ANSATZ DER MASCHINE @ N9, EEKLO - 01/12/17

Gedurende het voorbije jaar 2017 was de band Ansatz Der Maschine uitverkoren als ‘Artist in Residence’ in de club N9. Voor de geselecteerde band een schitterende zaak want dit betekent zoveel als een jaar gratis vrij gebruik van de zaal met al zijn faciliteiten. De enige tegenprestatie is aan het eind v/h jaar een optreden in de club als bewijs dat de inspanningen en het vertrouwen van de N9 in de band ook op artistiek vlak een meerwaarde heeft teweeg gebracht. Na het concert van vrijdagavond twijfelde niemand in de volledig uitverkochte zaal dat de N9 met deze band een schitterende keuze had gemaakt. De staande ovatie na het concert was daar het mooiste bewijs van.

.Ansatz Der Maschine is het geesteskind van Mathijs Bertel. De man slaagt er op een heerlijke wijze in om in zijn songs electronica te verzoenen met traditionele pop & rock elementen. De band heeft reeds een 4-tal albums op de teller waarvan Tattooed Body Blues uit 2016 het recentste is. Het concert in de N9 werd aangekondigd als een surround concert , en inderdaad de heerlijke geluidjes , de pompende beats , de mooie soundscapes kwamen ons van langs alle kanten bekoren.Voor de start van het concert, of moet ik het een performance noemen, gaf Mathijs nog enige woordjes uitleg. Alles werd opgevat als een lange soundtrack van een film en zou zonder 1 onderbreking naar voor worden gebracht. Nada bindteksten dus, zelfs ook geen ruimte voor applaus. Enigszins a-typisch voor een concert dus, waar de interactie tussen artiest en zijn publiek dikwijls een belangrijke factor is in het beoordelen van een al of niet geslaagd optreden. Nu, Mathijs heette ons nog welkom in zijn living, want zo voelde de zaal voor hen ondertussen wel aan , en het concert kon beginnen. En meteen werd je als ‘toeschouwer’ meegezogen in het speciale universum van de heer Bertel, die zich op het podium trouwens laat assisteren door fijn gezelschap als Gianni Marzo op gitaar (Marble Sounds, Isbells, Winterland 76’), Jan Dhaene op drums & keys,(Renée), Wouter Mattelin (slide & andere gitaren) en Sander Lambrecht (de nodige electronica) . En als extra pigment voor de sound was de harp en cello van Seraphine Stragier een ware verrijking!

Na een lange intro werden er bij ‘Scars’ nog de hemelse vocalen van Sofia Ammann aan toegevoegd. De songs (‘Gravity, Nagorno, Hiding, Falling Down’) vloeiden naadloos in elkaar. Electrobeats werden afgewisseld met live drumbeats, melodieuze landscapes werden opgevuld met de mooie stem van Sofia. Mathijs wisselde de toetsen af met de viool, wat tot een heerlijk samenspel leidde met de cello, en toen Walter met de strijkstok ook nog eens een zaag bespeelde werd het helemaal leuk ! Het einde van de show kwam er veel te snel en onverwacht. Een klein uurtje hadden we gewoond in deze magische wereld van Mathijs & Co en iedereen wou er wat graag nog wat langer in vertoeven. Met ‘The Silent Story’ hadden ze gelukkig nog een prachtig extraatje in petto.

Na het langdurige applaus voor de band, vroeg een toch wel ontroerde Mathijs een even groot applaus voor de mensen van de N9, dat kwam er ,en dat werd door de N9 boys meer dan geapprecieerd. Wegens het grote succes bij de ticketverkoop was er s’anderendaags nog een extra en eveneens uitverkocht concert voorzien. Ik hoop werkelijk dat het niet bij die 2 uitvoeringen zal blijven en dat de band met dit project meerdere podia in ons land mag betoveren. Het is het meer dan waard !

Jan Van Streydonck

Foto © Jurgen Dhondt N9

 

 

 

 

 


 

Artiest info
website  
facebook  

N9, EEKLO - 01/12/17