THORBJORN RISAGER - (GE)VARENWINKEL FESTIVAL - 29 AUG.2008

* Jullie zijn geen doordeweekse bluesband, want jullie invloeden gaan van New Orleans funk over soul naar zelfs R&B. Is dit gedaan met de bedoeling om een onderscheid te maken met het grote aantal “12 maten” bluesbands?
Niet echt bewust neen, maar wij houden van zoveel soorten muziek, de genres die je net vernoemde, en we verwerken dat natuurlijk in onze muziek. Mijn grootste betrachting is om nooit het publiek te vervelen, want dat zou betekenen dat het voor jezelf ook vervelend is.

* Als zanger ben je dikwijls vergeleken met Ray Charles en Joe Cocker. Zijn dat de mensen die je ook echt je invloeden, of is dit eerder toeval omdat je stem dat timbre heeft?
Wel ik ben in ieder geval erg beïnvloed door Ray Charles, dat is zeker, hij is mijn favoriete zanger, hij is voor mij de grootste zanger aller tijden. Joe Cocker ligt me minder, er is natuurlijk soms ook een gelijkenis, maar hij ligt me minder, ik heb bijna nooit naar hem geluisterd.

* Hier in België doet je stem ons denken aan een van de beste bluesstemmen die we in dit landje ooit gehad hebben, Luke Walter Jr. van Blue Blot, die spijtig genoeg jong stierf in New York aan leukemie in 1996. Heb je ooit werk van hem gehoord?
Neen, spijtig genoeg niet, ik ga zijn naam noteren, als dat zo is wil ik zeker zijn muziek eens horen. (hij noteert de naam)

* Wie was op gitaargebied de man die je het meest bewonderde?
Zonder twijfel B.B. King. Naast Ray Charles is hij mijn tweede mentor om het zo te zeggen. Ik zie me echter meer als een zanger, niet als gitarist. Ik maak ook gebruik van “bending”, het buigen van de snaren, zoals hij dat doet.

* Als je nu geen muzikant was geworden, wat was je beroep dan geweest?
Wel, ik was twee jaar leraar en een gedeelte daarvan was ik artiest en leraar, maar dat gaat natuurlijk niet samen, dus als ik geen bluesartiest geworden was, gaf ik nu nog altijd les, denk ik.

* Omdat jullie net zo veel een soulband zijn als een echte bluesband, wie was op soulgebied je voorbeeld? Je hebt hier natuurlijk al gedeeltelijk een antwoord op gegeven, maar is er naast Ray Charles nog iemand?
Een groot voorbeeld voor me was onder meer Taj Mahal, vooral omdat hij ook zoveel diverse stijlen door elkaar verwerkt, soms is het pure blues, maar het kan evenzeer rock of Caribische muziek zijn wat hij maakt.

* En Bobby “Blue” Bland bijvoorbeeld, houd je daarvan?
Ik heb eerlijk gezegd weinig gehoord van Bobby Bland, het sprak me niet direct aan, misschien heb ik niet de goede opnames gehoord. Sam Cooke vind ik ook heel goed en Otis Redding, verschillende van de grote soulstemmen.

* De meeste Scandinavische landen, in het bijzonder Zweden, zijn erg bluesminded, behalve Denemarken geloof ik blues is niet erg populair daar, geloof ik, dus de keuze om blues te gaan brengen heb je zeker niet uit commerciël standpunt gemaakt. Ik ben ook een fan van Mike Andersen, nog een prima Deense blues artiest, heb je ooit met hem kunnen samenwerken?

Je hebt zeker gelijk als je zegt dat Denemarken geen bluesland is, het is een echt jazzminded land, maar blues, neen. Maar meer nog dan Zweden is Noorwegen het bluesland bij uitstek in Scandinavië, ik denk zelfs in Europa, buiten Engeland dan misschien. Je hebt er het “Nottodden blues” festival, heel groot. In Denemarken, in Kopenhagen heb je natuurlijk “Mojo” een heel bekende bluesclub, er is iedere avond live bluesmuziek. Maar buiten dat is er weinig. Gelukkig gaan er ook veel jongeren naar de “Mojo” en daardoor is het een goede plaats om de blues te promoten, zo kan je een nieuw publiek bereiken.

