KRISTA DETOR - MENEER FRITS, EINDHOVEN – 12/04/2010 | ||||||||||
|
Krista, gefeliciteerd met je nieuwe album. Je hebt al twee fantastische platen op de markt gebracht, “Mudshow” en “Cover Their Eyes”, maar met “Chocolat Paper Suites” ga je nog meer de artistieke en poëtische toer op. Qua klank ga je terug naar de sound van “Mudshow”, met als hoofdinstrument de piano. Je verdeelde je album in verschillende suites, zoals in klassieke composities. Zie je dit als een probeersel voor de toekomst of wilde je het album opsplitsen in verschillende emotionele secties? Ik wilde het niet alleen emotioneel opdelen, maar ook een langere muzikale getuigenis afleggen, niet de afgebakende drie of vier minuten song. Ik heb zelf een klassieke opleiding genoten en omdat de markt zo open is en ik niets opgedrongen krijg van één of ander major label koos ik voor de vrijheid en mijn eigen keuze. Het eerste plan was om één suite , de Lorca suite te maken, maar ik borduurde verder op dit idee. Het eerste waarnaar ik speurde op de cover van “Chocolat Paper”, waren de olifanten, zoals op je twee vorige cd’s, maar helaas, ik vond er geen. Dan moet je toch eens heel goed kijken naar de binnenkant van de hoes. Je ziet mij met een hoed en een boom in een landschap. De olifant zit loopt links van de boom. Eerst wilde de art director hem duidelijk in het landschap zetten, maar ik vond het te vanzelfsprekend en besloot hem te verbergen. Het was het idee van mijn man David Weber om de beeltenis van een olifant door mijn albums te laten lopen. Hij werkte ooit in een circus als artiest. Nu zijn we wel verplicht om ermee verder te gaan. Als
je de cover opendoet springt je meteen de afbeelding van een sinaasappel
op de print van de cd in het oog. Waarom koos je een sinaasappel als hoofdsymbool
voor je nieuwe album? Ik haalde het idee van sinaasappelen bij de dichter Frederico Garcia Lorca, die dikwijls deze vrucht in zijn verbeelding of in zijn gedichten gebruikte. Ik geraakte er ook door gefascineerd en ze lopen als een rode draad door de eerste suite. Een sinaasappel heeft een bittere buitenkant en een zoete binnenkant en ook de kleur en de vorm spreekt me aan. De eerste suite is geïnspireerd door Frederico Garcia Lorca, maar ook door een voorval een paar jaar geleden. Ik zag toen, vanuit een hoge building, een Mexicaanse man sinaasappelen verkopen in een zeer drukke straat, in de gietende regen. Hij deed er alles aan om zijn waar ondanks het slechte weer aan de man te brengen. Iedereen raasde hem maar voorbij, weggedoken onder regenschermen, maar hij gaf niet op. Plots schoot er een beeld door mijn hoofd van een kasseistraat in Andalusië, mensen die op terrassen zitten in een wondermooi architecturale omgeving en een boomgaard met overladen sinaasappelbomen die tot op de grond hingen door de zware dracht van hun vruchten in een veld vol met vogelverschrikkers. Ik begon te fantaseren over ’s mans afkomst en toverde de straat om in dit mooie landschap en beeldde me in dat de sinaasappelen als regen uit de lucht vielen en door de straten rolden, in plaats van al die jachtige, rijke mensen die nergens oog voor hebben. We weten op de duur nog niet meer waarom we zo lopen. Je titelde je nieuwe cd “Chocolate Paper suites”. Verbergt, zoals bij chocolade, de verpakking een wonderbare inhoud? “Chocolate
Paper suites” voelde ook aan als een verpakking van iets. Ik wilde iedere
emotionele sectie van het album zijn eigen verpakking meegeven en onderverdelen
in een intro, een voorstelling, een climax en een slot zoals in een echte
klassieke compositie, verdeeld in suites. Als
je een platenwinkel binnenstapt kan je moeilijk naast de opvallende cover
heenkijken, met jij die risicovol aan de rand van een afgrond de verte
in tuurt. Heel deze plaat
was een risicovolle onderneming. Dat wilde ik ook uitbeelden op de cover.
