ST PAUL & THE BROKEN BONES @ HET DEPOT, LEUVEN - 22/01/17

Soulmuziek zit duidelijk in de lift. Wijlen Sharon Jones en haar Dap Kings effende het pad en sindsdien waait er een nieuwe frisse wind door het soullandschap waarvan bands als Ben L’Oncle Soul, Eli Paperboy Reed, Nathaniel Rateliff & The Night Sweats, The Excitements om er maar enkele te noemen de perfecte uithangborden zijn. Cool noemt de organisatie die vanuit thuishaven het Depot in Leuven maandelijks een portie soul en aanverwante muziek programmeert en het mag gezegd worden, Cool weet waar Abraham zijne mosterd haalde en verwent zijn trouw publiek keer op keer. Met St Paul & The Broken Bones verwachten we dan ook niet anders. Deze blanke band uit Birmingham, Alabama timmert nu toch al enkele jaren, sinds 2012, aan hun weg naar de absolute soultop. Twee jaar geleden waren ze reeds te gast op Rock Werchter en sindsdien is hun populariteit alsmaar gestegen en het Depot was dan ook aardig volgelopen. Wat maakt soulmuziek zo populair, zo aantrekkelijk horen we u vragen?

Welnu, soulmuziek is ‘in’ dezer dagen, het is hip en sexy, de muzikanten musiceren over het algemeen op een heel hoog niveau en bovenal soulmuziek is uitermate dansbaar en dit maakt dat zowel mannen als vrouwen ervan houden. Soulbands zijn bovendien meestal zeer uitgebreid wat betreft hun instrumentarium en dit spreekt de mensen aan en het gaat nooit vervelen. En als speerpunt kan tellen dat de zangers en/of zangeressen uitmuntend zijn, naar hun grote voorbeelden en pioniers op soulgebied zoals bijvoorbeeld Sam Cooke, Otis Redding en Solomon Burke om er maar enkele te noemen. En dit is het minst dat we kunnen zeggen over de band die vanavond het mooie weer maakt.

Het hele gebeuren draait rond stemfenomeen Paul Janeway, St Paul voor de vrienden, die zich opwerpt als frontman, zanger en entertainer pur sang. Wat een stembereik heeft die man! Van hoge falsetstem tot lage bariton en alle scala’s daar tussenin kan hij moeiteloos aan. Zo flexibel, zo’n breed gamma mochten we zelden aanhoren. En de man weet dat hij het kan en zuigt dan ook alle aandacht naar zich toe. Als een soulhogepriester betreedt hij het podium en éénmaal ontdaan van z’n poncho-cape gaan alle remmen los. Je zou het hem op het eerste zicht niet nageven – hij ziet er een beetje ‘nerd’achtig uit met zijn bril en doet mij denken aan Paul De Leeuw of beter nog aan ‘Chatty Man’ Alan Carr uit het gelijknamige tv programma – maar in een mum van tijd heeft hij het aanwezige publiek op zijn hand. Hij loopt al zingend en kreetjes slagend nerveus heen en weer op het podium en graait gretig uit hun muzikaal oeuvre dat twee full cd’s, ‘Half The City’ uit 2014 en ‘Sea Of Noise’ van verleden jaar, en één E.P., ‘Greetings From St Paul And The Broken Bones’uit 2013 omvat. The Broken Bones, een zevenkoppig collectief, onder vakkundige leiding van bassist Jesse Phillips, fenomenaal en autoritair op zijn gebied, aangevuld met Browan Lollar, strak maar sober op gitaar, Andrew Lee achter het drumkit en Al Gamble als toetsenwizzard. En dan niet te vergeten natuurlijk de meesterlijke blazerssectie met Alan Branstetter op trompet, Jason Mingledorff op bariton sax en Chad Fisher op trombone. Samen staat deze band als een huis en bieden zij de perfecte rode loper waarop St Paul Janeway zijn ‘ding’ kan doen.

Je kan hier moeilijk spreken van traditionele soulmuziek. Nee hoor het is eerder alternatieve soul die aanzet tot dansen en tijdens de rustiger nummers tot heen en weer schuifelen. Na een heel sterk begin met ‘Flow With It’ en ‘Like A Mighty River’ is het tijd voor intiemer werk. En net als we denken dat er een dip zit aan te komen flakkeren de Gebroken Beenderen weer op met een fel gesmaakte instrumentaal stukje wat meteen het startsein is voor meer ongebreidelde en ongegeneerde soulmuziek. Van Radiohead (ja u leest het goed!) lenen ze ‘National Anthem’ en ook Van Morrison wordt gecoverd in, wat voor mij persoonlijk het hoogtepunt van de avond is, ‘I’ve Been Working’. En werken doet St Paul verdomd hard. Hij laat zich volledig gaan en geeft zich helemaal. Zijn ‘gouden’ schoenen – het Gala van de Gouden Schoen is nochtans pas in februari gepland? - moeten eraan geloven en vliegen over het podium. Hij gaat een gevecht aan met de podiumvloer en plots verdwijnt hij onder het drumpodium en al die tijd blijft hij feilloos zingen. We moeten eerlijk toegeven dit hebben we nog nooit iemand zien doen. En het zal niet snel terug gebeuren denk ik dan.

Tijd om te rusten of na te denken is er evenwel niet want daar is hij alweer en duikt hij vanonder het drumpodium weer recht. Met ‘Call Me’ uit hun ‘Half The City’ album krijgt hij iedereen weer aan het dansen en dan volgt het bombastische ‘Sanctify’ en verdwijnen Paul en zijn Bones in de coulissen. Uiteraard kan een bis niet uitblijven. St Paul beloofd er ons drie. Er wordt intiem van start gegaan om nadien te kunnen ontploffen. Nog een laatste keer uithalen met die machtige veerkrachtige stem en heel zelfverzekerd het publiek in de ogen kijken om te zien en vast te stellen dat het goed is geweest en weg is hij. St Paul & The Broken Bones hebben een verpletterende indruk nagelaten en krijgen dan ook uitgebreid hun applaus. Het was weeral een magisch avondje om in te kaderen. Dank aan Cool en het Depot voor deze uitzonderlijke gelegenheid. Voor diegenen die het moesten gemist hebben, St Paul & The Broken Bones komen deze zomer terug naar onze contreien. 9 juli staat het North Sea Jazz Festival in Rotterdam op de planning en op 13 juli zijn ze te bewonderen op het Dour festival in Wallonië. Bij dezen bent u gewaarschuwd!

Wim ‘Huibbe’ Huybrechts

Foto © Soche

meer Foto © Soche

Setlist (met dank aan Peter Jacobs)
Intro Crumbling Light Post (tape)/Intro Crumbling Light Post (live)/Flow With It/Like A Mighty River/I’ll Be Your Woman/Tears In The Diamond/All I Ever Wonder/I’m Torn Up/Everything Is Everything/Nathional Anthem/Brain Matter/Waves/Midnight On The Earth/I’ve Been Working/Broken Bones & Pocket Change/Call Me/Loran’s Dance/Sanctify
Bis: Is It Me?/I Want You/She’s So Heavy/Burning Rome

.



 

 

 

 

 


 

Artiest info
website  
facebook  

HET DEPOT, LEUVEN - 22/01/17