RENAISSANCE @ SPIRIT OF 66, VERVIERS – 09/04/15

Het Britse Renaissance zag in haar 2de incarnatie het licht eind 1971 toen de groep onder impuls van gitarist/componist Michael Dunford en de nieuwe zangeres Annie Haslam samen met tekstschrijfster Betty Thatcher een geheel eigen progrock stijl ontwikkelde met een uniek concept waarin klassieke muziek, folk en rock worden vermengd. Het leverde met succes toegankelijke prog folk albums op als ‘Ashes Are Burning’ (1973) en ‘Turn Of The Cards’ (1974). Toen de groep haar muzikale ambities realiseerde met nog meer complexere uitgesponnen muziekstukken als op opvolger ‘Scheherazade And Other Stories’ (1975) leek zij af te stevenen op een cultstatus in de UK en zocht met succes haar heil in de US. Na de UK top 10 hit “Northern Lights” die aansluiting zocht bij een meer modern synthesizer popgeluid keerde het publiek de groep, eind jaren 70 met de opkomst van de punk en de new wave, massaal de rug toe. Eind 1987 viel definitief het doek maar de muziek van Renaissance bleef wel met tussenpozen in verschillende afsplitsingen en incarnaties voortbestaan terwijl Annie Haslam met haar uitzonderlijk stembereik met succes een solo carrière begon. Na een hiatus van 15 jaar vond in 2002 een eerste hergroepering plaats. In 2009 werd terug onder impuls van lang blijvend gitarist/componist Michael Dunford besloten om nieuwe muziek te schrijven, een terugkeer naar de eigen roots maar met de mogelijkheden van nu. Het resultaat ‘Grandine il Vento’(2013) klonk veelbelovend en was eind 2012 klaar toen Dunford plots aan een hersenbloeding overleed. Maar de trein bleek niet meer te stoppen en Annie Haslam is vast besloten haar plaats in de muziekwereld definitief met nog meer succes te heroveren. Een nieuwe gitarist Ryche Chlanda werd aangetrokken. Anno 2015 is zangeres Annie Haslam het enige oerlid en zijn slechts 2 leden van de laatste bezetting overgebleven t.w. Rave Tesar: piano en toetsen en Frank Pagano: slagwerk en achtergrondzang met alweer een nieuwe gitarist, oudgediende Mark Lambert: akoestische gitaar en zang, actief bij Renaissance in de jaren 80. De groep bestaat vanavond verder uit bassist Leo Traversa en Tom Brislin: toetsen en zang.

9 april 2015 zal geboekstaafd blijven als de dag dat de herrezen Britse prog band Renaissance na 30 jaar terug een concert speelde op het Europese vasteland en dan nog hun eerste show in de Spirit of 66 in Verviers. Het is een heuglijk feit waar vele ‘jaren 70 prog-rock liefhebbers’ lang naar uit hebben gekeken. De vraag was of de groep zijn cultstatus van weleer nog zou kunnen waarmaken én of zangeres Annie Haslam’s 5 octaven hoge sopraan stem, kenmerkend voor het unieke Renaissance geluid, nog zo loepzuiver als weleer zou klinken én het een volledig concert zou volhouden. De verwachtingen waren dus hooggespannen en Annie Haslam houdt er zelf de spanning nog even in wanneer zij na een warm openingsapplaus stelt dat het van in 1972 is geleden dat zij voor het laatst voor een concert in België was (in Brugge binnen de muren van een oud klooster hospitaal, cfr. Oud St. Janshospitaal ) en schamper opmerkt dat haar publieksaanhang er al op vooruit is gegaan. Annie ziet er met haar 67 lentes nog heel kwiek uit en als zij even later bij het openingsnummer “Prologue” voor het eerst haar sopraanstem laat weerklinken is eenieder gerustgesteld. Zowel artiest als publiek zijn er klaar voor en gaan een mooie avond tegemoet.

Het publiek zo’n 250 man luistert zeer aandachtig tot de laatste noot is gespeeld waarna een warm maar dankbaar applaus volgt. Annie is de onbetwiste leider van de groep en wanneer zij de luchtige folk tune “Carpet Of The Sun” zingt is het genieten van haar vocale prestatie tot de laatste noot. Haslam zingt prachtig hoog en houdt ieders adem in tot het eind waarna een gewaardeerd applaus losbarst. Je voelt dat dit een speciale avond wordt voor zowel publiek als artiest. Zoals bij meerdere nummers tekent de akoestische gitaar de melodielijn uit waarna ondersteunende toetsen de juiste orkestrale sfeer bepalen voortgestuwd door een forse ritmiek van bas en drums. Muziek en lyrics vullen mekaar wondermooi aan met Haslam’s stem als hemelse katalysator voor het magische liefdesspel van zon en maan in het prachtige “Ocean Gypsy”. Renaissance grijpt voorlopig tot groot genoegen terug naar hun sterkste nummers uit hun bloeiperiode. “Running Hard” begint lekker uptempo met ritmisch pianospel waarna de toetsen orkestraal aanzetten en Haslam’s sirene de hoogte ingaat en heftig slagwerk de muziek de prog kant uitstuurt.

