JAZZ MIDDELHEIM - 13/08/15 met LABTRIO, ERIC LEGNINI, BRUSSELS JAZZ ORCHESTRA EN TAXIWARS

Labtrio

 

De openingsdag van Jazz Middelheim was vooral Belgisch getint, zowel naar artiesten als naar het weer toe. Ruwweg speelden de openers onder een verzengende hitte van 32 graden en zorgde de gietende regen voor extra percussie bij de afsluiters die het met een graadje of 10 minder moesten stellen. Maar donder en bliksem konden de pret niet bederven.

Stipt om 15.30 konden we van start gaan met het LABTRIO ‘NY Project’ feat. Michaël Attias & Christopher Hoffman. LABtrio bestaat uit jonge avontuurlijke musici. De band werkt al acht jaar samen, heeft een indrukwekkende prijzenlijst, en bracht in 2013 het fel gesmaakte album Fluxus uit.  Ze hebben een unieke triosound, waarin jazzimprovisatie en elektronische muziek worden gemixt. Voor hun NY Project nodigen ze rietblazer Michaël Attias en cellist/multi-instrumentalist Christopher Hoffman uit.

Zowel drummer Lander Gyselinck als pianist Bram De Looze studeerden aan de New School for Jazz and Contemporary Music. Het verlangen om met muzikanten uit die New Yorkse scene te werken komt dan ook over als een logische stap. Het project kreeg dit jaar steeds duidelijker vorm, onder meer door de steun van het Stormfestival in Oostende. Rietblazer Michaël Attias, die onder meer bij Paul Motian en Anthony Braxton speelde en cellist/multi-instrumentalist Christopher Hoffman, die bij Henry Threadgill’s Zooid en Marc Ribot musiceerde, kwamen een week naar Oostende. Het LABtrio trok zopas naar New York om met hun gasten een album op te nemen.

Het kwintet bracht vooral nieuw werk op de planken als voorsmaakje van een nog te verschijnen album. Subtiliteit en beheersing blijven de troeven van Lander en Bram, die hun composities strak in de hand hielden. Anneleen zorgde tussendoor voor een beetje duiding en de cello en blazer mixten de jazz tot een vorm van moderne kamermuziek. Een mooie opener van het uitgebreide trio dat de eeuwige jeugd uitstraalt en tegelijk over een pak maturiteit beschikt.

SETLIST: Cola; Meshuggah; Low Fat; Moon Math; Avondlijke rust; Michelangelo; Wiggle; Sandman; Trap

Bram De Looze (piano), Anneleen Boehme (bas), Lander Gyselinck (drums), Michaël Attias (rieten), Christopher Hoffman (cello/multi-instrumentalist)

De buitentemperatuur was uitstekend geschikt voor het zwoele ERIC LEGNINI What’d I Say ft. Kellylee Evans & Sandra Nkaké. What’d I Say was de definitieve doorbraak voor Ray Charles in de mainstream popmuziek. De dialoog tussen Ray Charles en zijn Raelettes zorgde voor een sensuele spanning, in een voortdurend heen-en-weer gekaats van een verder minimale dialoog. De woorden waren echter niet mis te verstaan en Charles stopte er al zijn passie en muzikale durf in. Met dit project viert Eric Legnini dat revolutionaire moment van die song.

Eric Legnini koos voor de Fender Rhodes om de sound van Ray Charles neer te zetten en bleef in het geheel redelijk bescheiden op de achtergrond, het dynamiet aan de twee frontvrouwen overlatend. Het publiek lustte er wel pap van maar snakte ook naar wat bekendere hits van the Genius en een paar lange solo's van de blazers maakten duidelijk dat ze toch op een jazzfestival stonden. Voor de afsluiter kregen we nog Mariana Tootsie erbij om het Raelettes trio te vervolledigen. Ik heb me er mee geamuseerd, maar ik vrees dat ik het overmorgen al ga vergeten zijn.

SETLIST: Tell all the world about you; Just for a thrill; That's enough; I'm a fool for you; Roll with my baby; Night birds; Talkin 'bout you; I got a woman.

Eric Legnini (piano), Dan Romeo (bas), Franck Agulhon drums). Quentin Ghomari (Trompet), Jerry Edwards (Trombone), Boris Pokora (saxofoon), Sandra Nkaké (stem), Kellylee Evans (stem).

Het Brussels Jazz Orchestra (BJO), een van de beste big bands in Europa, en de jonge Canadese arrangeur, componist en bandleider Darcy James Argue (1975) zetten een uniek project op voor de zomer van 2015.

Het BJO werd in 1993 opgericht door Frank Vaganée, Serge Plume, Marc Godfroid en Bo van der Werf, en groeide uit tot een imposant ensemble dat tot in de VSA wist door te breken. Begin dit jaar bracht het BJO nog het prachtige album The music of Enrico Pieranunzi uit.

