EDITORS – VIOLENCE

Zestien jaar geleden werd in 2002 in de Engelse stad Birmingham een nieuwe rockgroep genaamd ‘Editors’ boven de doopvont gehouden. Tot op heden verschenen er zes studioalbums van deze formatie rond zanger-gitarist-pianist en songschrijver Tom Smith en de andere bandleden Russell Leetch (bassist), Ed Lay (drums), Justin Lockey (leadgitaar) en Elliott Williams (keyboards).

Een constante bij ‘Editors’ is dat de recensies over hun platen doorheen hun hele bestaansperiode sterk wisselend zijn geweest, van uitermate lovend tot overdreven negatief. Het lijkt alsof je alleen maar grote fan of sterke hater van deze groep kunt zijn. Net dit gegeven is iets wat wij nooit hebben kunnen begrijpen, want Tom Smith en zijn vrienden hebben bij elke nieuwe plaat geprobeerd om innovatief uit de hoek te komen met aangepaste orkestratie en instrumenten en uiteenlopende songstijlen. Dat lijkt ons toch verdienstelijker te zijn dan voortdurend verder mee te lopen met de flow van het succes en dat er daarbij al eens wat minder in de smaak vallend werk bij kijken komt lijkt ons de evidentie zelve. Feit blijft dat alle concerten van ‘Editors’ meteen uitverkocht zijn en telkens weer op zeer sfeervolle en enthousiaste evenementen uitdraaien.

Zelfs nu bij de release van hun nieuwe plaat “Violence”, de opvolger van het in 2015 op de markt verschenen “In Dream”, loopt de teneur van de muziekkritieken alweer sterk uiteen, gaande van ‘beste plaat tot nu toe’ tot ‘een draak van ongeïnspireerde liftmuziek’. Het zal wel nooit goed zijn voor iedereen, vandaar dat we hier dan ook maar onze persoonlijke commentaar op de negen nieuwe nummers van dit album zullen ventileren, gekoppeld aan het advies om vooral uw eigen mening te vormen na een beluistering van de plaat.

Midden januari verscheen met de song “Magazine” een eerste single uit het album “Violence” dat deze week officieel werd gereleased. Intussen is er ook al een tweede single uitgebracht met de song “Hallelujah (So Low)” die we u via bijgaande video willen laten horen. Als algemene bemerking kunnen we aangeven dat de vertrouwde gitaarklanken bij “Editors’ op deze plaat wat vaker vervangen werden door synthesizers en andere elektronische instrumentatie, waardoor het geheel meer gebalanceerd lijkt te zijn.

Maar een andere constante in het werk van ‘Editors’ is de aandacht die Tom Smith blijft geven aan een sterke melodie bij de songs en ook de inhoud van de teksten blijft streven naar iets betekenisvol. Zo krijgen vriendschap, verbondenheid en intimiteit speciale aandacht in enkele tracks op “Violence”. Fans zullen zeker de op ‘Werchter 2010’ live gespeelde akoestische pianoversie van het nummer “No Sound But The Wind” zeker wel herinneren, want de single haalde de top van de Belgische hitlijsten en de status van ‘platina’-plaat. Dit schitterende nummer kreeg nu in een studioversie eindelijk een verdiende plaats op dit nieuwe album van ‘Editors’ en internationale erkenning lijkt ons voor deze song maar een kwestie van tijd te zijn.

In de voorbije jaren werden ‘Editors’ al met verschillende andere rockgroepen vergeleken, gaande van ‘Coldplay’ over ‘Editors’ tot ‘Joy Division’ en ‘Depeche Mode’. Volgens ons klopt geen enkele van deze vergelijkingen, want ‘Editors’ is vooral zichzelf met een heel eigen en herkenbare sound. Uptempo popsongs als openingstrack “Cold”, “Darkness At The Door” en “Nothingness” worden afgewisseld met rustigere popballads als “No Sound But The Wind”, de zes minuten durende mooie afsluiter “Belong” en de als een rockopera opgebouwde song “Counting Spooks”. Singles “Magazine” en “Hallelujah (So Low)” zijn dan weer specifiek op de hitlijsten mikkende nummers, hoewel we daarvoor persoonlijk wellicht andere tracks van dit album zouden hebben geselecteerd.

Onze conclusie is misschien tegendraads ten opzichte van sommige andere recensenten, maar wij zijn onvoorwaardelijke fans van ‘Editors’ en willen dit nieuwe album “Violence” dan ook in de categorie van hun betere platen onderbrengen. De toekomst zal uitwijzen of we het daarmee bij het rechte einde hebben gehad. Intussen kunt u ter kennismaking met deze nieuwe songs de groep natuurlijk ook weer live gaan bekijken, wat tot nader order een absolute aanrader en onvergetelijke ervaring zal blijven.

(valsam)

 

 

17 maart 2018: Sportpaleis, Antwerpen, BE
27 maart 2018: Ziggo Dome, Amsterdam, NL
14 juli 2018: TW Classic, Werchter, BE

 

 

Artiest info
Website  
 

Label: [PIAS]

video