Dan wil Haslam graag de brug maken naar het nieuwe album. Heel de heropstanding van Renaissance vond zijn oorsprong toen Michael Dunford in 2009 de oorspronkelijke groep tevergeefs terug bij elkaar probeerde te krijgen en dan maar het idee kreeg om nieuwe Renaissance muziek te schrijven samen met Annie Haslam én met de mogelijkheden van nu. Van het resulterend album wil Haslam ‘Grandine Il Vento’ opdragen aan haar betreurde muzikale partner. Haslam zingt loepzuiver meeslepend de mooie melodie ondersteund door Rave Tesar’s zwierig pianowerk. Kippenvel! “Symphony Of Light” is haar favoriet, een 12 minuten lang dramatisch symfonisch stuk dat start met een groots orkestraal begin waarna Haslam prachtig intens zingt over Leonardo Da Vinci’s laatste 3 levensjaren en hoe hij zich verbond met het licht van het heelal. In het 3de deel herneemt de orkestratie en haalt Haslam’s vocale bereik een absolute piek. Grandioos! Renaissance haalde ooit eenmalig een top 10 notering in de UK met de pop tune “Northern Lights” dat een mooie afwisseling biedt en zelfs een meezingbaar refrein maar klein bier is in vergelijking met de tijdloosheid van hun vroeger werk. Maar voor het zover komt krijgen we nog nieuw werk met “The Mystic And The Muse”, de eerste song van hun hernieuwde muzikale samenwerking. Het is een vertrouwd aandoend Renaissance prog stuk vol grandeur en melodrama met zachte en harde passages, doorgedreven slagwerk en Annie’s hoge sopraan die als een heks door de progstorm klieft. De zwaar georkestreerde art-rock vertoont gelijkenissen met het klassieke Renaissance nummer “Mother Russia” dat aansluitend volgt met een nog beter uitgewerkte progstructuur.

Het Spirit publiek geniet met volle teugen en laat zich elke muzikale beweging welgevallen tot wanneer de laatste noot is uitgespeeld waarna telkens een warm applaus volgt. Hun magnum opus “Ashes Are Burning” hebben we nog te goed, een twintig minuten lang uitmuntend stuk prog rock dat boeit van begin tot eind en Annie’s heerlijk hoge vocalen die nergens uit de bocht gaan.
De vuurdoop van de gestarte tour van 16 shows leverde een uitzonderlijke avond prog rock plezier op voor de liefhebbers van klassiek georiënteerde Britse progrock (zonder hardrock). Een uitbreiding naar een breder rock publiek zit er niet in daarvoor is de muziek van Renaissance ‘gelukkig’ te zeer verankerd in 70’s prog-rock, de muziek van een groep als Dream Theater ligt mijlenver weg. Wel ligt dankzij het internet een bredere cultaanhang in het verschiet en is Renaissance een keer zien in een mensenleven een aanbeveling voor ieder met een langgerijpte muzieksmaak. Na afloop had je het gevoel iets magisch te hebben meegemaakt, iets wat nooit meer terugkomt.

Setlist
1.Prologue (Prologue, 1972)
2.Carpet Of The Sun (Ashes Are Burning, 1973)
3.Ocean Gypsy (Scheherazade And Other Stories, 1975)
4.Running Hard (Turn of the Cards, 1974)
5.Grandine Il Vento (Grandine il Vento,2013/ Symphony of Light, 2014)
6.Symphony Of Light (Grandine il Vento,2013/ Symphony of Light, 2014)
7.Northern Lights (A Song for All Seasons, 1978)
8.The Mystic And The Muse (Grandine il Vento,2013/ Symphony of Light, 2014)
9.Mother Russia (Turn of the Cards, 1974)
Encore
10.Ashes Are Burning (Ashes Are Burning, 1973)

Noot: ‘Symphony Of Light’ uit 2014 is een heruitgave van het album ‘Grandine il Vento’ uit 2013 met 3 extra tracks.

 

 

 

 

 

 

Artiest info
website  
facebook  

SPIRIT OF 66, VERVIERS – 09/04/15