Iedereen die ik sprak over de manier waarop ik het album wilde indelen
verklaarde me gek en gaf me de raad te kiezen voor een traditionelere
aanpak. Ik wist ook niet hoe de markt erop ging reageren. Mensen kunnen
dit concept ambitieus maar tegelijkertijd pretentieus vinden. Mijn vorige
album albums schreef ik gericht naar de americana markt, omdat de platenmaatschappij
dat zo wilde, maar de markt is zodanig verandert met alles dat online
te vinden is. De wereld ligt open voor de muzikanten en ik dacht dat het
beter was gewoon mezelf te zijn. Het is geen fijn gevoel als je onder
druk moet schrijven. Nochtans sloot heel de americana scene me in zijn
armen, tot Bob Harris van BBC toe. Dat doet natuurlijk deugd, maar er
bestaat ook zoiets als folk. Ik val daar ergens tussen. Ik doe mijn ding
en hou er zo niet van in kastjes gestopt te worden. Je moet je integriteit
bewaren, want als je die verliest ben je ook de mensen kwijt die werkelijk
om je geven. Op
de cover van je cd ontdekte ik een nieuw levend wezen: the inspring flim-flam
man. Wie of wat is dat? Wel, het is
mijn mijn vader . Hij is een heel boeiende persoonlijkheid, groter dan
het leven op zich. Hij heeft een enorm karakter. Hij was een valsmunter.
Maar liefst tweeënzeventig miljoen dollar maakte hij na. Dit verhaal is
dus echt. Als hij één dollar illegaal kan verdienen, geeft hij er de voorkeur
aan. Ethisch ben ik het niet met hem eens, maar aan de andere kant is
hij een fascinerend individu. Hij kan om het even wat aan iedereen verkocht
krijgen, ongelooflijk. Hij heeft wel vijf jaar achter de tralies gezeten
voor dat vergrijp. Je
draagt je nieuwe album op aan Madeline Krause. Dat is een triest
verhaal van een autistisch meisje uit mijn dorp, die wist dat ze nooit
een normaal leven zou kunnen leiden zoals iedereen. Ze besliste uit het
leven te stappen door van een building te springen in mijn dorp. Heel
het dorp was er het hart van in, want we zijn een kleine gemeenschap.
Natuurlijk was het zielig wat ze deed, maar tegelijkertijd ook vastberaden.
Ik vond dat zij en zeker haar moedige ouders dit verdienden. Als
ik op de cd-cover in de verte het vliegtuig van de gebroeders Wright bespeur
en je hoor praten over stoomboten denk ik dat je liever in het tijdperk
van die avonturiers en pioniers geleefd had. Ja zeker. Ik
vraag me trouwens af of er wel iemand tevreden is met het tijdperk waarin
hij geboren is. Het leven zag er toen veel eenvoudiger uit. Maar ik ben
tevreden met de tijd die ik hier krijg en dat hoeft daarom geen vijfentachtig
jaar zijn. Ik heb zo van die levensbeschouwende momenten en dan denk je
wel eens aan de vergankelijkheid van ons bestaan en dat je tijd gaat te
kort komen om alles te doen wat je zou willen doen. Maar ik vrees dat
je nooit niet genoeg zal hebben, hoe lang je levensduur ook gerekt wordt.
