CARLOS G. LOPES - KANTA PA SKECI

Hij is uit Kaapverdië afkomstig, maar woont, studeerde en werkt sinds zijn zestiende in Frankrijk, waar hij eerst aan het conservatorium van Nice en later aan dat van Parijs zang en opera studeerde. Tijdens dat verblijf in Parijs, leert hij de levendige Parijse scene kennen, met haar afro- soul- en jazzaspecten en hij komt er tijdens een jam in contact met producer-arrangeur-bassist Matthieu Eskenazi, die later deze debuutplaat zal gaan producen.

Eskenazi speelt ook bas en gitaar op de plaat, die volledig in het teken staat van des tem en de zang van Lopes. In Kaapverdië is de zang alomtegenwoordig en kinderen leren en zingen lang voor ze kunnen lezen. Alle belangrijke gebeurtenissen worden er in liederen vastgelegd en de belangrijkste vorm, die daarbij gebruikt wordt -en waar Lopes op de plaat geregeld naar verwijst-is de batuque, een a cappella gebrachte polyfonische zangwijze, al kennen we sinds Cesaria Evora natuurlijk ook de morna en de coladeira.

De titel van de in het Creools gezongen plaat betekent zoveel als “zingen om te vergeten”, wat meteen een indicatie geeft van de sfeer ervan: eerder weemoedig en, ondanks bijwijlen vrolijk klinkende ritmes, eerder tot luisteren aanzettend, dan tot dansen, al luidt het vervolg van die titel wel: “mas badja pa nu lembra” wat dan weer wil zeggen “maar dansen, zodat men zich kan herinneren”. Carlos wil een verhaal vertellen en de muziek is daarbij slechts een, zij het erg fraai, omhulsel.

Ik ben het Creools absoluut niet machtig, maar de songs komen wel aardig binnen, eerst en vooral omwille van de prachtige stem van Lopes, maar ook door de manier waarop hij je met die stem beetpakt en meevoert naar een plaats, die je niet kent, maar die je meteen gaat intrigeren.

Op de hoes, net als op alle posters en flyers die je van Carlos on line kunt vinden, staat hij afgebeeld met een azuurblauw geschilderd oor, wat symbool staat voor enerzijds de azuurblauwe lucht, die in zijn herinnering eigen is aan het eiland Santiago waar hij vandaan komt en anderzijds verwijst naar het feit dat het bij muziek vooral opluisteren aankomt. Het lijstje bedankjes op de binnenhoes wordt trouwens ook afgesloten met “Oredjazul” ofte “Blauwoor”, een kennelijk zelfgekozen eretitel voor een kerel die, naar mijn gevoel redelijk indrukwekkend debuteert met zijn mix van soul, jazz en traditie.

In bijgevoegde clip kan u de eerste single van de plaat, “Mamai” bekijken en beluisteren, maar via de website van Carlos kan je een heuse spotify-lijst vinden, waarop je de hele plaat kunt beluisteren. Als ik u was, zou ik dat maar doen, want elk van de tien songs van de plaat is absoluut het beluisteren waard en ik durf er heelwat op verwedden dat Carlos Lopes binnen heel korte tijd onze festivalpodia zal aandoen. U bent maar beter voorbereid, durf ik te denken, want dit is meer dan zo maar “goed”!

(Dani Heyvaert)


Artiest info
Website  
 

label : Early Music
distr.: Xango

video