Van de in Brooklyn wonende Darcy James Argue wordt dan weer gezegd dat hij de big band opnieuw cool maakte. Argue put voor zijn composities op een bijzonder eigenzinnige en vernieuwende manier uit het brede spectrum van moderne rock, jazz en klassieke muziek en zijn adembenemende muziek katapulteert de big band jazz naar de 21ste eeuw.

Het was weer een wat anders om het BJO te zien floreren onder de vaardige handen van de Canadese bandleider. Die zorgde tussendoor voor heel wat duiding bij de composities, zodat een nummer als 'Codebreaker' meer inhoud scheen te krijgen door een verhaal rond Alan Turing, de man die in de tweede wereldoorlog waarschijnlijk meer levens redde dan wie ook door de Duitse enigmacode te doorbreken en tegelijkertijd de grondslag legde voor het moderne computergebeuren. Wie 'The Imitation Game' zag was helemaal mee in het verhaal. Natalie Loriers had voor de opener ook een funky keyboard meegebracht en 'Best Friends Forever' was een wereldpremière op Jazz Middelheim waarbij een soort marsritme het oorlogsgeweld en het daarbij behorende geldgewin aan de kaak stelde en Kurt Van Herck zorgde voor een mooie invulling. Voor het zeer lange slotnummer stond Ellington's Diminuendo iin Blue in de toonkast en konden een aantal solisten zich nog eens van hun beste kant laten zien. Een mooi concert dat terecht op een staande ovatie werd onthaald.

SETLIST: Ferromagnetic; Codebreaker; Best friends forever; All in; Tensile curves

Darcy James Argue (bandleider), Frank Vaganée, Dieter Limbourg, Kurt Van Herck, Bart Defoort, Bo Van der Werf (saxofoons), Marc Godfroid, Lode Mertens, Frederik Heirman, Laurent Hendrick (trombones), Serge Plume, Nico Schepers, Pierre Drevet, Jeroen Van Malderen, Carlo Nardozza (trompetten), Hendrik Braeckman (gitaar), Nathalie Loriers (piano), Jos Machtel (bas), Jens Düppe (drums)

TaxiWars brengt jazz, maar dan vooral een eigenzinnige soort. De muziek van dEUS-frontman Tom Barman, saxofonist Robin Verheyen, bassist Nic Thys en drummer Antoine Pierre  schuimt, stoomt, borrelt, sist, swingt en groovet. Taxiwars is een bedwelmende trip langs een resem pakkende songs.Het moest ervan komen dat Robin Verheyen, de meest gevraagde Belgische saxofonist in het buitenland, en de charismatische dEUS-frontman Tom Barman ooit eens samen iets zouden doen. Barman stelde in het verleden al twee fijne jazzcompilaties samen, gepuurd uit de catalogi van Blue Note en uit Barmans lievelingslabel Impulse! Robin Verheyen bouwde in België een ijzersterke reputatie op als jazzsaxofonist, maar maakte al gauw een tweede thuis in het broeierige jazznest New York. Hij speelt in diverse bands en stond verscheidene keren op de podia van o.a. Gent Jazz Festival en Jazz Middelheim. In 2013 maakte hij een opgemerkte passage op Jazz Middelheim met grootheden als pianist Marc Copland, bassist Gary Peacock en drummer Joey Baron.

Jazz en een barman, laat de cocktails maar komen, denk je dan. Maar deze Barman smijt alleen onversneden stuff naar je hoofd, Een soort punkjazzrock met een geluidsdraaimolen waarbij stemvervormingen en echo's een uitdagend duet aangaan met de saxen van Robin Verheyen, die als performer enorm gegroeid en en laat in de set zowaar enig vocaal weerwerk bood. Het duurde wel even voor het publiek helemaal mee was, het was terwijl ook angstig aan het rondkijken of de weergoden verder genadig zouden zijn, maar langzaam kreeg de energie de overhand en pakte TaxiWars de tent in. Variatie genoeg met wisselende saxen, een ballad, een strakke bas solo van de inmiddels bebaarde Nic Thys en Tom Barman die energiek een geluidseffecten toestelletje mishandelde. Met zo'n energie krijg je een publiek wel recht, en dan is een staande ovatie vrijwel en evidentie. Terecht en met veel plezier.

Dag 1 van Jazz Middelheim was alvast een voltreffer, met enige trotse vaderlandsliefde, een wisselend aanbod en een uitstekende sfeer. Dat belooft voor de rest van de editie

SETLIST: Hyphenated instrumental; TaxiWars; Let's get killed; Question song; Good lord; Rosco paje; Recent winds; To the hyphenated poets; Who that; Borgerhout shuffle; Pearlescent; Your soul or mine; Press one; It went boom; Death ride through wet snow; Colosseum // Somewhere down the crazy river; Colosseum

Tom Barman (teksten & zang), Robin Verheyen (compositie & saxofoons), Nicolas Thys (bas), Antoine Pierre (drums)

Johan Vanonckelen

Foto © Bruno Bollaert en Jos L. Knaepen voor Jazz Middelheim

 

website  
   

PARK MIDDELHEIM , 13/08/15

 

Eric Legnini

Brussels Jazz Orchestra

TaxiWars