FRED HERSCH (SOLO) / ROBIN VERHEYEN QUARTET @ CC HASSELT - 13/12/16

Een mooie double bill die de jazzliefhebbers beslist wisten te waarderen, want er was heel wat volk opgedaagd voor de concerten van Fred Hersch en Robin Verheyen.

Fred Hersch was met een soloconcert het eerst aan de beurt.  De virtuoze jazzpianist en -componist heeft al een hele carrière achter de rug, heeft met vele grote namen uit de jazz samen gespeeld & opgenomen (onder andere met Jim Hall, Dave Douglas, Charlie Haden en Toots Thielemans).  Zijn oeuvre bestaat ondertussen ruw geschat toch uit zo'n 50-tal albums, solo, met zijn trio en in diverse andere bezettingen.  Hij won al een heel aantal prijzen in de muziekwereld en heeft lesgegeven aan verschillende conservatoria.

In Hasselt speelde hij een mooi concert dat geen seconde verveelde. Prachtig melodieus en lyrisch 'wandelde’ Hersch op de 88 toetsen door de jazz geschiedenis.  Als opener bracht hij nummer van de Brazilaanse componist -zanger-muzikant Antonio Carlos Jobim Jobim, namelijk Black & White.  Verder ook nog een heel mooi stuk van Bill Frisell, waar Hersch ooit een gehele plaat heeft gewijd, net als aan Jobim trouwens. Hij eindigde met een mooi stuk, een eerbetoon aan een van zijn grote inspirators en voorbeelden, Thelonious Monk, en dat was perfect, wat ons betreft.

Na de pauze was het de beurt aan het Robin Verheyen Quartet. Robin Verheyen heeft het tegenwoordig erg druk.  Nog geen maand geleden zagen we hem met Taxiwars (met ook Tom Barman) een machtig concert weggeven in de Marconi studios op de VRT.  Verheyen heeft aan het Lemmensinstituut gestudeerd en woont tegenwoordig in New York.  Hier was hij met zijn kwartet uit New York te gast, met op trompet Russ Johnson, op drums Jeff Davis en op double bass Drew Gress, alle drie namen die al met vele andere jazzmuzikanten hebben samengespeeld en daarbij hun sporen hebben verdiend. 

Rode draad doorheen was de cd A Look Beyond, waarvoor hij naar eigen zeggen inspiratie putte uit zijn reis doorheen Senegal.  En dat hoorden we, want in het kwartet met twee blazers was ook een grote rol weggelegd voor de drummer.  De partijen klonken soms echt als Afrikaans jungledrums, en de partijen die de blazers om beurten (of soms tegelijkertijd) speelden werden door die intensiteit zeker beïnvloed om ook zo een energieke sound te brengen.  Het kwartet nam ons mee op een meer dan een uur durend geluidsavontuur, een trip vol muzikale verrassingen.  Je zag dat de muzikanten elkaar ook uitdaagden om net dat ietsje meer te geven.  

Gewel (over griots, de dorpswijzen, muzikanten en vertellers in Afrika die zorgen voor de overlevering van verhalen en tradities) was een muzikaal en uiterst ritmisch hoogstandje.  De track Major Minor klonktraag, lyrisch en soms bijna klaaglijk.  Een mooi concert dat zelfs nog wat langer had mogen duren.  Doch door de dubbele affiche hadden we ons deel wel gehad, zeker niet klagen dus.  Robin Verheyen is beslist een van de vaandeldragers van de huidige Belgisch jazz-scene, die bloeit als nooit tevoren.  En daar kunnen we enkel blij om zijn.

 



 

 

 

 

 


 

Artiest info
FRED HERSCH  
ROBIN VERHEYEN QUARTET  

CC HASSELT - 13/12/16