ANA POPOVIC - LIKE IT ON TOP

Ana Popovic haar carrière volgen we bij Rootstime al jaren, waarbij het steeds genieten is van haar veelzijdige talenten van blues tot rock tot funk en jazz, maar we hebben het allemaal op de plaat nog nooit zo gehoord tot nu op haar nieuwste album,"Like It On Top", dat pas verscheen. "I hope that my music inspires others to motivate ladies all over the world to be successful, energetic, empowered women on a mission, and to motivate men to give them that chance".... "The majority of women need to work harder than men to prove themselves or need to cope with a feeling of constant pressure to never make a mistake and be perfect. I believe that women no longer only have the right to earn a living and to take care of themselves and their families".... "The time has come to step it up". Zo omschrijft Ana Popovic haar muziek op dit nieuwe album. Dit tekent de sexy gitariste, geboren in Belgrado, ten voeten uit, die zeventien jaar geleden naar Nederland kwam omdat destijds oorlogsland Servië haar een toekomst ontzegde. In Nederland studeerde zij jazzgitaar aan het conservatorium, maar de bluesvirus kreeg haar reeds vroeger te pakken, dankzij de platencollectie van haar ouders. De blues heeft sindsdien voor haar iets 'onvoorwaardelijks' dat geen grenzen verdraagt, wat ook haar temperament karakteriseert. Ze woonde meer dan 10 jaar in Amsterdam, en vervolgens verhuisde ze naar Memphis, Tennessee, om daar haar muziek op te nemen. Eindelijk, twee jaar geleden, verhuisde ze met haar familie naar Los Angeles, Californië, waar ze nu ook woont.

Vanaf 1998 deed Ana jaarlijks meer dan 100 shows en verscheen ze regelmatig op de Joegoslavische TV, haar debuut CD "Hometown" toonde een eerste glimp van haar talenten als zangeres en gitariste, om vervolgens in 2003 een nominatie te krijgen voor de Blues Music Award. Dit resulteert enkele jaren later in een platencontract bij het Amerikaanse Eclecto Groove Records en haar succesvolle debuut-CD "Still Making History" (2007), in de US geproduceerd door Grammy Award winnaar John Porter die ondermeer werk afleverde voor Roxy Music, The Smiths en Bonnie Raitt. Na 2 jaar toeren door Amerika en Europa is dan de opvolger "Blind For Love" (2009), ditmaal geproduceerd door niemand minder dan Mark Dearnley (AC/DC, Tom Petty, Paul McCartney), een meer rustige bluesrelease waarin naast de blues tevens jazz, funk en gospel te ontdekken valt. Ana's ster is sindsdien tot grote hoogte gestegen, want met topalbums als "Unconditional" (2011) en "Can You Stand The Heat" (2013) konden nominaties niet uitblijven, en verwierf ze na de nominatie in 2003 voor 'Best New Artist Debut', nog vier nominaties als 'Contemporary Blues Female Artist' ('12, '14), 'Contemporary Blues Album ('12) en 'DVD Of The Year' ('12). Naast deze studioalbums, is er natuurlijk ook livewerk op plaat te horen, maar Ana wist ons wel degelijk te verrassen met het album "Blue Room" (2015) dat ze met haar vader maakte, een veel rustiger album dan we van Ana gewoon zijn, maar het toonde wederom de veelzijdigheid die Popovic in huis heeft. En de verrassing was compleet met het driedelig "Trilogy" album dat vorig jaar verscheen. Dit prachtalbum bevatte zomaar drieëntwintig blues, jazz en funk nummers, mooi verdeeld in drie schijfjes. Een mooi ambitieus project en meteen een enorm understatement van een groot gitariste.

Aansluitend op de inleiding omschrijft Ana haar nieuwste album "Like It On Top", dat de vrouwen in hun werk tegenwoordig veel obstakels moeten overwinnen om de top te bereiken. "Like It On Top" viert dan ook diegenen die initiatief nemen, zich ontwikkelen, inspireren en motiveren. Het album gaat gewoon over het gevecht van vrouwen om te slagen (professioneel of privéleven) en de hulp van enkele mannen die ze heeft ontmoet. Ana zegt zelfs dat vrouwen 10 keer meer moeten doen dan mannen om succes te behalen. Het album bevat dan ook 10 songs die deze onderwerpen behandelen, onderwerpen die deels autobiografische zijn en verder uitspraken, die gericht zijn aan iedere vrouw haar verlangen en fantasie, gevoel over je vak, baanbrekend werk, de leiding nemen, keuzes maken, de moed hebben om te ontsnappen aan een gewelddadige relatie, confrontatie met dominante macho-mannelijke attitudes en een sterke man als partner. Zo benadrukt de eerste single, het funky "Like It On Top", dat achter elke sterke, succesvolle vrouw een man staat die haar begrijpt hoe belangrijk het is dat ook vrouwen leiders in de samenleving kunnen zijn. En de laatste track, het zachte "Honey I'm Home" geeft aan dat binnen de steeds meer groeiende families, meer mannen hun loopbaan opgeven om de carrière van hun vrouw te ondersteunen.

Het album is opgenomen in Nashville, Tennessee, en geproduceerd door viervoudig Grammy-winnaar Keb 'Mo' en is ook voorzien van gastoptredens, waaronder Grammy-genomineerde Kenny Wayne Shepherd en Robben Ford (Miles Davis, Joni Mitchell). Samen drie grote bluesgitaristen, die haar ondersteunen met tal van invloeden, niet steeds gerelateerd aan de blues, maar het is een associatie die werkt, en zo horen we dan een medley van alles waar Popovic van houdt. Je zou het kunnen omschrijven als 'Steely Dan ontmoet hardcore-funk en blues' in deze collectie van 10 songs waarin Popovic de verschillende kanten van deze feministische kwesties onderzoekt. Middelpunt blijft Ana Popovic, zij is in de eerste plaats een gitariste, die met haar elektrische gitaar zich gerust naast andere gitaarhelden mag plaatsen. En daarbij zingt ze met een soulvolle stem die nog het meest tot zijn recht komt wanneer zij zich in het mijnenveld van stemmingswisselingen begeeft, en hierbij denken we vooral aan het rockende "Sexy Tonight", met een gitaarsolo van Kenny Wayne Shepherd, zowat een mix van Slash en Kravitz maar dan op een Ana Popovic manier.  Al zullen bij anderen de meer funky songs winnen omwille van de nostalgie, zoals het openende "Lasting Kind of Love", een onmiskenbare funky song, met zeer ritmische melodieën, een soulvolle Keb'Mo' en een gitaar die hierbij een goede vibe balanceert. Met "Like It On Top" voegt Popovic een aantrekkelijk funky album aan haar muzikaal oeuvre toe. Al blijft het een heel gevarieerd album, en horen we in het rockende "Last Thing I Do" met zijn bottleneck geluiden zelfs een vleugje country, dat zich minimaal herhaalt in "Brand New Man", maar volledig in het akoestische "Matter Of Time". In "Virtual Ground" met zijn heerlijke melodieën horen we een beetje meer wereldmuziek op een achtergrond van een bluesy ritme. Of het nu door Ana's behendige gitaarspel is of haar soulvolle stem, de 10 songs behelzen een werk van liefde voor muziek, en dit met tal van invloeden. Misschien een beetje te veel, en is misschien dit ook enig nadeel, maar elk album van Ana Popovic is op zich een ambitieus project, "Like It On Top" is geen uitzondering op de regel.

 

 

 

 

Artiest info
Website  
 

Label: Artist exclusieve records

video