K'S CHOICE @ AB, BRUSSEL – 05/12/15

Artiest info
website  
   

AB, BRUSSEL - 05/12/15

 

Er zijn Belgische bands wiens naam en faam je eigenlijk verplichten hen toch eens live aan het werk te zien. Dat geldt zeker ook voor K’s Choice. De groep rond rockende broer en zus Gert en Sarah Bettens kende een zeer succesvolle periode halfweg de jaren 90, die hen ook internationale bekendheid opleverde. Na verschillende succesvolle albums lastte de band in 2003 een pauze in, die de artiesten toestond zich toe te spitsen op allerlei andere (solo) projecten. In 2010 achtte Gert en Sarah echter het moment gekomen om K’s Choice nieuw leven in te blazen met een comeback album. Dit voorjaar bevestigden ze deze terugkeer met een opvolger getiteld ‘The Phantom Cowboy’. ‘The Phantom Cowboy’ zou volgens de band een album moeten zijn dat mede gemaakt is met in het achterhoofd stevig te kunnen rocken tijdens de live optredens. Getuige daarvan is de succesvolle eerste single van dit album, ‘Private Revolutions’, die door StuBru- minnend België zeer enthousiast werd onthaald. Redenen genoeg om poolshoogte te nemen in de AB om dit enthousiasme en het beloofde live rockgehalte te aanschouwen.

Laat het meteen kristalhelder zijn: dat laatste is alvast niet gelogen. De hele set wordt gekenmerkt door uptempo songs waarbij de band lustig op de gitaren ramt. Het publiek smult en reageert vanaf seconde één enorm enthousiast. Het is wel duidelijk dat de trouwe fans van de band massaal naar Brussel zijn afgezakt en die zijn hoorbaar ook ten zuiden van de taalgrens afkomstig. Na onderhoudende versies van ‘We Are the Universe’ en ‘As Rock’n Roll as it Gets’, heet Sarah het publiek dan ook zowel in het Frans, Nederlands én het Engels welkom. Dit concert wordt namelijk ook live gestreamd en dus worden ook de internationale fans bij het feestje betrokken.

Halfweg de set zijn reeds de helft van de nummer van ‘The Phantom Cowboy’ de revue gepasseerd, aangevuld met enkele uptempo nummers uit eerder werk. Het is op dat moment dat het begint het te dagen dat alle tot dan gespeelde nummers wel heel makkelijk samen te vatten zijn: songs met stevige maar weinig spectaculaire riffs, op tijd en stond een goed getimede jankende gitaar eroverheen en telkens zit het er na een minuut of drie alweer op. Nu is daar absoluut niets mis mee: telkens zijn de nummers prima en met heel veel enthousiasme gebracht, dat wel. Het is echter allemaal net niet van dergelijk kaliber dat de drums je naar de keel grijpen, dat de gitaren je spontaan doen grimassen van plezier en dat je de bas voelt natrillen in je lijf. Daarvoor is het allemaal iets te gaaf en te braaf. Op dat moment begin je toch naar wat afwisseling te snakken en vraag je je af wat K’s Choice nog meer in zijn mars heeft vanavond. Al moet ik, aan de reacties van het publiek te merken, zowat de enige in de zaal zijn die er zo over denkt. Niet veel later wordt immers ‘Believe’ ingezet en dat wordt meteen luidkeels meegezongen. De reactie van het publiek achteraf is dermate indrukwekkend dat de houselights een eerste keer worden aangezet om het aanhoudende applaus en gejoel ten volle in ontvangst te nemen. Het zou nog tot 2 maal toe herhaald worden gedurende de set. De band geniet telkens zichtbaar op het podium. 

De nieuwe plaat blijft uiteraard centraal staan tijdens het optreden (zowat alle nummers hiervan worden uiteindelijk gespeeld), maar er is ook plaats voor wat materiaal uit het solo-oeuvre van de familie Bettens. Zoals Sarah’s ‘Daddy’s Gun’ en ‘Not Insane’, maar ook werk van ‘Woodface’, de band van broer Gert. Dit nummer zorgt zowaar voor de afwisseling waar al een tijdje nood aan was. Met Gert aan de vocals en Sarah die, zoals ze zelf zegt, “blij is dat ze eens gewoon mag rocken op haar flying-v gitaar.” Ik ook Sarah, ik ook. Dit nummer heeft immers wél net dat tikkeltje meer.

Hiermee wordt ook de eindspurt naar de klassiekers ingezet: na ‘Cocoon Crash’, is de tijd rijp voor misschien wel de meest herkenbare Belgische vocale intro ooit: het intrigerende melodieus gejammer bij ‘Not An Addict’ is herkenbaar uit de duizenden en wekt als het ware een Pavloviaanse reactie op bij het publiek: plots schieten zowat alle smartphones de lucht in. Deze opvoering van de klassieker die steeds in één adem met K’s Choice zal worden genoemd, wil iedereen vastleggen. Overbodig om te vermelden dat ook deze hymne van begin tot einde luidkeels wordt meegezongen.

De eerste bisronde bestaande uit ‘Echo Mountain’, ‘Everything For Free’ en ‘Come Alive’ brengt meer nummers volgens hetzelfde recept als het reguliere luik van de set.  Wanneer de band, na alweer een verpletterende reactie van het publiek, ook voor een finaal bisnummer opnieuw ten tonele verschijnt, wordt het over een volledige andere boeg gegooid. De groep besluit hun rock’n roll avond af te sluiten met een zeer mooie performance van ‘We Are Glaciers’. Een  ingetogen, volledig instrumentaal nummer met een centraal staande ukelele, afkomstig uit de soundtrack van de documentaire ‘Beyond the Challenge’ van poolreiziger Dixie Dansercoer, die Gert en Sarah samen opnamen. Een mooie afsluiter van een avond waarin K’s Choice het publiek met gemak inpakte en in extase bracht. Zelf wil ik het eerder herleiden naar een degelijk en onderhoudend optreden met fraaie poprocknummers. Het zal de AB worst wezen.

Stijn Van Gysel

Foto © Yvo Zels