JAN DE WILDE & VRIENDEN - DAG MENEER DE WILDE @ C-MINE GENK - 05/12/15

Artiest info
website  
   

C-MINE GENK - 05/12/15

 

Vijftig jaar treedt Jan De Wilde al op, en dat wil wel wat zeggen.  Er is zopas een boek over hem verschenen en een driedubbele cd-compilatie.  Ondanks het feit dat zijn vorige plaat Oude Maan uit 2000 dateert (een kerstplaat niet te na gesproken), staan er op deze nieuwe cd nog slechts 3 nieuwe nummers.  De Wilde heeft nooit snel en veel liedjes geschreven.  Wie naar zijn concerten gaat, weet ook dat hij telkens ongeveer hetzelfde repertoire te horen krijgt.  Voor mij geen probleem, want zijn liedjes zijn bijna alleen mooi tot wondermooi. Typerend voor de meeste Jan De Wilde liedjes is ook hun eenvoud en beknoptheid, korte pareltjes die er qua tekst meestal pal op zitten.

Op zijn nieuwe tournee wordt Jan vergezeld door een muzikale groep 'Vrienden' : Eddy Peremans (gitaar), Kries Roose (toetsen), Jo Soetaert (drums), Mario Vermandel (bass/contrabas), Liesbeth De Lombaert (viool), Bart Coppé (trompet/bugel), Wim De Pauw (trombone), Johan Van Neste (hoorn) en Geert Vanhassel (tuba).

In C-Mine hield Jan De Wilde een nogal lange inleiding, die niet echt over iets ging en die hij afsloot met 'Als ik er nu aan begin, zal het rapper gedaan zijn..'  Jan De Wilde speelde een fijn concert in Genk, precies zoals we op voorhand verwacht hadden.  Hij opende met het nummer De Luie Naald, over zijn vader die kleermaker was, en daarna volgde het welbekende Golden Retriever.

Bij het prachtige Dag Meneer De Wilde  lag een foto van zijn vader & hemzelf aan de basis.  Een ontroerend nummer, waaruit we te weten kwamen dat zijn vader al erg jong gestorven was.   In zulke liedjes is De Wilde op zijn best, hij weet als geen ander met eenvoudige woorden zoveel emoties over te brengen en de tragiek zodanig te verwoorden, dat het een mooi universeel liedje wordt, herkenbaar voor de luisteraar.  Het tegenovergestelde was Hè Hè, grappig en een beetje luchtiger van toon.  Op  onnavolgbare wijze liet hij in deze spielerei stoom af door in de tekst een hilarische opsomming van vergelijkingen en scheldwoorden op te dissen.

Het mooie liedje Wakker Naast Jou was een nummer van Kries Roose (toetsen), die we nog wel kennen van andere leuke muzikale projecten.  En Zussen was zo een van die Jan De Wilde klassiekers die het altijd goed doen, en waarin hij ook een mooie fluitpartij ten beste gaf.  Voor het volgende nummer, Lieve Loemoemba (Klotepa) kwamen er vier blazers op het podium, en zonder de andere muzikanten zorgden ze in dit nummer alvast voor een ietwat plechtig maar mooi melancholisch geluid. Jan De Grote Griezel was leuk en het nieuwe nummer Hare Krisjna Halleluja werd gebracht door alle muzikanten samen.

De Eerste Sneeuw  was een van de drie onvergetelijk mooie Lieven Tavernier nummers die Jan De Wilde in Genk zong.  Uit de tijd dat Tavernier zelf nog geen platen mocht maken, en Jan De Wilde ze een klassieke status bezorgde.  De Eerste Sneeuw kreeg een iets ander arrangement mee en klonk nog mooier door die prachtige vioolpartij van Liesbeth De Lombaert.  Daarna volgde De Verdwenen Karavaan, dat Jan De Wilde naar eigen zeggen het beste liedje van Lieven Tavernier vond.  Erg mooie tekst en dito blazers.  Het pareltje Walter (Ballade Van Een Goudvis) was een triest nummer, en de manier waarop De Wilde met enkele woorden dit verhaaltje dramatiek meegaf is groots.

Het meesterlijke liedje Wals Met Matilda is een metafoor voor een soldaat die de ellende wil ontvluchten en zichzelf daarom een heroïnespuit toedient.  Waltzing Mathilda kennen we natuurlijk vooral van de onvergetelijke versie van Tom Waits' Tom Traubert's Blues, dat ik altijd heel indrukwekkend heb gevonden.  Met een van zijn bekendste nummers, Een Vrolijk Lentelied, werd de set afgesloten, en dit blijft altijd de moeite om nog eens terug te horen.   Als bisnummers kregen we nog de liedjes Otomobiel en De Fanfare Van Honger En Dorst.   Dit derde Tavernier nummer - dat ook wel een beetje aan Tom Waits deed denken – was onvergetelijk mooi, heel sfeervol en een rake typering van Taverniers Gentse studentenperiode.  Je zag het allemaal zo voor je, de kroegen, de vriendschap, de drink- en eetgelagen, de bende die uit elkaar valt... Mooi concert!

Marc Vos

Foto © Marke Tentster