SAOR PATROL - BATTLE OF KINGS

Uit Schotland komt deze bijzondere CD aanwaaien: een heus soort folkrock-opera over de oorlogen, die in de loop der tijden Schotland naar de onafhankelijkheid gebracht hebben. Ik wist dat er ook bij ons mensen zijn, die zich bezighouden met het naspelen van Middeleeuwse taferelen, die ridderspelen tot leven brengen en met levensechte ketchupvlekken zieltogend neerzijgen. Bij is dat een vorm van folklore, waar je met enige verbazing zit naar te kijken, maar die verder niet echt iemand kwaad doet. In landen waar het nationalistische gevoel een grotere rol speelt, zoals bij voorbeeld Catalonië of in casu Schotland, leeft dit allemaal veel heviger en daar is deze CD een emanatie van. De oorlogen, die Robert I “The Bruce”, de Schotse koning van 1306 tot 1329, uitvocht, zowel intern met Jan Balliol als met Engeland en de toenmalige koning Edward I, leidden rechtstreeks tot de onafhankelijkheid van Schotland in 1328 en maken van de oorlogszuchtige Robert tot op vandaag zowat een heilige in bepaalde kringen.

Saor Patrol betekent zoveel als “vrijheidspatrouille” en da band engageert zich, via zijn speciale vorm van rockmuziek -drievoudige drums, gierende gitaren en leidende doedelzakken- én via zijn lidmaatschap van de Clanranald Trust of Scotland, tot een voorvechter voor het behoud van de Schotse vrijheid en van het Schotse erfgoed. Die Trust houdt zich onder meer bezig met de wederopbouw van de Middeleeuwse vesting van Duncarron, wat laat zien dat het bij hen om meer draait dan alleen maar lippendienst. De bandleden van Saor Patrol, of toch de meesten van hen, zijn ook lid van “Combat International”, een club, die Middeleeuwse gevechtstechnieken in leven houdt en die, omwille van die specialisatie geregeld ingehuurd worden om te figureren in groots opgezette films als “Gladiator”, King Arthur”, Robin Hood” en “Macbeth”. U ziet dus zowat de stijl waarbinnen u de band moet situeren.

De jongste plaat werd in hoge mate geïnspireerd door de betrokkenheid van de band bij de opnames van een nieuwe Netflix film “Outlaw King” rond de figuur van Robert the Bruce. De songtitels wijzen allemaal in de richting van oorlog en slagveld en de muziek klinkt navenant: heel dreigend allemaal, prima gespeeld -op “Aftermath” speelt zelfs de Groninger William van der Laan, van “Rapalje” mee-, maar na verloop van tijd ga je toch verlangen naar de beelden, die bij de muziek horen.

Een plaat, die geïnspireerd is op het meewerken aan een film, waarvan je de beelden niet te zien krijgt…dat ligt toch een beetje moeilijk en dat de plaat ruim boven het uur afklokt, helpt ook niet meteen om de monotonie te doorbreken. Beetje een twijfelgeval dus: ik denk niet dat er voor dit soort muziek, folk met (hard)rockrandjes op basis van doedelzak, meteen veel publiek te vinden is, maar blijf erbij: dit is erg goed gespeeld en best beluisterbaar.

(Dani Heyvaert)

 


Saor Patrol :

Charlie ‘Chick’ Allan - bagpipes
Mark Monaghan - drums
Kevin Johnston - drums
Andre Zeuner - drums
Steve Legget - electric guitar
Guest vocalist on ‘Aftermath’ - William Van Der Laan

Tracks:

1. The Ride to the Marches - 5:12
2. The Chase - 4:34
3. Stirling Craig - 4:57
4. Road to the Isles - 5:37
5. Aftermath (Battle of the Field of Shirts) featuring William Van Der Laan - 7:06
6. Bog Trotter - 4:02
7. The Whipping Post - 3:25
8. Copper Tun - 4:37
9. Heart of a Unicorn (Isla’s Song) - 4:46
10. Amazin’ Grace - 4:57
11. Battlefield Blues - 6:34

Artiest info
Website  
 

Label: ARC Music

video