Er zal altijd wel een nieuwe uitdaging opduiken. De
bijdrage aan deze cd van Colin Linden is opmerkelijk, zoals je al dadelijk
kan merken in de opener van de eerste suite “Oranges Fall Like Rain” in
het nummer “Rich Man’s World”. Hoe heb je hem ontmoet? Dat is al een
beetje geleden, namelijk in 2007 op het Take Root festival. Ryan Adams
en Luka Bloom speelden daar toen ook. Onze kleedkamers grensden aan elkaar
zodat we veel met elkaar optrokken. Later ging ik naar Folk Alliance in
Memphis en toen ik de lift uitkwam botste ik op Colin. Dat was een heel
blij weerzien . Ik vertelde hem dat ik aan een album werkte en hij zei
doodleuk, als je me nodig hebt bel me maar. Colin is gewoon fantastisch
en een hele lieve man. “Rich
Man’s World” heeft een typisch Arabisch klinkende achtergrond. Hoe kwam
je daarbij? Ik zocht naar
dergelijke klanken om de invloed van de Moren in Spanje op de achtergrond
te laten doorklinken, wat niet makkelijk is, want ik had schrik dat die
Arabische tonen te fel op de voorgrond zouden treden. In mijn dorp woont
een zeer getalenteerde Arabische violiste, Dena El Saffar, die ik maar
al te graag aan mijn opnames liet deelnemen zodat ik in dat nummer het
sfeerbeeld kon scheppen dat ik wenste. Mijn man, David Weber zorgde dat
het geheel perfect gemixt werd, zonder dat de Arabische klanken alles
overheersten en het nummer te fel uit het album zou springen. De
tweede suite , “Night Light”, begint met het duizelingwekkende verliefde
“Dazzling”. Een goede observator ontdekt dikwijls mooie dingen. Die song gaat
over een herinnering aan mijn ouders die voor altijd in mijn geheugen
staat gegrift. Op een mooie zomeravond in juli keek ik toen ik nog heel
jong was onze mooie tuin in en zag ik mijn ouders dolgelukkig dansen op
het gras. Mijn vader neuriede trouwens een toontje onder de mooie sterrenhemel.
In schril contrast met dit romantische nummer staat “It Has All To Do
With The Moon”, dat ik schreef voor het huwelijk van mijn zuster, die
helemaal niet moet hebben van die romantische toestanden. Ze is een computerprogrammeur
en heeft wel romantiek in zich, maar heel diep begraven in haar hart.
Ze zal zo’n toestand van verliefdheid ook niet toegeven en zeggen dat
hij te wijten is aan de maan, de sterren, de omgeving maar toch niet aan
de liefde zeker. Och, soms wil ik weg van deze gekke wereld die altijd
maar sneller draait en waaraan alles voorbijvliegt en niemand nog aandacht
meer schenkt aan de kleine dingen. Dat bedoel ik met “Teeter-Totter On
A Star”: weg van al die gekte, de politieke bedriegers en de schandaalpers. Suite
drie noemt “Madness Of Love”. Vind je liefde op zich dan te gek om los
te lopen? Nee, “Madness
Of Love” is niet de liefde op zich, maar het onweerstaanbaar gevoel dat
zich van je meester maakt als je verliefd wordt op iemand. Die chemie
die dat veroorzaakt is verblindend. Ik heb al zoveel zangeressen horen
zingen over de alles verslindende verliefdheid voor een man. Maar wil
hij wel hetzelfde? Is het geen eenrichtingsverkeer? Die meisjes zijn echter
niet meer voor rede vaatbaar en dikwijls hoor je dan reacties van: ik
voel het gewoon, hij houdt ook van mij. Wij vrouwen zijn veel meer romantische
zielen en zien dikwijls dingen die er niet zijn, zonder er zelf bewust
van te zijn, uit verliefdheid. Zo eindigt de suite dan in “Middle Of A
Breakdown”, wanneer ze achter de waarheid komt en haar wereld instort.
