DUDLEY TAFT @ DEN HEILIGE CORNELIUS, ROERMOND - 23/04/15

Dudley Taft was weer in Europa voor een twintigtal optredens in Nederland, Duitsland en Polen. Het openingsconcert van deze tour vond plaats in Den Heilige Cornelius te Roermond. In dit gezellige café biedt uitbater Corneel buiten een hele reeks speciale biersoorten, zijn klanten ook elke week een gratis concert aan. Hij kreeg van Dudley de première voor de Europese lente tour 2015. Rond half tien begon het viertal er donderdag avond aan. Het optreden zou een mix worden van eigen materiaal en covers. Ik ken Dudley al een paar jaar en zag hem al verschillende malen. Maar in Roermond was het de eerste keer dat ik hem zag in een bezetting met extra toetsenman. 'Letland Mississippi Blues' was de opener en het was dadelijk duidelijk dat het viertal op het podium er zin in had. Na deze strakke bluesrock song duwden ze het gaspedaal iets verder in voor de rocker 'Ain't Nothing Gonna Stop Us Now'. De aanwezigheid van de Italiaanse toetsenist Eric Robert maakte de muziek van Dudley nog completer. De frontman was present in zijn gebruikelijke outfit, helemaal in het zwart, incluis zwarte bril en cowboy hoed. Met John Kessler beschikt deze band over een ijzersterke bassist en ook drummer Carl Martin bewees in het verleden al dat hij zijn zitje achter de drum kit in deze band waard is. Het eerste eigen nummer was het uitstekende 'Meet Me In The Morning'. De Fender Stratocaster van Dudley klonk vlijmscherp en Eric etaleerde met veel enthousiasme zijn klasse op de toetsen. Voor de covers kiest Taft uit een ruime mix van oudere blues songs tot stevige recentere bluesrock nummers. Zo was ZZTop's 'Heard It On The X' het volgende wat uit de boxen van Den Heilige Cornelius kwam. De sterkte van de ritme sectie kon je hier heel duidelijk horen alsook de kwaliteiten van Dudley op de gitaar. Toch was het de Italiaanse toetsenman die de aandacht naar zich toetrok met zijn psychedelische solo op het klavier. Van ZZTop naar de oude blues van de drie Kings is maar een kleine stap in het repertoire van Dudley Taft. We mochten genieten van een heel gedreven en swingende versie van BB King's 'You Upset Me'. Weer was het de toetsenman die de eerste solo voor zich nam, waarna de frontman zelf lekker vet op zijn gitaar tekeer ging. Het tragere 'Drowning On Dry Land' van Albert King kon me minder bekoren al was het gitaarwerk zeker niet te versmaden. Samen met toetsenman Reese Wynans is Dudley Taft bezig aan zijn vierde album. Het grootste gedeelte van de opnames is volgens John Kessler al achter de rug en dus kregen we in Roermond al een paar songs te horen, die op dat nieuwe album zullen staan. 'Lonesome Memphis Blues' is bluesrock met een klein snuifje funk, het soort muziek waarom ik Dudley zo graag hoor. Eric Robert speelde zich ook hier weer in de kijker. Als de rest van het album ook zo goed is als dit nummer, dan wordt het vierde album een pareltje. Aan het applaus te horen werd die mening door het publiek van Den Heilige Cornelius gedeeld.

