BLAUDZUN @ HET DEPOT, LEUVEN – 21/04/15

Dat Blaudzun een klasseband is hebben ze in het verleden al meermaals bewezen op diverse podia en festivals in België.De Nederlandse band rond de exentriek uitziende, prettig gestoorde multi-instrumentalist en notoir wielerliefhebber Johannes Sigmund ( hij werd niet voor niks gevraagd om de titelsong te schrijven voor de in mei te verschijnen film 'Ventoux' met ondermeer Wim Opbrouck) was ook nu weer geweldig op dreef in een flink volgelopen Depot in Leuven. Het werd één van die concerten waarbij je twijfelt of je nu die vier of toch de ultieme vijf sterren zou geven.


Johannes Sigmund begon een tiental jaren geleden als achtergrondzanger in diverse projecten. Maar al vlug ging hij als Blaudzun verder en bracht een tweetal platen uit die bij ons zonder veel ophef kwamen en gingen. Het was pas met het in 2012 uitgekomen 'Heavy Flowers' dat de trein Blaudzun op kruissnelheid begon te rijden. Met o.a. de single 'Flame Of My Head' kreeg de band veel airplay op Studio Brussel. Vorig jaar kwam dan de vierde plaat van Blaudzun uit. 'Promises Of No Man's Land'. Het titelnummer werd een grote hit in België.Met de sound van de laatste plaat is Blaudzun echt klaar voor de grotere zalen en zelfs festivalweides.

 De zevenkoppige band zet een sound neer die bij momenten flirt met enig bombast, maar die nooit de grens van het fatsoen overschrijdt. Daar zorgen in de eerste plaats het bonkende drum- en percussiewerk voor. Naast de drummer van dienst spelen alle leden van de groep als de tijd er rijp voor is om beurt een stukje bijkomende percussie. En dit gaat van een kleine metallofoon tot een grote trom waarop deftig doorgemept wordt.

De set werd afgetrapt met een flard akoestisch 'Promises Of No Mans Land' door Sigmund alleen gespeeld en gezongen. Fijne inkomer eigenlijk. Het hoeft niet altijd te bonken van de eerste noot.
Tegen het einde van deze knappe intro kwam de band dan het podium op en werd er definitief afgetrapt met Euphoria, eerste nummer van de laatste plaat. Een donker nummer dat dreigend begint, maar halverwege helemaal openbarst, alsof ze willen zeggen, nu zijn we er klaar voor, nu kan het echte werk beginnen. En vanaf nu dendert het concert op hoog niveau verder. Veel hoogtepunten, zelden mindere nummers.

 Na een stomend 'Streets Of Babylon' speelt Blaudzun een fonkelnieuw nummer zoals Sigmund het verwoordde. Het ging om 'Powder Blue', het nummer dat hij schreef voor de film Ventoux, zoals eerder vermeld. Publieksparticipatie is niet altijd mijn ding geweest, maar op het einde van 'We both Know' floot heel de zaal het eindmelodietje meermaals keurig mee. Benieuwd wat dat deze zomer in Werchter zal opleveren. (Elbow, eat your heart out.)

Na prachtige vertolkingen van Flame On My Head en TooMany Hopes For July verdween Sigmund van het podium om even later midden in de zaal te verschijnen. Hij slaagde erin om een intieme sfeer te creëren door helemaal alleen, gewapend met mandoline 'Wolf's Behind The Glass te zingen, zonder vertsterking. Breekbaarder kan een zanger zich niet opstellen. Maar ook hierin slaagde Blaudzun met grote onderscheiding. Zelden zo'n zaal stil zien genieten.

Tegen het einde van de reguliere set was het dan nog genieten van een zeer gedreven 'Promises Of No Man's Land', en deze keer natuurlijk in volle bezetting en met een enorme drive gespeeld. Dit ging er bij het publiek in als zoete broodjes op zondagochtend.
Ik kan niet genoeg meegeven hoe subliem Johannes Sigmund als muzikant is, samen met zijn band. In de twee bisrondes onthouden we vooral knappe versies van 'Heavy Flowers' en 'Who Took The Wheel' . Bij 'Wingbeat' passeerde de geest van 16 Horsepower even voorbij. Daarna was het definitief afgelopen.

Maar wie er niet genoeg kan van krijgen, kan acte de présence geven op Werchter, want daar staat Blaudzun ook geprogrammeerd, hopelijk in The Barn, want het blijft toch muziek die bij momenten niet te veel daglicht verdraagt.

Setlist : Promises- Acoustic Intro / Euphoria : Another Ghost Rocket / Streets Of Babylon / Powder Blue / Flame On My Head / WeBoth Know / Halcyon / Too Many Hopes For July/ Wolf's Bhind The Glass / Elephants / Wasteland / Promises Of No Man's Land / Who Took TheWheel / Wingbeat / Heavy Flowers / Hollow People-Kids Around

Rik Vermeersch

Foto © Yvo Zels

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Artiest info
website  
   

HET DEPOT, LEUVEN21/04/15