MARCUS MILLER @ HET DEPOT LEUVEN, 07/04/16

Voor de derde keer binnen een jaar tijd kunnen we Marcus Miller op een Belgisch podium verwelkomen. Na zijn meer dan gesmaakte passages in de Ancienne Belgique en het Rivierenhof staat deze keer het Leuvense Depot op de lijst aangestipt van wat alweer een nieuwe Europese tournée wordt. De focus blijft nog steeds het voor een Grammy Award geselecteerde “Afrodeezia’, zijn eerste uitgave op het befaamde Blue Note label, maar ongeveer zijn twintigste schijf als soloartiest. Daarnaast heeft Miller, vooral als sessiemuzikant, meegespeeld op zo’n vijfhonderd andere platen van onder meer Aretha Franklin, Paul Simon, Dizzy Gillespie, Eric Clapton, Bryan Ferry, Joan Armatrading, Luther Vandros en Herbie Hancock. Maar de meeste mensen zullen zich deze man vooral herinneren omwille van zijn jarenlange samenwerking als muzikant, componist en producer voor Miles Davis waarmee hij o.m. het album ‘Tutu’ gestalte gaf.

Het eerste wat meteen opvalt is dat Miller in vergelijking met zijn optreden in de AB slechts de helft van zijn muzikanten heeft meegebracht. De gitarist, trompettist en percussionist maken geen deel meer uit van de band waarin Brett Williams (keyboards) en Alex Han (sax) wel nog bekende gezichten blijven naast een nieuwe jonge muzikant Alex Bailey (drums). Een eerder compacte groepssamenstelling dus en toch wat kwaliteitsverlies maar zelfs in deze beperkte bezetting weet Marcus Miller zich meer dan staande te houden.

Miller, met de onafscheidelijke zwarte hoed, schiet uit de startblokken met ‘Panther’, een eigen compositie uit 1993 en demonstreert onmiddellijk wat hij in zijn vingers heeft. De manier waarop hij zijn Signature Fender Jazz Bass te lijf gaat blijft fenomenaal. Beweren dat Marcus Miller een basvirtuoos is, blijft ook vandaag nog een understatement. Bij menigeen in het publiek valt de mond open en hoofdschuddend blijft men naar dit wonderlijk snarenspel staren. ‘Hoe doet-ie het toch?’ ligt op ieders lippen maar men zwijgt liever, luistert en geniet.

Tijdens ‘Hylife’, het openingsnummers uit ‘Afodeezia’ krijgen zowel sax als keyboards vrije ruimte om vrijuit te soleren. En ja, het zijn niet de eerste de besten, die jonge twintigers die een plaatsje hebben weten te veroveren in Miller’s begeleidingsband. Voor het op een Afrikaanse melodie meanderende ‘B’s River’ haalt Miller zijn gimbri (een met dierenvel overtrokken Afrikaans akoestisch basinstrument) boven. Hij vertelt hoe hij met ‘Afrodeezia’ op het idee kwam om te onderzoeken in hoeverre de oude slavenroutes vanuit Afrika over Europa naar Noord- en Zuid-Amerika verbonden zijn met het muzikale erfgoed van vandaag. Deze zoektocht voerde hem van Marokko en Nigeria over Parijs naar San Paolo, De Caraïben, Louisiana, Detroit, Chicago en New York.

Na al dat moois vraagt Marcus of wij ons herinneren hoe het beroemdste baslijntje uit Detroit klinkt om daarna los te barsten in een niets minder dan fenomenale cover van ‘Papa Was A Rollin’ Stone’ (The Temptations) waarin dit keer de drummer mocht excelleren. Het publiek geniet eens te meer. Dat geldt ook voor de Miles Davis cover ‘Jean Pierre’ dat volgens Miller ‘slechts bestaat uit een niemendalletje van een thema, maar door Davis werd getransformeerd tot iets heel bijzonders’. De groep probeert net hetzelfde en slaagt daar in zekere mate ook in.

Tijdens het dromerige ‘Gorée’ (verwijzend naar een voormalig slaveneiland nabij Senegal) haalt Miller zijn basklarinet boven en evoceert daarmee de trots die generaties zwarten, ondanks de slavenhandel, eeuwenlang behouden hebben. ‘Son of Macbeth’ sluit het concert mooi af.

De man met de zwarte hoed komt met zijn muzikanten daarna glimlachend terug om zijn enthousiaste publiek meer te gunnen en doet dat via een adembenemende jazz/rock/funk jam/medley waarin de drieklapper ‘Cherokee’, ‘Blast’ en ‘Frankenstein’ (Edgard Winter) verwerkt zitten. Indien iemand uit de wijd Leuvense omgeving zich gedurende dit nachtelijk uur had afgevraagd ‘Waar is dat feestje?’ kenden wij beslist het antwoord.

Shake

 

Artiest info
website  
   

HET DEPOT - LEUVEN, 07/04/16