De sfeer zat er goed in en de band ging op hun elan verder met 'Mojo Woman'. Dudley gaf een vette solo weg op zijn Strat tijdens 'Left For Dead'. Carl Martin en John Kessler zorgden voor de strakke groove. We kregen met 'Skin And Bones' weer een nieuw nummer te horen. De steeds terug kerende gitaar riff bepaalde de sound van de song die ging over de muzikale historie van New Orleans. Het was eveneens genieten van de mooie baslijnen die John Kessler uit zijn vijf snaren Roscoe Basgitaar toverde. De Fender had lang genoeg rond de schouder van Taft gehangen en hij verving hem door zijn Tokai gitaar. Deze gitaar lijkt en klinkt als een Gibson. Velen van ons kennen 'If Heartaches Were Nickles' van gitaargod Joe Bonamassa, maar de song werd geschreven door een ander gitaar wonder, namelijk Warren Haynes. Dit traag nummer was één van de hoogtepunten van de eerste set. Om af te sluiten dook de band terug in de tijd met 'Palace Of The King' van Freddie King, één van Dudley's grootste voorbeelden. Persoonlijk vind ik dit een zeer geslaagde cover. Meer rock getint dan het origineel en met meer en splijtender gitaarwerk. Freddie King zou trouwens nog een paar keer te horen zijn tijdens dit optreden. Tijd voor het viertal om even een luchtje te gaan scheppen. Na de pauze werd er gestart met de instrumentale pshychedelische rock song 'Drivin' South', waarin de vier muzikanten alle registers open trokken. Waar een bluesrock band op het programma staat is Jimi Hendrix nooit veraf en dat werd in Roermond met deze 'Drivin' South' nogmaals bevestigt. Het was net of de jongens aan een prettig gestoorde jam bezig waren. Met 'Pack It Up' kregen we nogmaals een Freddie King song. Taft speelde een fenomenale, splijtende solo op zijn Strat. Het tempo zat er goed in sinds het begin van de tweede set en men ging met 'Come On' en 'Let The Good Times Roll' op dat elan verder. In deze laatste song konden Dudley en Eric, dankzij de schitterende ritmesectie, zich nog eens persoonlijk in de schijnwerper spelen. Eerst Eric op de toetsen en daarna nam de frontman met de gitaar magistraal over. We kregen in Roermond ook een première, want 'Fuzzy Dice' had de band nog nooit live gespeeld. Een strakke rockblues song met spetterend gitaarwerk, die in het laatste gedeelte een ritme verandering had, zodat de band dit nummer scheurend beëindigde. Tijd voor wat rustigere muziek met de zalige slowblues 'A Quitter Never Wins'. Taft had ondertussen zijn Tokai weer om zijn schouders gehangen en de vette klank van deze gitaar paste uitmuntend bij deze song. Eric Robert was subtiel, maar o zo mooi aanwezig op zijn keyboard. Lang kunnen Dudley, John, Carl en Eric niet rustig blijven, dus werd het gaspedaal andermaal stevig ingedrukt voor de rocker 'Red Line'. John Kessler bleef gedreven knappe baslijnen uit zijn Roscoe bas halen en Carl Martin gaf als een dirigent het ritme aan en hield alles stevig in de hand.

Dudley Taft heeft van 'Sally Can't Dance' een heel stevige rock song gemaakt, dat zal iedereen in Roermond, na donderdag wel kunnen beamen. De blazers zijn weg gelaten en vervangen door stevig toetsenwerk en vette gitaar partijen. Taft kon het niet laten en in de finale kwam Freddie King nog een keer aan bod met een song die iedereen kent. 'Going Down' werd dan ook door heel wat mensen meegezongen. De jongens hadden er ook een leuk en pittig duel ingesmeten. Niet tussen twee instrumenten, want zij deden het zowel met de gitaar, de bas en de toetsen. Het leverde hen een daverend applaus op. Na een klepper als 'Going Down' kan je moeilijk afsluiten met een onbekend nummer. Dus begon het viertal aan een stomende 'Oh Well' van Peter Greene. Het was al laat geworden voor degenen die vrijdag morgen uit hun bed moesten om te gaan werken, toch werd er door iedereen luidkeels geroepen om meer. We zouden met 'Hey Hey My My' nog één heel mooie toegift krijgen. Het was een aangename kennismaking met Den Heilige Cornelius en we hebben genoten van een goed concert van Dudley Taft. Voor mij mag Dudley best meer van zijn eigen nummers spelen in plaats van covers. Hij heeft drie goede albums op zijn naam en het vierde is bijna klaar, dus heeft hij toch heel wat keuze. Wie een concert van Dudley Taft wil bijwonen, zal er wel voor naar het buitenland moeten. In Duitsland staan nog een paar concerten op het programma en in Nederland kan je op volgende plaatsen nog terecht: 26 april: The Machinist in Oss - 27 april: Muziek café Helmond in Helmond - 03 mei: Café De Stam in Almelo - 05 mei: Bar American in Middelburg


Walter Vanheuckelom

Foto © Walter Vanheuckelom

meer foto's © Walter Vanheuckelom

SETLIST: Letland Mississippi blues / Ain't nothing gonna stop us now / Meet me in the morning / Heard it on the x / You upset me / Drowning on dry land / Lonesome Memphis blues / Mojo woman / Left for dead / Skin and bones / If heartaches were nickles / I want you / Palace of the King / Drivin' south / Pack it up / Come on- Led Zep / Let the good times roll / Fuzzy dice / A quitter never wins / Red line / Sally can't dance no more / Going down / Oh Well / Hey hey my my

BAND:
Dudley Taft ; Gitaar en zang
John Kessler : Bas
Carl Martin : Drums
Eric Robert : Toetsen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Artiest info
website  
facebook  

DEN HEILIGE CORNELIUS, ROERMOND - 23/04/15