TOM ODELL @ ANCIENNE BELGIQUE, BRUSSEL - 20/02/2017

Vorig jaar (2016) bracht Tom Odell zijn tweede album uit “Wrong Crowd” waarna hij een uitgebreide tour startte. Deze “No Bad Days” tour brengt hem uiteindelijk ook naar een reeds lange tijd uitverkochte AB in Brussel. Het succes van Odell begint in 2012 met het uitbrengen van de hit “Another Love”, in 2013 volgt zijn debuutalbum “Long Way Down”. Tom Odell behoort tot de nieuwe lichting singer-songwriters die zijn nummers echter op piano brengt in tegenstelling tot vele van zijn collega’s. Op het album horen we frisse pianopop, liedjes die voornamelijk over liefdesperikelen gaan, met hier en daar ook wel wat rock invloeden. Op zijn jongste album “Wrong Crowd” horen we een harder popgeluid, de muziek is meer aangekleed. Het niveau van de nummers is best ok, voor de fans zeker geen teleurstelling.

Een dubbel voorprogramma deze avond. Tom Dice die we nog kennen als Eurovisiesongfestival vertegenwoordiger voor België (Me And My Guitar), kwam zijn nieuw album voorstellen “I’ve Come A Long Way”. Geproducet door de drummer van de band van Tom Odell, Andy Burrows, “volwassen nummers” die hun weg naar het publiek zoeken.

De Londense Jade Bird brengt een mix van alternatieve folk, blues en country. Het is voor haar de laatste show, met haar mooie zuivere zang en goedlachse gedrevenheid kreeg ze de Belgische handjes op elkaar.

Met de zwartgelakte piano centraal opgesteld, omgeven door twee drumkits, stapt Tom Odell achter zijn piano en zet het nummer “Still Getting Used To Being On My Own” van zijn laatste album in, zachte pianogeluiden die plots bijgestaan worden door een explosie van alle instrumenten, dubbele drums, bass en gitaar, de felrode, blauwe… podiumlichten springen aan, its showtime!!!

Met zijn jongensachtig engelengezicht is het niet verwonderlijk dat de voorste rijen gevuld zijn met een jong vrouwelijk publiek die er duidelijk zin in hebben.

Live klinken de nummers van Tom Odell een stuk steviger, door het gebruik van twee drums krijgen we een veel voller geluid, het gitaargeluid is ook veel prominenter aanwezig dan op de albums en met zijn typisch stemgeluid, waarmee hij regelmatig zonder problemen de hoogte in gaat, creëert hij een eigen sound.

De set is evenwaardig gevuld met nummers van zijn beide albums. Bij “Wrong Crowd” komt hij voor het eerst achter zijn piano om het publiek te groeten, “glad to be back”, want je weet nooit of je wel terugkomt!! In Brussel aangekomen dacht hij wat musea te bezoeken doch een maandag is daar niet de geschiktste dag voor.

“Valium” is een gloednieuw nummer dat hij voor de tweede keer live speelde, alleen met zijn piano, helaas liet zijn stem het een beetje afweten.

Om de sfeer erin te houden ging hij op zijn piano staan om een dansje te wagen, het publiek genoot van deze entertainer. Natuurlijk speelde hij al zijn bekendste nummers waaronder “Here I Am”, “I Know”, “Hold Me”. Obligate afsluiter was natuurlijk “Another Love”, van begin tot einde meegezongen door zijn talrijke (vrouwelijke) fans.

Met een stevige versie van “Till I Lost” begon hij aan zijn toegiften, ook het op het album rustige “Somehow” kreeg een vollere versie. Bij de afsluiter “Magnetised” ging het even mis, verkeerde tekst en hij moest wel even nadenken hoe het nu wèl juist ging. Bij dit meezingliedje ging de zaal helemaal uit de bol en kregen de fans een stevig optreden voorgeschoteld van een getalenteerd artiest die verrassend uit de hoek kwam.

Setlist: Still Getting Used To Being On My Own/ I Know/ Wrong Crowd/ Concrete/ Can’t Pretend/ Sparrow/ Heal/ Valium/ Here I Am/ Hold Me/ Entertainment/ Another Love Encores: Till I Lost/ Grow Old With Me/ Somehow/ Magnetised

Luc Nuyts

Foto © Soche

meer Foto ©Soche

 

 

 

 

 


 

Artiest info
website  
facebook  

AB, BRUSSEL - 20/02/17