THE GLOAMING - LIVE AT THE NCH

Als er al één groep is, die de folkscene van de voorbije vijf jaar in volle breedte heeft bezet, dan is dat wel het Transatlantische gezelschap The Gloaming. Het vijftal, bestaande uit drie Ieren en twee Amerikanen maakte in 2014 en 2016 twee wereldwijd lovend onthaalde platen en verkoopt sindsdien elk concert dat aangekondigd wordt, in géén tijd compleet uit en dat geldt van Amsterdam totMexico en Nieuw-Zeeland. Zo was er, naast de n°1-positie in de jaarlijsten in talloze landen en in alle gespecialiseerde bladen, een serie van zeventien (!!!) opeenvolgende uitverkochte concerten in de National Concert Hall in Ierland en uitgerekend op het moment dat ik deze lijnen zit uit te tikken, vat het vijftal het eerste van zeven concerten in diezelfde zaal aan, een jaarlijks terugkerend ritueel, dat dit jaar begeleid wordt door het verschijnen van deze CD.

Daarvoor werd geput uit de concertreeksen van 2016 en 2017 en werden zes nummers, in totaal goed voor ruim 65 minuten muziek, geselecteerd en vakkundig aaneen gelast, zodat je ook als luisteraar, die nooit bij een live gig van de band aanwezig was, tenminste een indruk kunt opdoen van wat je allemaal gemist hebt. Vijf van de zes songs -of moet ik eerder “suites” gebruiken?- komen van de tweede plaat en enkel “The Sailor’s Bonnet” komt van de eerste, wat, gelet op het tijdstip waarop de opnames gemaakt werden, niet eens onlogisch is.

Het adjectief, dat je het vaakst ziet opduiken als het gaat over de muziek van The Gloaming, luidt “mesmerizing”, ofte “betoverend” en dat is bijzonder goed gekozen, aangezien het vijftal kennelijk de formule gevonden heeft om van de diep in traditie gewortelde liederen en instrumentals, een vertaling te maken, die bijzonder hedendaags klinkt en tegelijk alle mogelijke respect voor die traditie behoudt De folk wordt met jazz, klassiek en experimentele injecties verrijkt en het resultaat is, noch in studio, noch op het podium, zoals nu blijkt, nergens en nooit minder dan indrukwekkend te noemen.

Opener “The Booley House”, waarvan we de clip hierbij voegen, zet de toon, met een heel traditioneel klinkende melodie, waarin de fiddle van Martin Hayes en de piano van Thomas Bartlett contact maken met de Hardanger vedel van Caomihin Ó Raghallaigh en de gitaar van Dennis Cahill. Het nummer werkt bijna acht minuten lang naar een climax toeen je hoort het publiek voor het eerst collectief uit zijn dak gaan, waarna er flink wat gas terug genomen wordt en zanger Iarla Ó Lionáird zijn eerste kunsten mag laten horen in “Cucanandy”. Ook in “The Pilgrim’s Song” is de zang nadrukkelijk de ster van de gebeurtenissen, terwijl “The Rolling Wave” ook live het instrumentale meesterstukje is dat op de tweede studioplaat al excelleerde. Het afsluitende “Fáinlog” is, met zijn 18 minuten, het meest avontuurlijke nummer van de plaat, waarin kamermuziek, folk, klassiek en experiment adembenemend knap samengaan.

Kijk: de kans dat wij in dit landje The Gloaming ooit live aan het werk kunnen zien, is haast onbestaande. Alvast dit jaar treedt de band, na de Dublin-reeks, nergens meer op. Er is geen betere manier denkbaar om het wachten draaglijk te maken, dan deze live CD erbij te halen.

(Dani Heyvaert)

 

 

 


Artiest info
Website  
 

Label: Real World Records
distr.: PIAS

video