SANTANA @ SPORTPALEIS, ANTWERPEN - 22/06/18

Met zijn grensverleggende muziek overstijgt Santana muzikale, generationele, culturele en geografische grenzen. Als belangrijkste vertegenwoordiger van het ‘latin rock’-genre maakte hij wereldmuziek lang voor de term bedacht werd. Zijn unieke cocktail van stijlen en genres is de ideale soundtrack bij onze huidige pan-culturele maatschappij.


Carlos brak mondiaal door na zijn epische set op het Woodstock-festival in 1969. De bezwerende versie van ‘Soul Sacrifice’ vormde één van de muzikale hoogtepunten van de Woodstock-film. Op hetzelfde moment kwam zijn debuut ‘Santana’ uit. Het leverde hem zijn eerste top 10-hit ‘Evil Ways’ op. De klassiekers ‘Abraxas’ en Santana III’ volgden.

In 2016 herenigde Carlos de legendarische jaren 70 line-up van Santana voor ‘Santana IV’. Vorig jaar brachten Carlos en Cindy Blackman Santana samen met The Isley Brothers (Ronald en Ernie) ‘Power of Peace’ uit: een muzikale trip met flarden tijdloze funk, soul, blues, rock, jazz en pop.

Vandaag brengt Santana zijn Divination Tour naar het Sportpaleis met op het menu een selectie uit de hits (‘Soul Sacrifice’, ‘Jin-Go-Lo-Ba’, ‘Evil Ways’, ‘Black Magic Woman’, ‘Oye Como Va’, ‘Samba Pa Ti’), zijn muzikaal eerbetoon aan John Coltrane (‘A Love Supreme’) en wat recenter werk.

Dit belooft een avond te worden die alle kanten uit kan. De legendarische gitaargod die Woodstock mee op de kaart zette versus een halfvol sportpaleis met zijn akoestische demonen. Voor zijn Divination Tour brengt Santana nog een paar extra zangers mee, een extra gitarist, een batterij toetsen, twee percussionisten, een bassist en zijn vrouw achter het drumstel. Ze zien er allemaal even friswit uit. Ze trappen af met 'Soul Sacrifice' terwijl het grote ledscherm Woodstock-beelden weergeeft. De typische tonaliteit van zijn signature Paul Reed Smith klinkt meteen vertrouwd in de oren en hij lijkt er goesting in te hebben, geruggesteund door het driekoppige slagwerk. In diezelfde drive volgt 'Jingoloba', maar zijn ode aan John Coltrane, ' A Love Supreme' komt verrassend vroeg in de set en is even verrassend kort. Net zoals zijn bindteksten die schitteren door afwezigheid. Maar geen nood, de ritmische trein dendert voor met 'Black Magic Woman' en 'Oye Como Va'. Abraxas leeft.

Een retorische vraag of we 'Europe' willen horen Of 'Samba Pa ti' blijft onbeantwoord. Carlos Santana brengt dit laatse zelden in zijn steeds veranderende set, maar laat ons vanavond genieten van dit onsterfelijke nummer. Heerlijk hoe die man zijn kunnen etaleert en in dit welgekomen rustpunt toch bevlogenheid brengt. Hij wil ons ook een beetje gek maken en speelt voor de eerste keer een nieuw nummer dat hij 'A Sin' noemt. Helemaal niet vervelend en met een onverwacht stukje trombone erin. Santana doorspekt zijn nummers met flarden Beatles en Stones en ander fraais. 'En als bij 'Mona Lisa' het volk naar voren dringt vraagt hij de Security om ze maar te laten doen. Want ondanks het ritme blijft een deel toeschouwers wat apatisch zitten, terwijl de anderen vooraan willen gaan dansen. 'Na het ietwat tragere 'Maria Maria' krijgen we een lange en beklijvende versie van 'Corazon Espinado'. Bandleden mogen om beurten hun dingetje doen maar vrouwlief Cindy Blackman steelt toch de show achter de drums.

De bisronde wordt bijna naadloos aan de reguliere set gekoppeld en eindigt met 'Smooth', dat hij met Rob Thomas op 'Supernatural' neerzette. Carlos Santana is nog altijd een meester op de gitaar en zijn toon en kleur zijn onmiddellijk herkenbaar. De redelijk sobere productie van een tour van dit formaat, en de redelijk routineuze afhandeling van deze concertavond, waarbij wat te weinig interactie met het publiek was, maken er net geen topconcert van. Afgezien daarvan is genieten van vijf decades herkenbaar gitaargeluid een bijzonder prettige belevenis. Verdeelde meningen? Moet kunnen. Ondertussen ligt 'Abraxas' toch weer iets hoger in de stapel' nog eens luisteren'.

Johan Vanonckelen

Foto © JiVe

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Artiest info
website  
facebook  

SPORTPALEIS, ANTWERPEN