* Hoe ben je bij Mark Tee beland als producer van “Here I Am”, en is er een mogelijkheid dat hij een volgende cd van je ook nog produceert?
Wel wij zochten een goede producer voor blues in Denemarken, maar om de reden die we juist nog aanhaalden, konden we er geen vinden. Zodoende vroegen we in de bluesmilieus naar raad en regelmatig werd Mark als naam genoemd. We hebben contact met hem opgenomen en hij is naar Denemarken gekomen. Hij is goed, heeft ons goede raad gegeven en we werkten graag met hem. Het zou dus kunnen dat hij ooit nog eens iets voor ons doet. De volgende niet, want dat zal een live opname worden en dat zal door een Deense producer gebeuren, want dat is louter technisch. De keuze van de songs ligt al vast, er staan een paar nieuwe songs op, puur blues, of beter gezegd, songs die niet op” Here I Am” kwamen omdat Mark ons aanraadde een meer soulgericht album te maken. De song dateren van toen, maar komen nu op de live.

* Is er een bekende bluesartiest waar je zou mee willen samenwerken als je de kans kreeg?
(Lacht) BB.King natuurlijk . Maar ik ben heel tevreden met mijn muzikanten. Hoewel wij geen groepsnaam hebben, en mijn naam het uithangbord is, toch zijn we een heel hechte band, We zijn al een zestal jaren samen en met enkele van de jongens zelfs al vijftien jaar. Iedereen in de groep heeft ook buiten het musiceren zijn taak. Iemand doet de boekingen, een ander zorgt voor het vervoer, is de chauffeur, een ander boekt de vluchten. Iedereen heeft zijn taak en is er goed in. Ikzelf zorg voor de muzikale kant. Ik schrijf de nummers, zorg voor de studio enz.

* Hoe componeer je, is dat een groepsgebeuren of werk je alleen, en schrijf je tekst en muziek samen of is dat volledig gescheiden?
In feite schrijf ik de songs, eerst alleen op gitaar, ik schrijf het neer, we proberen het uit met de groep en dan komen zij met hun ideeën en soms verandert daardoor een song veel, soms is het bijna zoals ik ‘m origineel neergepend heb. Maar het is dus zo dat ik een volledige song die al af is, tekst compleet en al mee naar de repetitieruimte breng, en van daar bouwen we eraan om het zo te zeggen. Tijdens de opnames kan dan nog wat aan veranderd worden door de producer eventueel, maar dat zijn kleine snufjes en details.

* Waar haal je voornamelijk je inspiratie voor je songs?
Dat is een moeilijke vraag, Ik zoek eerst goede akkoorden, speel het honderden malen en langzaam groeit het uit tot een nummer, en op het eind komt de tekst, en dat kan door een ander nummer, een goede song die je bevalt, geïnspireerd zijn, of het kan een echte gebeurtenis zijn waarvan je denkt, hey!. dat gaan we gebruiken, maar het leuke is dat het toch weer altijd weer heel anders is dan datgene waar het door geïnspireerd is.

* Zijn er al nieuwe plannen voor een volgende cd en zo ja, gaat het een andere richting uit dan “Here I Am”? Je hebt het net al aangegeven…een live cd?
Ja, een live cd en het verschil zal zijn dat ze waarschijnlijk meer de pure bluesfans zal bevallen, het gaat meer bluesgericht zijn, omdat er al twee songs opstaan zoals ik zei, die echt 12 bar blues zijn, en ook de rest gaat waarschijnlijk wat meer bluesy klinken dan “Here I Am”. Ik vermoed dat er minstens vijf echte bluesnummers gaan opstaan. Die twee waarvan ik sprak heten “Mr Bad Luck” en “The Straight and Narrow Light” twee echte live nummers.

.

We bedanken Thorbjorn voor zijn gesprek en wensen hem een sterk optreden toe, iets waar hij een half uurtje later meer dan behoorlijk voor zorgt, want hij is letterlijk en figuurlijk “a great Dane”

foto's : Lady Blue

Ron