THE SCABS UNPLUGGED - POWER OFF @ AB, BRUSSEL – 18/01/17

Evenals de Rolling Stones is de Belgische rockband ‘The Scabs’ onverwoestbaar. Maar in plaats van als oude bluesrockers naar het oude Afro-Amerikaanse bluesmateriaal terug te grijpen buigen ‘The Scabs’ met frontman Guy Swinnen zich over de eigen songthesaurie die zij in het verleden meestal in een rockversie voor het publiek brachten.

Dat verleden gaat terug tot in de jaren tachtig en omspant een carrière met hoogtes en laagtes, split en herrijzenis, terwijl de fans hen al die jaren trouw bleven. Ooit speelden zij akoestisch in Brusselse cafés. Decennia later staan zij met hun ‘unplugged’ instrumenten in de theaterzaal van de AB, tot de nok gevuld met enthousiaste supporters. De toejuichingen golden zowel de zanger en gitarist als de drummer. Guy Swinnen, Willy Willy en Frankie Saenen, nu in deftige kledij, maken nog steeds de kern uit van de Scabs. Bassist Geert Schurmans kwam er later bij en voor hun theatertour kunnen zij ook rekenen op de virtuositeit van multi-instrumentalist David Piedfort.

Hun nieuwbakken theatertour ging van start in de AB, de plaats waar zij ongeveer tien jaar geleden hun reünie vierden met de uitvoering van het opgefriste ‘Royalty In Exile’ album. De Scabs moeten al lang niet meer worden voorgesteld. Het lijvig boek ‘The Scabs, dirty years of rock’n roll, uitgebracht in 2010, werd trouwens in herdruk opnieuw te koop aangeboden, met de blanke pagina alvast open voor de signeersessie achteraf. Samengevat kan men echter stellen dat het avontuur, dat zowat dertig jaar geleden begon, nog vol verrassingen zit. Bandwisseling, tegenslag, verlies en impasses werden afgewisseld met gloriemomenten en successen op concerten, festivals of in de bus. De rijke platenproductie leverde hits op zoals o.m. ‘Half Way Home’, ‘Don’t You Know’ en het door de BRT omarmde ‘Nothing On My Radio’. Via de unplugged uitvoering en de klemtoon op de songteksten weet je nu dat deze laatste song in feite over zelfdoding gaat. Dat is ook één van de doelstellingen van de theatertour: het licht laten schijnen op de songlyriek vanuit nieuwe arrangementen van oud en nieuw materiaal. Vanaf het eerste ‘Cookie’ tot het laatste meegezongen ‘I Need You’ bleef men vanuit de zetels aandachtig luisteren.


Tussen hun debuut ergens in 1983 en hun recente ‘Ways Of A Wild Heart’ situeren zich een dozijn albums, waaruit de Scabs muzikanten vrijelijk konden kiezen, o.m uit ‘Skintight’ en ‘Live Dog’ maar ook uit zijn laatste. Uiteraard werden de eigen favorieten naar voor geschoven zoals ‘Four Aces’, het sublieme ‘Crystal Eyes’ met slidegitaar, het aanvurende ‘Let’s Have A Party’ of het turbulente ‘She’s Jivin’. Ondanks alle roem is zanger/gitarist Guy Swinnen een eenvoudige gast gebleven die bij wijze van spreken in de buurtwinkel nog ‘schellekes’ hesp gaat kopen. Hij linkte zijn songs graag aan verhaaltjes over zijn geboortestad Diest. Zo herinnerde de song ‘Robbin’ The Liquor Store’ hem aan de nachtwinkel in de Koning Albertstraat waar je wel eens een druppeltje aangeboden kreeg. De song ‘Jodie’ droeg hij op aan de tiener Annick Van Uytsel, wiens tragisch lot in het geheugen van alle Diestenaars is gekerfd. In de aanloop van elke nieuwe song vertelde Guy wel een of ander anekdote waarbij het opviel dat bij hem alles toch om muziek blijft draaien en de lange repetities die eraan voorafgaan. Zo is hij het bijvoorbeeld nog steeds niet vergeten dat Willy Willy hen ooit acht uur liet wachten in het repetitiekot om, eenmaal gearriveerd, in een handomdraai de song ‘Crystal Eyes’ af te ronden. Bij ‘Take My Soul Away’ beleed frontman Guy dat hij nog steeds niet bereid is om zijn ziel te verkopen, vermoedelijk een sneer naar de platenmaatschappij die hen liet vallen. Een enkele keer zette hij als een rebelse Bob Dylan zijn verhaallijnen kracht bij met mondharmonica.

Los van alle historische weetjes ontwikkelde het concert zich toch vooral als een muzikaal verhaal waarbij het meesterschap van elke muzikant opviel. Niet alleen de verfrissende arrangementen maar ook het samenspel en de chemie tussen de muzikanten fascineerde. De muzikanten bepaalden in zekere zin ook de hoogtepunten, waaronder het aangrijpende ‘Stay’ en het smekende ‘Time’ met gevoelvolle gitaarbegeleiding. Frankie Saenen maakte met zijn drumbeat ‘Turn It Up’ en Need A Shot’ telkens tot een feest voor het oor, terwijl Geert Schurmans met zijn baslijnen ‘Can’t Call Me Yours’ en de ballade ‘Better Off Without You’ magisch inkleurde. Stoïcijnse Willy Willy verloor nooit zijn cool, ook niet toen hij met diverse en gekoesterde gitaren emotievolle warmte verspreidde. Multi-instrumentalist David Piedfort tenslotte voegde met piano, mandoline, lapsteel gitaar of zang eigen accenten toe. ‘Time’ met een broeierige intro was dankzij hem opnieuw een hoogtepunt. Het invoelende ‘Hard Times’ zette Guy aanvankelijk solo in, waarna Frankie zich in samenzang bij hem voegde. Het duo heeft recht van zingen dat zij zich doorheen moeilijke tijden hebben geworsteld. Thans mogen zij zich terdege overlevers noemen. Deze unplugged theatertour is het er bewijs van. ‘The Scabs’ blijft echter vooral creatief groepswerk zowel muzikaal als qua schrijverstalent. Het geheel van zang en rijke instrumentatie, gegenereerd door gitaren, resonerend of slide, bas, staand en ukelele, mandoline, piano, drum, shakers, djembé, harmonica…bleek een uitstekende omlijsting voor alle songlyriek en kwam akoestisch volledig tot zijn recht. Teruggeroepen voor een toegift sloten The Scabs hun eerste 2017 tourconcert af met het weemoedige ‘Barkeep’ en het opvrolijkende ‘Lucky Star’, waarna de concertreeks kan beginnen. Hopelijk blijft het geluk aan hun kant ook in deze nieuwe fase in hun carrière. Aan het enthousiaste applaus te horen is hen dit voor het volle procent gegund.

‘.. I really need to kick the blues
Find myself a brand new muse
All I need’s a night on the town
So don’’ you go turning me down ...

Marcie

Foto Yvo Zels

Meer foto's Yvo Zels  

TOUR DATES

21.01.2017: Lier – CC De Mol
28.01.2017: Ieper – CC Het Perron - UITVERKOCHT
18.02.2017: Harelbeke – CC Het Spoor
23.02.2017: Heist-Op-den-Berg – CC Zwanenberg
24.02.2017: Dendermonde – CC Belgica
25.02.2017: Brugge – Concertgebouw
10.03.2017: Hasselt - Ethias Theater
11.03.2017: Gent - Capitole
18.03.2017: Antwerpen - Stadsschouwburg


 

 

 

 

 


 

Artiest info
website  
facebook  

AB, BRUSSEL - 18/01/17