D-TALE @ HET VOLKSHUIS, RUMST - 24/06/17

Of wij u nog D-Tale hoeven voor te stellen vragen wij ons bij het maken van deze recensie. Elke bluesliefhebber heeft deze 4 muzikanten zeker al tegen gekomen in hun oude formaties of met deze band in het festivalcircuit. D-Tale bestaat uit Mario Pesic (zang/gitaar), Hammond-virtuoos Patrick Cuyvers, drummer Steve Wouters en de Nederlandse bassist Eric Wels. Deze oude rotten verdienden hun sporen bij o.a. Camden, Jim Cofey, Hideaway, Last Call, Little Hook, Magic Frankie en Double Brown. Vier jaar geleden hielden ze D-Tale boven de doopvont en in november 2015 werden hun aspiraties vastgelegd op hun gelauwerde debuutalbum ‘Come Out And Play’. Nog geen anderhalf jaar later stellen de heren dit weekend hun opvolger ‘Breathe In’ voor. Het optreden van vandaag in Het Volkshuis te Rumst werd als generale repetitie beschouwd voor de cd-voorstelling van morgen in CC Palethe te Overpelt en zondag is er nog een afterparty in de Antwerpse Crossroads.

De locatie Het Volkshuis is zijn naam waardig, maar biedt helaas niet de optimale omstandigheden om live muziek te ervaren. Er was geen (verhoogd) podium en de muzikanten hadden weinig bewegingruimte. Ook het geluid stond niet ideaal afgesteld en was vooral (te) luid.

Buiten de vaste tooghangers kwam er toch aardig wat publiek naar de eerste cd-presentatie.

Om 20u45 werd in een ontspannen sfeer gestart met het optreden. De band verkoos om de nieuwe nummers te verweven in 2 reguliere sets i.p.v. integraal de cd na te spelen. Van de eerste 45 minuten onthouden wij vooral van het nieuwe werk het door Mario op slide gespeelde, ‘She Can’t Get Enough’, het Mario’s biografische en actuele ‘Refugee’ en het epische ‘Breathe In Blues’. Mario’s stem wordt vaak vergeleken met John Hiatt en zeker als hij ook zijn songs zoals ‘Riding With The King’ en ‘Feels Like Rain’ vertolkt. Het laatste nummer van het eerste bedrijf was bluesklassieker ‘I Wish You Would’ van Billy Boy Arnold waarin Steve ons op een knappe drumsolo trakteerde en waarbij Mario zich volledig liet gaan op gitaar.

Na een welgekomen frisse pint en een eerste verkoopsronde van het nieuwe album was het tijd voor een tweede set. Het nieuwe album bestaat enkel uit eigen nummers en voor de teksten heeft Mario o.a. inspiratie gehaald bij volumineus drankgebruik getuige ‘Gotta Stop Drinking’ en ‘Long Gone’. ‘Money Talks’ klinkt heerlijk funky en is een kolfje naar de hand voor bassist Eric Wels. Wie D-Tale al eens gezien heeft, weet dat er steeds knappe duels ontstaan tussen het gitaarwerk van Mario en de orgeluithalen van Patrick. Zo is Buddy Guy’s ‘Midnight Train’ een van de publieksfavorieten, maar smokkelden de heren er stiekem enkele stukken van o.a. ‘Papa Was A Rolling Stone’, Captain Sensible’s ‘Wot’ en ‘Another One Bites The Dust’ in. Afsluiten doen de heren met het knappe slowbluesje ‘Hold On’.

In het tijdperk van MP3 en het krimpende aantal cd-winkels kan men zich afvragen waarom een band nog moet investeren in een cd-album. Maar zo’n studio-opname is het vastleggen van een creatief proces waarbij de synergie tussen muzikanten naar boven komt. Zeker door de democratische vraagprijs van 10 euro is het een souvenir dat vele toeschouwers na een goed concert graag naar huis meenemen. Als band is het ook een mooi visitekaartje om deuren te openen bij bluesclubs en festivalorganisatoren. De grote festivals waarop u D-Tale de komende maanden kan aanschouwen zijn de Gentse Feesten (20 juli) en Swing Wespelaar (18 augustus).

Weinig is fijner dan met het nieuwe aangeschafte album loeihard in de autoradio huiswaarts te keren…

Kris Vermeulen



 


 

Artiest info
website  
facebook  

HET VOLKSHUIS, RUMST

24/06/17