|
|||
Wespelaar is niet alleen een prachtig Vlaams-Brabants dorp in de buurt van Haacht. Het geniet vooral bekendheid omwille zijn prachtige kasteel in het mooie park (gelegen rechtover de plaatselijke kerk), eigendom van de familie De Spoelberch (van brouwerijgigant AB-Inbev), één van de rijkste Belgische families. Maar in muzikale middens is Wespelaar natuurlijk ook ‘the place to be’ voor het jaarlijkse Swingblues festival, een driedaags gebeuren het derde weekend van augustus. We komen al meer dan twee decennia dan ook met plezier vanuit de Antwerpse Zuiderkempen richting Vlaams-Brabant om er minstens één dag uit te pikken. De organisatoren en hun vele vrijwilligers mogen er prat gaan dat deze jaarlijkse hoogmis bluesgetint blijft én al voor de 28ste maal gratis wordt aangeboden, afgelopen weekend met 14 bands over 3 dagen. Faut le faire, zeggen ze aan de overkant van de provincie. Zoals meermaals op vrijdag mag een Belgische band de festiviteiten openen en op deze zwoele vooravond mocht de graaggeziene Antwerpse roots- en bluesband Howlin’ Bill de bluesmat uitrollen. Frontman zanger/harpist Wim De Vos en zijn kompanen ‘Little’ Jimmy Hontelé (gitaar), Walkin’ Winne (bas), Daddy T. (drums) en gastorgelist Pat Cuyvers brachten een gevarieerde set. En dat werd bijzonder goed gesmaakt door het toestromende publiek, dat genoot van hun aanstekelijke jump- en swingblues, gekoppeld aan een mix van rockabilly, boogie en rock’n roll. Howlin’ Bill opende in Wespelaar met vier opeenvolgende nummers van het recente album album want buiten de schitterende titeltrack ‘Hungry’ passeerden ook ‘Drink About It’, ‘Highway Of Life’ en ‘Perfect Lovers’ de revue. Nummers die stuk voor stuk staan als een huis maar er was zeker ook plaats voor oudere nummers zoals onder meer ‘Robbin’ A Bank’ en ’Don’t You Know Me’, een gedeeltelijk a capella gebracht nummer, opgedragen aan een jarig meisje (18), luisterend naar de naam Anouk. Rustpunt was de ballad ‘A Man’s Got To Do’ met een meeslepende harp en daaraan gekoppeld schitterend gebracht gitaarwerk. Kippenvelmoment. ‘Date With The Devil’, het favoriete nummer van Wim, mocht uiteraard niet ontbreken aan het einde van de set. Jammer genoeg geen bisnummer (ik had gehoopt op ‘Hipshake’), maar het bevredigend gevoel overheerste na afloop. Erg degelijke set toch wel van Howlin’ Bill, zoveel is zeker. (meer foto's) Dan was het uitkijken naar twintiger Ben Poole, die wordt beschouwd als de nieuwe Engelse gitaargod zoals hij in nogal wat recensies wordt genoemd. En het dient gezegd: de jongeling kan goed overweg met de gitaar en steekt dat niet onder stoelen of banken. Zijn verschijning doet ons een beetje mijmeren naar de betreurde Sean Costello, ook een jong rastalent destijds, die toch wel iets bescheidener voor de dag kwam. Ben Poole en zijn band openden de show met ‘Let’s Go Upstairs’(2012) , de titeltrack van zijn eerste volwaardige album, nadat hij vooraf op erg prille leeftijd al een mini-album met vijf tracks op het publiek losliet. Je merkt het: de ambities zijn er om echt door te groeien want ook al een tijd geleden (2011) was hij zelfs al te gast op het befaamde Glastonburyfestival, waar hij in een nabijgelegen locatie de tent platspeelde. Sinds vorig jaar is er trouwens een nieuwe cd (‘Live At The Royal Albert Hall’). In Wespelaar greep hij nogal eens terug naar bluescovers van Eric Clapton en Freddie King zoals het schittend op eigenwijze manier gebrachte ‘Have You Ever Loved A Woman’, doorspekt met de toch ook wel mooie hammondpartijen van Steve Watts. Covergewijs ging het dan via ‘I Know I’m Losing You’ en - nadat hij zijn jasje had uitgedaan - uiteraard een lange versie van ‘Hej Joe’, dat zoals verwacht op heel wat bijval kon rekenen. Tussendoor speelde Ben ook nieuwe nummers zoals ‘Leave It On’ en ‘Stay In My Mind’, nummers die op zijn nieuwe te verschijnen album zullen staan. Ondertussen bracht de vingervlugge Poole in ontbloot bovenlijf het prachtige ‘Mr.Pitiful’ en toen ging de volumeknop fors open en kwam er een einde van deze show, die erg gesmaakt werd door de liefhebbers van het genre.(meer foto's) Vol verwachting werd er uitgekeken naar headliner Guy Forsyth Blues Band en daar bewaren we mooie herinneringen aan na zijn spraakmakende passage op het BRBF in Peer (1994) nadat hij in Austin jaren daarvoor ontdekt werd door ene Sjef Willemen, een arts uit de buurt van Hengelo. Het was daar waar Forsyth zijn eerste Europese concert gaf en er nadien het bekende live-album ‘High Temperature’ (bij platenlabel Lizard Discs) werd uitgebracht, zondermeer een springplank naar succes voor de gewezen busker die dus op straat zijn carrière startte. Onlangs werd zelfs samen met zijn recentste schijf ‘The Pleaser’ (een geweldig album) ook ‘High Temperature’ heruitgebracht in een dubbel versie en was er ook nog ‘Red Dress Live’. Sis Van Hoof
Gambler - Video 2 - Good Time Man - Good Stuff - Mona - Don't Turn Me On - Nobody Is Gonna Bail Me Out
Stay at Mine - Hey Joe
|
|||
|