THOMAS KOLARCZYK ENSEMBLE - HALBTRÄUME

“Halbträume” is de debuut cd van het Thomas Kolarczyk Ensemble en is verschenen in de reeks Next Generation van het Duitse tijdschrift Jazzthing, een soort van aanmoedigingsprijs voor jonge jazztalenten die nog geen cd hebben uitgebracht, dit is deel 72 in de serie(!). Bassist Thomas Kolarczyk heeft een reputatie opgebouwd als een veelzijdige muzikant en componist die zich niet beperkt tot één bepaalde richting. Zijn eerste interesse betrof de klassieke gitaar, maar via de elektrische bas bij metal-, punk- en funkbands werd het uiteindelijk de contrabas. Hij kreeg les van groten als Marc Muelbauer en Greg Cohen hetgeen mede bijdroeg tot zijn bijzondere frasering en heldere klank. Zijn interesses variëren van experimentele rock tot jazz en etnische en wereldmuziek invloeden. Hij deed ervaring op in het kwintet van saxofonist Marc Doffey en in diverse orkesten in de cultuur metropool Krakau en met Turkse collega’s in het ensemble Roye Ma en ook met de Koerdische zangeres Sabina .

Ook is hij actief in klassieke orkesten en in opera projecten, maar ook in de experimentele Berlijnse rockband “The Somnambulist”. Zo is de muziek van dit ensemble een amalgaam van de kracht en wildheid van de free jazz, de finesses uit de hedendaagse jazz en ook de melodieën uit de Balkan. Uit dit muzikale mozaïek weet het Ensemble een geheel eigen muziek te creëren. Behalve leider, bassist en componist Thomas Kolarczyk uit Berlijn bestaat het ensemble uit zijn plaatsgenoten Victor Wolf ( clt,basclt)en Otto Hirte (as, flt, altclt), Slawek Pezda (ts) uit Krakau en Kuba Gudz (drs) uit Polen.

Halfdromen komen te voorschijn in het niemandsland tussen slaap en wakker worden. Door het samenkomen van gevoelsindrukken van buiten met de innerlijke gedachte wereld, de ervaren en de gewenste, opent zich een tussenwereld waarin men met gesloten ogen intense beelden kan beleven, daarbij zorgt slechts één letter ervoor dat de “halptraum”zichzelf niet verandert in een “alptraum” (nachtmerrie). Vaak, als ik muziek hoor met die ik me gelijk verbonden voel, ervaar ik die toestand. Ook bij het componeren, spelen en beluisteren van mijn eigen muziek, wens ik mij de deuren tot deze bonte wereld te kunnen openen”. Dit is mijn vertaling van Thomas ’s verhaal in het cd hoesje.

“Berlin is full of lonely people” is de titel van het openingsnummer en onmiddellijk springt de klankkleur van dit gezelschap eruit. Drie blazers zonder een harmonisch instrument geven een heel speciaal effect aan de muziek. Het nummer “Hava”draagt duidelijk oriëntaalse sporen, mede door de twee klarinetten, maar ook de ritmiek en de klank doet denken aan het nabije oosten. In het nummer “Berlin is full of happy people” heerst een geheel andere sfeer, in aanvang Free Jazz geluiden ontwikkelt zich een aangenaam palet van vrolijke klanken onder aanvoering van de klarinet van Victor Wolf. Het indrukwekkende, razendsnelle “Mifida” springt van avant-garde naar de Oriënt en is een hymne aan de zo snel mogelijke beëindiging van de maandelijkse bijeenkomsten van rechtse Duitse groeperingen.

In “Açis” treedt Thomas zelf meer op de voorgrond met een wonderschone gestreken bassolo. “Serane”is een traditionele Koerdische dans in een arrangement van Thomas. Prachtige melancholieke klanken en een heel sereen karakter, hoe daarop te dansen blijft mij een raadsel, maar de muziek is wonderschoon. “Ciemnogród” ademt weer een heel andere sfeer uit, de gestreken bas en de donkere klanken van de basklarinet zetten een dreigende sfeer neer die overgaat in een woeste orgie van geluid, hier zitten we niet in oriëntaalse sferen maar wel in Oost Europa, het raakt aan Klezmer, maar vrijer.

Spannend, open en swingend met een hoofdrol voor tenorist Slawek Pezda. “Odense”, het laatste nummer, geschreven door drummer Kuba Gudz klinkt als een soort van requiem, de hoestekst vermeld niets, maar het is een waardig , gedragen einde van een heel verrassende en boeiende cd van dit ensemble.

Jan van Leersum.


Artiest info
Website  
 

Label : Double Moon
Distr. : New Arts Int.

video