging van een aantal eigen composities en improvisaties, een hedendaags kleedje aangemeten en dat is, zo blijkt, niet meteen aan iedereen besteed. Tristan Driessens, Ruben Tenenbaum en Simon Leleux, de drie heren die dit Trio vormen, zijn meer dan een klein beetje onderlegd in de bijzondere ritmes en harmonieën van de Ottomaanse muziek. Dat bewijzen ze al jaren met het Lâmekân Ensemble, waaruit dit trio ontsproten is en ze genoten vorming en opleiding bij de grootste muzikanten uit het genre.

Op deze plaat serveren de drie heren -op een zeldzaam moment bijgestaan door Tcha Limberger op viool en staande bas- in totaal zeventien instrumentale nummers, die door henzelf opgedeeld worden in vier lange suites, die alle vier samen, ruim 65 minuten muziek opleveren en een combinatie zijn van oude melodieën, soms 18de, soms 19de en soms 20ste eeuw-, van erkende grootmeesters als Serif Muhiddin Targan, Zeki Mehmet Aga of Necdet Yasar- met eigen improvisaties op oud, viool of luit die, bij wijze van inleiding op de herinterpretatie van de oude meesters, de suite openen en/of weer afsluiten. Tussendoor leer je de verschillende compositievormen en ritmes kennen en krijgt elk van de muzikanten de gelegenheid te soleren en zijn instrument in de kijker te zetten.

Daar zit een risico aan, want muzikanten die minder begaafd zijn dan deze drie heren, zouden dan wel eens de neiging kunnen hebben te gaan egotrippen, maar laat ik u geruststellen: dat is een val waarin de drie vooral niet trappen. De hele, lange, plaat door, luisteren ze erg nauw naar elkaar en proberen ze, zelfs als ze de solorol spelen, toch sàmen te spelen en dat levert een ongemeen boeiende plaat op die je , zo werkt het tenminste bij mij, in de juiste omstandigheden én in één lange zit moet beluisteren. Dat deed ik intussen een flink aantal keren, soms tot onverholen ergernis van mijn huisgenoten en ik weet intussen hoe anders de muziek klinkt en waarom: zij verdelen een octaaf in 53 stukjes, wij gebruiken er slechts 12, onze zogeheten hele en halve noten.

Ik leerde de Nihavend-tonaliteit kennen, weet intussen bij benadering wat de notie “makam” inhoudt en hoe een taksimi kan klinken.: allemaal heel boeiend om te ontdekken en wat deze plaat zo fijn maakt, is de vaststelling dat je al die nieuwe kennis opdoet terwijl je toch simpelweg van de muziek kunt genieten. Dat is dubbel-op, denk ik, temeer omdat de plaat gemaakt is, door mensen van bij ons, die dat ook allemaal hebben moeten leren. Heerlijke plaat, voor mensen die de tijd willen nemen om erin ondergedompeld te raken.

(Dani Heyvaert)

 

 


Tracks:
1. Sedd-araban pesrevi – Refik Fersan
2. Keman Gecis Taksimi – Ruben Tenenbaum
3. Ferahfeza Sazsemaisi – Serif Muhittin Targan
4. Son Pesrev ve Son Yuruk Semai – Zeki Mehmed Aga
5. Ud Taksimi – Tristan Driessens
6. Kerimoglu Zeybegi – Hamdi Özbay
7. Muhayyer Saz Semaisi – Tanburi Cemil Bey
8. Ussak Oyun Havasi – Haydar Tatliyay
9. Azeri Dansi – Anonym
10. Lavta Taksimi – Tristan Driessens
11. Kurdilihicazkar Pesrevi – Kemani Tatyos Efendi
12. Solo Doholla – Simon Leleux
13. Kurdilihicazkar Saz Semaisi – Necdet Yasar
14. Keman Taksimi – Ruben Tenenbaum
15. Nihavend Beste – Ismail Hakki Bey
16. Ud Taksimi – Tristan Driessens
17. Nihavend Saz Semaisi – Osman Yurdal Tokcan

Artiest info
Website  
 

label : Seyir Muzik
distr.: Xango

video