SHAI MAESTRO - JORGE ROEDER - OFRI NEHEMYA - THE DREAM THIEF

“The Dream Thief” is het eerste album van Shai Maestro ( 5-2-1987) als leider op het ECM label, als begeleider was hij al eerder op dit label te horen. De Israëlische pianist is vooral bekend geworden door zijn werk met het trio van de eveneens Israëlische bassist Avishai Cohen, daarin acteerde ook de meester drummer Mark Guiliana en met diens kwartet werkte hij eveneens na zijn 5 jarige verblijf bij Avishai Cohen en meer recent werkte hij ook in duobezetting met saxofonist Chris Potter. Uiteindelijk begon hij een eigen trio, maar doordat zijn eerste albums uitkwamen op Franse labels met een geringe verspreiding en weinig promotie, duurde het geruime tijd voordat zijn naam doordrong tot organisatoren van festivals etc. en zeker bij het grote publiek. Nu hij opneemt voor het beroemde ECM label is deze situatie drastisch gewijzigd.

Shai begon als veel jazzpianisten met een klassieke opleiding maar via het beluisteren van Oscar Peterson leerde hij de jazz kennen, na het winnen van de National Jazz Ensembles Competition Jazz Signs in Jerusalem kreeg hij een beurs om gedurende een zomerkamp te studeren aan het vermaarde Berklee College of Music in Boston, een aanbod om daarna een vierjarige studie te doen aan dit college sloeg hij af (!). Daarna aarzelde hij lang of hij naar New York of India zou gaan, hij was enorm geïntrigeerd door de muziek uit India en volgde lessen bij Sanjey Kumar, een docent in Indiase muziek. Hij dacht dat alleen maar bezig zijn met jazz zijn muzikale mogelijkheden zou beperken, maar toen kwam de aanbieding van Avishai Cohen, een geweldige kans natuurlijk voor een pas negentien jarige, in de vijf jaar dat hij in het trio speelde heeft hij zich ontwikkeld tot een volwaardig muzikant die helemaal beantwoordt aan zijn achternaam.

Ofri Nehemya (drs) is een nieuwkomer in het trio van Shai Maestro, Jorge Roeder op staande bas was erbij van het begin, hij komt uit Peru. Zoals gewoonlijk bij ECM heeft producer Manfred Eicher een belangrijk stempel gedrukt op de uiteindelijk vastgelegde muziek, zijn adagio “de muziek moet ademen en het gaat om de essentie” is duidelijk te horen op dit album. Op diverse nummers is Shai Maestro solo te horen, ook op het openingsnummer “My Second Childhood”, een compositie van de Israëlische singer-songwriter Matti Caspi die in de bewerking van Maestro een bijna sacrale klassieke uitstraling krijgt. Datzelfde serene karakter tekent ook “The forgotton village”, één van de 7 composities van Maestro, heerlijk lichtvoetig pianospel met een perfect aansluitend ritme duo met soepele basgrepen en fijnbesnaard gebruik van de brushes.

“Lifeline” is weer een uiterst fraai solowerkje van Maestro, de noten huppelen vrolijk rond en er hangt een zomers sfeertje. Ook in “Choral” is Maestro alleen te horen, zoals de titel al aangeeft zijn er hier duidelijke klassieke referenties zonder het lichtvoetige jazzsfeertje te verliezen. Het tweede nummer dat niet is geschreven door Maestro is de bekende standard “These foolish things (remind me of you)” van Jack Strachey en Holt Marvell, ook hier is Maestro solerend te horen, het origineel weet mij maar matig te boeien en ook Maestro’s versie blijft een zoetig gebeuren. Het eerder genoemde “What else needs to happen” is natuurlijk ijzersterk door de zware boodschap die het uitdraagt en de donkere akkoorden van piano en bas vormen een gepaste omlijsting van deze politieke/menselijke boodschap die heel courant is mede door het politieke klimaat in de V.S.

Een bijzonder aangenaam album van deze “nieuwe” klavierleeuw met louter sterke composities.

Jan van Leersum



Artiest info
Website  
 

Label : ECM
Distr. : New Art Int.

video