CATARINA DOS SANTOS - RÁDIO KRIOLA, REFLECTIONS ON PORTUGUESE IDENTITY

Ik zal maar meteen toegeven dat de naam van Catarina Dos Santos mij totaal niks zegde, toen ik deze CD voor het eerst in de speler schoof. Daar is sinds die eerste keer flink wat verandering in gekomen, aangezien dit een CD is, die zich kennelijk niet zomaar willoos uit die speler laat verwijderen…. Geen idee hoé vaak ik de plaat sindsdien beluisterde, maar de heel fijne mix van Portugees gezongen versies van muziekjes die aan een flink deel van de wereld doen denken, maakt de CD bijzonder aangenaam.

Ik vind ook het concept erg geslaagd: de zangeres stelde een eigen playlist samen, die een radioprogramma had kunnen zijn en die haar terugvoert naar haar jeugd in het Portugese Barreiro, waar haar vader programmator was in het Cultureel Centrum en daarnaast ook een eigen lokale radioshow runde. De zangeres was dus van kleinsaf omgeven door muziek en in een middelgroot industrieel stadje als Barreiro lag het voor de hand dat de radioman platen draaide, die zijn luisteraars, een erg gemengd publiek van Afrikanen, zigeuners en Portugese plattelanders, graag hoorden: een mengeling van muziek uit Angola, Kaapverdië, Brazilië en het eigen Portugal.

Zelf begon Catarina in de jazz: ze studeerde jazz in Lissabon, verhuisde naar de plek waar de jazz volgens haar ontstaan was, New York en haar zoektocht naar haar eigen Portugese identiteit bracht haar ook naar Brazilië, waar ze haar eerste plaat, “Maracatuniversal” opneemt met Nationwide, de band waarvan ze dan al een tijdje de vaste zangeres is. Ze wordt opgemerkt en begint in de grotere clubs en op de gespecialiseerde festivals te spelen en het is ter gelegenheid van zo’n festival, “Porto Musical”, alweer in Recife, Brazilië, dat de kiemen gelegd worden voor de plaat, waar we ’t vandaag over hebben: ze ontmoet er namelijk een aantal andere, Portugees zingende medemensen van verschillende origine en daar komt een CD van, “No Balanco do Mar”, waarop ze een eerste keer op verkenning uitgaat naar verschillende muziekstijlen, die het Portugees als gemeenschappelijke taal hebben. Ze krijgt er hulp bij van muzikanten van Sara Tavares, Ceu, Buraka Som Sistema en Cesaria Evora -om slechts die namen te vermelden- en het is dié plaat, die nu gedeeltelijk heropgevist en opgefrist wordt, die vandaag in Europa uitgebracht wordt.

Vier van de songs van toen (“Yoru”,”Nu Sta Pidi Tchuva Doce”, “Mae Bia Rosa” en “Odju Bibo, Pé Legeira”) werden op verschillende plaatsen in Lissabon opgenomen met de grote Eduardo Nazarian als bandleader en toetsenist, terwijl de overige negen songs in Setubal opgenomen werden/ De plaatsing van de vier “oude” songs, als tracks 4, 7, 10 en 13 op de plaat, maakt dat alk van die vier een soort orgelpunt van een kwart van de plaat vormt. Dat die ingreep op geen moment stoort, bewijst hoezeer Catarina en haar muzikanten alles onder de knie hebben: er wordt moeiteloos van de ene stijl naar de andere gesprongen en alles klinkt verrassend homogeen: Yorube, Creools en Portugees wervelen door elkaar, net zoals fado, lundu, afaxë, funana en semba elkaar haast ongemerkt afwisselen. Dat levert een heerlijke, gevarieerde plaat op, waaruit je maar één ding kunt concluderen: Catarina Dos Santos is een ge-wel-di-ge zangeres en componiste. Dringend te ontdekken en hierheen te halen voor de volgende reeks zomerfestivals!

(Dani Heyvaert)

 


Artiest info
Website  
 

label : ARC

video