TORD GUSTAVSEN TRIO - THE OTHER SIDE

Jazzpiano trio’s zijn er bij de vleet, die van hoge kwaliteit zijn er ook genoeg, de toppositie is sinds het verscheiden van Esjborn Svensson vacant, maar het Tord Gustavsen Trio gooit hoge ogen. De Noor Gustavsen heeft al een aantal trio albums op zijn naam staan, daarna gooide hij het over een andere boeg met een saxofoon in de groep of met een zangeres zoals de Duits-Afghaanse Simin Tander. Maar met “The Other Side” keert hij weer terug naar het trio formaat met zijn vaste partner Jarle Vespestad op drums en de jonge Sigurd Hole op de bas.

De gedragen melodieën, laag voor laag opgebouwd, hèt handelsmerk van Tord Gustavsen, zijn ook hier te horen. Maar er zijn ook noviteiten zoals het sporadisch gebruik van elektronische effecten en behalve zeven composities van Gustavsen zijn er ook een drietal arrangementen van Skandinavische geestelijke liederen en bewerkingen van drie koralen van Johan Sebastian Bach. “Kirken, den er gammelt hus” is oorspronkelijk geschreven door Ludvig M. Lindeman, “Ingen vinnerf rem til den evige ro”en “Jesus, det eneste” zijn Noorse hymnen. “Schlafes Bruder”, “Jesu meine freude”en “O Traurigkeit” zijn de koralen van Bach die Gustavsen heeft bewerkt. Al deze vertolkingen passen heel goed te midden van het oeuvre van Gustavsen, hoewel hij in deze bewerkingen de muziek vaak zwaarder aanzet als in zijn eigen werk. “Jesu, meine Freude” loopt over in de Noorse hymne “Jesus, det eneste”, wat mij betreft één van de hoogtepunten van dit prachtige cerebrale album, en dat zeg ik als atheïst. De “nieuwe” bassist Sigurd Hole blijkt een hele grote aanwinst met zijn roots in de folk music, hij beschikt over een heel kleurrijk klankpalet.

Het openingsnummer “The Tunnel” is een ware staalkaart van de muziek op dit album, breed uitwaaierende pianoklanken die de muziek een zeer filmisch karakter geven. “Kirken, den er et gammelt hus” van de Noorse componist Ludwig Mathias Lindeman (1812-1887) ligt mede door zijn arrangement helemaal in de lijn van Gustavsen’s eigen composities met zijn gedragen karakter. De nummers “Re-Melt”en “Duality”, beide van de hand van Gustavsen, hebben een lichtvoetiger karakter met in het laatste nummer een spannende dialoog tussen piano en bas met sonore bass drums op de achtergrond.”Ingen vinner frem til den evige ro”oftewel “Niemand wint de eeuwige rust” is wederom een geestelijk lied, Gustavsen zet het zwaar aan met donkere piano akkoorden. Lichtvoetiger wordt het met “Taste and see”, een minimalistisch pareltje, een onomstotelijk bewijs van het meesterschap van Tord. “Schlafes Bruder” een koraal van Bach is absoluut geen zwaarmoedig stuk, nee het getuigt van luchthartigheid en draagt vrolijkheid uit, humoristisch is het fietsbelgeluid dat af en toe langskomt.

Zoals eerder opgemerkt vormt de combinatie van “Jesu, meine freude”en “Jesus det eneste”(Jezus, de enige) voor mij het mooiste stuk met zijn gewijde sfeer en serene klank. Het titelnummer “The other side” vormt hiermee een naadloze overgang en is minstens zo indrukwekkend. “O Traurigkeit” ook van Bach is in weerwil van de titel geen staaltje van misantropie, nee het is ingetogen en expressief tegelijkertijd met rollende piano akkoorden als een soort van intro voor wat ? Het sfeervolle “ Left over lullaby no. 4” en het lichtvoetige melodieuze “Curves” sluiten deze smaakvolle cd af. Een wonderschoon album, meer dan 50 minuten genieten van intens pianospel ondersteunt door een geweldige ritmesectie.

Jan van Leersum


Artiest info
Website  
 

Label : ECM
distr.: New Arts Int.

video