Zo toont “Deliver Me” het beeld van een vriendin van mij die ondanks al
mijn goede raad dat die man haar bedroog, toch met haar ogen open in haar
ongeluk liep. Achteraf zeg je dan wel, ik had je nog gewaarschuwd, maar
dat is allemaal nutteloos. Iedereen bewandelt toch zijn eigen weg, je
vrienden, je kinderen en dikwijls veroorzaak je meer schade door dit te
verhinderen. “Deliver
Me” geeft ook een beeld van een wereld vol hypocrisie. Inderdaad, mensen
hebben een vals beeld over de wereld en de liefde. Alles wordt zo mooi
geïllustreerd en voorgesteld op tv en in films en ze houden dat beeld
voor ogen. Maar zo is het in de werkelijkheid niet. We streven deze fantastisch
dromen wel na, maar de werkelijkheid is dikwijls een bittere pil om te
verteren. We leggen de lat zo hoog voor elkaar dat niets nog goed genoeg
lijkt. Dus zeg ik dat het beter is ons van al deze illusies te bevrijden,
dan kun je terug echt liefhebben in plaats van steeds teleurstellingen
op te lopen. “Small Things” is een heel gevoelige song. Je beschrijft jezelf als rusteloos, steeds op zoek naar iets nieuw. Waardeer je
dan nog de kleine dingen? Je
werd uitgekozen uit acht singer-songwriters over gans de wereld om deel
te nemen aan een schrijversessie ter ere van 200 jaar Darwin. Die selectie
voor het Darwin project moet wel een hele eer geweest zijn. Ik viel bijna
in zwijm van vreugde toen ik die brief in mijn bus kreeg. We kregen een
half jaar om ons voor te bereiden, maar de impact was zo onvoorstelbaar
groot toen ik dat huis binnenwandelde om in een week tijd songs te schrijven
met mensen die ik nog nooit gezien had. De BBC volgde ons de hele tijd
en op de achtste dag gingen we een selectie maken van de nummers en het
hele album in één keer opnemen. Ergens was ik toen bang, maar aan de andere
kant was het een hele uitdaging en leek het een beetje op een muzikaal
zomerkamp. Je
benadert Darwin vanuit een zeer persoonlijk standpunt dat meer ingaat
op de mens zelf. Darwin had een
getormenteerde ziel. Hij was zich goed bewust van de belangrijkheid van
genetisch bepaalde dingen. De Darwins en de Wedgewoods trouwden generaties
onder neven en nichten. Door deze inteelt waren hun fysieke funderingen
afgezwakt. Daarom gaf hij zich de schuld van de dood van zijn dochter
omdat ook hij getrouwd was met een Wedgewood, namelijk Emma. Er bestaan
geen woorden voor het verdriet uit te drukken van het verlies van een
kind. Dat is gewoon het ergste wat men zich kan inbeelden. Als je jezelf
dan nog persoonlijk verantwoordelijk gaat stellen voor de dood van je
kind is dit erger dan erg. Het was alleen zijn sterke relatie met Emma
die hem de moed gaf om dit enorme verdriet te overbruggen. Ik
vind je benadering van de evolutietheorie ook interessant en gedurfd.
Met de uitspraak “Monkey Out Of Me” draai je deze theorie zelfs om. In Amerika kan
ik daar zelfs niet over praten. Ze vinden de bewering dat we afstammen
van een aap zeer beledigend en onwaardig. Het contrast met de Christelijke
opvatting dat we geschapen zijn naar het beeld van God is natuurlijk enorm.
Je kan de beeltenis van God moeilijk vergelijken met die van een aap.
Erger nog, in Amerika zien ze het grappige er niet van in. Ze snappen
de essentie van het lied niet. Mensen komen naar me toe en zeggen dat
ze zo blij zijn dat ik durf verklaren dat we niet afstammen van apen,
terwijl ik de zaken omdraai, fantaseer over het tegenovergestelde en schrijf
vanuit het oogpunt van een persoon Emma, die zweert dat niemand haar ooit
zal gek krijgen. Dank
je Krista voor dit verrijkend gesprek. Mogen we je nog veel succes toewensen
in je toekomstige carrière we gaan dadelijk volop genieten van je show. Blowfish
|