JJ CALE – TROUBADOUR IN DE WOESTIJN

Wegens de spaarzaamheid aan interviews en de afscherming van zijn privéleven baseert auteur Wouter Bulckaert zich in dit boek vooral op beeldmateriaal, gespreksfragmenten en one-liners die journalisten aan JJ Cale wisten te ontlokken en op diens rijke platenproductie. Als muziekkenner neemt hij elke elpee of album afzonderlijk onder de loep en probeert op die manier de muziek te duiden en te ontrafelen van een zanger/gitarist die er gans zijn leven voor koos om in de schaduw te blijven. Daarbij focust Wouter zich in de eerste plaats op het uitzonderlijke van JJ Cales ongepolijste muziek, bedrieglijk eenvoudig en toch haast ongrijpbaar. Na al die jaren wordt JJ Cale nog steeds gezien als de grondlegger van de Tulsa sound, waarin Indiaanse spirit van de Native Americans verweven zit met de energie van het moderne oliegewin. Tulsa wordt ook gezien als de geboorteplaats van de western swing, wat deels de muziekstijl van JJ’s composities verklaart, met hun soepele, bedwelmende en dwingende ritmes.

Geboren in Oklahoma City op 5 december 1938, groeide John Cale op in Tulsa en verhuisde later naar Los Angeles, zijn vriend Leon Russell achterna. Het succes wilde echter niet komen en ook toen hij naar Nashville reisde, in de hoop op meer geluk, werd dit een grote desillusie. Pas in 1970 kwam er een kentering dankzij Eric Clapton die van ‘After Midnight’ een hit maakte. Ook toen het geld bleef binnenstromen bleef JJ Cale echter een laidback leven leiden, het liefst rondtrekkend of zich verschuilend in zijn trailer. In zijn leven reikte zijn ambitie niet veel verder dan een Porsch, boot, huis en eigen opnamestudio, en later een bungalow aan de rand van de woestijn. ‘Bring Down The Curtain’, de laatste song op 'Rewind’, en ‘Leaving In The Morning’ uit het ‘Roll On’ album waren een voorafschaduwing van zijn dood in 2013.

Na een korte schets van de familiale context en omgeving, JJ Cale’s muzikale invloeden, tijdelijke baantjes, van afwasser tot opnametechnicus, zijn engagementen als sessiemuzikant en de aanloop tot zijn carrière verdiept Wouter zich vooral in de ontstaansgeschiedenis en het productieproces van de elpees en zijn samenwerking met producer Audie Ashworth. Daarbij gaat zijn aandacht in de eerste plaats uit naar de songs en de muziek, vanaf het eerste ‘Naturally’, uitgebracht in 1972, tot het laatste ‘Roll On’ in 2009. Die songs, een mengvorm van country, rockabilly, blues en jazz, beschrijft hij als een doorwinterde muziekliefhebber en een bewonderaar van JJ Cale’s integere unieke laidback muziekstijl. Hij situeert Cale’s groeiend succes tegelijk tegen het decor van de tijdsgeest, de muziekgenres en nieuwe trends, de evoluerende muzieksmaak van publiek, producers en platenlabels, waar tussenin JJ Cale zich niettemin kon handhaven omdat hij immer eigen creativiteit voorop stelde. Dat hij hiervoor zijn privacy afschermde bezorgde hem in deze en vorige eeuw een haast mythische status en maakte van hem een ‘mystery man’.

Aan de hand van de achttien uitgebrachte albums, één tezamen met Eric Clapton, verdiept de auteur zich telkens in de muziek van JJ Cale, de zanger met de rokerige lijzige stem, waarbij hij niet alleen de songs, de groove, de opnamesessie en -studio beschrijft, maar ook met wie hij in zee ging. Op die manier slaagt hij erin ook een karakterschets te geven van iemand die geen deel wilde uit maken van de showbizz en nauwelijks de eigen platen wilde promoten. Daarbij gaat Bulckaert respectvol te werk en belicht de zanger/gitarist, -songschrijver, opnametechnicus, producent, perfectionist van het imperfectie- praktisch uitsluitend aan de hand van de muziekstijl en songlyriek, of aan wat JJ Cale zelf wilde prijs geven bij zijn spaarzame interviews. De auteur staat niet alleen in deze bewondering voor deze eenzelvige ‘working class hero’, wiens nalatenschap nog steeds andere muzikanten inspireert, die hem graag coveren.

Als ervaren muziekrecensent geeft Wouter Bulckaert, in zijn eigen vlotte schrijfstijl, telkens een soort waardering mee bij elk album dat JJ Cale uitbracht, meer of minder lovend. Lezers, die in het bezit zijn van gans de collectie van JJ albums, zullen het daarmee niet altijd eens zijn en hanteren mogelijks andere gevoelsmatige of muzikale criteria. Dit belet echter niet dat de auteur telkens grondig uitweidt over zijn motivering, wat erg interessant is en je ertoe verleidt om opnieuw te luisteren. Op die manier is Wouters boek over zijn muzikale held niet alleen een eenmalig leesboek met biografische elementen, maar ook een bladerboek dat uitnodigt om JJ’s muziek opnieuw te ontdekken vanuit het gezichtspunt van de auteur. Op 5 december zal het tachtig jaar geleden zijn dat JJ Cale, muzikant en songschrijver, geboren werd. Deze hulde aan een songschrijver die bewust low profile wilde blijven, maar niettemin met zijn tijdloze songs een trouwe fanschare wist te verwerven, komt dus net op tijd, tachtig jaar na zijn geboorte en vijf jaar na zijn dood.

Marcie

3 boeken te winnen!

Wil je daar kans op maken, dan mail je ons gewoon even:
je naam, je adres en de vermelding
: JJ CALE – TROUBADOUR IN DE WOESTIJN
Binnen een aantal weken wordt uit alle inzendingen de gelukkigen getrokken.
Wij hopen dat u massaal Rootstime - hier - zult mailen
De winnaars worden per mail verwittigd.

Artiest info
Uitgeverij: EPO  
 

auteur: WOUTER BULCKAERT

Illustraties/ Tekeningen Edward Hall

bestellen