NEEKA @ CULTUURCENTRUM DE BREUGHEL BREE - 29/01/16

neeka is ondertussen al bijna een vaste waarde in Bree (en zeker niet enkel daar), zo stond ze vorige vrijdag in CC Breughel reeds voor de derde maal op het podium.  Ze speelde er een mooie solo-set, begeleidde zichzelf voornamelijk op gitaar en af en toe ook op toetsen.

Ze opende de set met Rambler, de single van haar in 2013 verschenen vijfde plaat, Deeper Well, en het nummer klonk in deze sobere versie haast mooier dan op plaat.  Het daaropvolgende Crazy heeft redelijk wat radio-airplay gehad en dat is absoluut verdiend.  Meteen daarop volgde een zeer aangename verrassing, in de vorm van een werkelijk prachtige cover van Anchorage, jawel hoor, het door Michelle Shocked geschreven en de eeuwigheid ingezongen liedje dat we nu eens nooit beu zullen worden, want mooier vind je bijna niet.  Under The Tree  was eveneens niet minder dan subliem met die 'Joni Mitchell-stemuithalen' en het daarop volgende Deeper Well is misschien wel het beste nummer van haar gelijknamige laatste plaat.  We waren pas 4 songs ver en voor mij was het concert al geslaagd. 

neeka nam vervolgens plaats achter de elektrische piano en speelde Liasions Dangereuses, eveneens van haar laatste cd.  En daarna was het weer tijd voor een driepunter.  Candy Comfort was subliem, poëtisch en razend knap ; dit nummer heeft gewoon alles in zich, en met neeka's prachtige stem is dit niet minder dan - en ik wik mijn woorden - wereldklasse.  Voor het oudere liedje Patti (van haar debuutplaat) nam neeka terug de gitaar ter hand.  Ze vertelde dat dit haar tweede liedje ooit geschreven was en dat het over Patti Smith ging, of meer bepaald over een jonge barman die altijd een plaat van La Smith voor haar opzette in de studentenkroeg.  Soms sloeg haar stem een beetje over en dat klonk best goed, de onvermijdelijke Joni-invloeden hebben echt wel school gemaakt onder de betere vrouwelijke singersongwriters.

On The mountain (?) was een oud Engels folknummer en zo klonk het ook: subtiel en beeldrijk met die typische verhalende structuur van strofe/refrein/strofe...  Top was dit.  Magnificent Liar was opgedragen aan alle mooie mannen ("hey handsome...").  Wanneer draagt ze eens een song aan mij op? En nogmaals stelden we vast dat neeka in deze akoestische setting minstens even goed klinkt als op plaat (of live met band), zo niet zelfs beter.  Don't Hold Me Back  was nog zo een eindeloos mooi nummer, en de hier gebrachte solo-versie moest het zeker niet afleggen tegen de duoversie met vocale bijstand van Stef Kamil Carlens.  Met het (jammer genoeg reeds) laatste nummer Sit With You - waarbij het publiek tot meezingen werd aangepord - was er niets mis, behalve misschien dat er hierdoor nogal wat betere nummers uit haar repertoire moesten wijken.

Als bisnummers kregen we nog Baby's Ways, een pareltje uit haar derde plaat Woman Wonderland (2005), die klinkt als haar titel en in zijn geheel een ontroerend relaas schetst van het jonge moederschap.  Het leven zelf als het ware in liedjes gegoten.  Alles viel toen mooi op zijn plaats, vertelde neeka, waardoor de inspiratie vanzelf kwam.  Mooi is dat.  Tell Me Why van Neil Young is natuurlijk een singersongwriter-evergreen, waar er eigenlijk niets mis mee kan gaan, en natuurlijk bracht neeka het er ook zeer goed van af.  Een geslaagd slotakkoord van een fijn & gezellig winters zolderconcertje, dat gerust nog wat langer had mogen duren, zonder dat dat ook maar enigszins afbreuk aan de magie zou gedaan hebben...

De kunst der muziek is duidelijk de edelste der kunsten, bedacht ik nog maar eens voor de zoveelste keer, terwijl ik de koude nacht inwandelde.  Waarvan proeve dus door neeka die avond, nog maar eens.  Want neeka staat intussen al voor vijf sterke platen.  Vijf mooie concerten zag ik ook al van haar, in diverse settings (met groep, in een huiskamer, solo) en nooit was en is ze minder dan héél goed, en in haar topmomenten is ze van het beste dat je heden ten dage in ons landje op muzikaal gebied kan beleven.  Een verwittigde vrouw is er drie waard...

Marc Vos

 

Artiest info
website  
facebook  

CULTUURCENTRUM DE BREUGHEL BREE - 29/01/1