GISELA JOÃO @ DE ROMA , BORGERHOUT - 07/03/15

Gisela João werd geboren in Barcelos in 1983, in het uiterste noorden van Portugal, ze verhuisde in 2010 naar Lissabon om daar in alle ernst aan haar zangcarrière te beginnen. In 2013 beleefde ze een ongelooflijk jaar. Haar debuutalbum ‘Gisela João’ verkreeg uitzonderlijk goede recensies in alle grote buitenlandse magazines en kranten als Het Beste Portugese Album van het Jaar. In Portugal stond haar album meteen op 1 in de lijst van de bestverkopende cd’s en ontving zij de Amália (Rodrigues) Award voor Beste Nieuwe Artiest. Sindsdien wordt Gisela João (31 jaar) dé fadista van de 21ste eeuw genoemd.

Ook bij ons is een en ander niet ongemerkt voorbijgegaan met memorabele passages op OdeGand in 2012 en op Gent Festival in 2013. Vandaag is Gisela’s ster rijzende over heel de wereld maar haar warme ontvangst hier in Gent aan het begin van haar carrière is zij nog lang niet vergeten. Zo staat zij nog tot vrijdag 13 maart maar liefst 8 keer op een Vlaams podium waarvan we vanavond haar 4de optreden in De Roma konden meemaken.

Na politiek woelige jaren waarbij de belangrijkste fadista Amália Rodrigues eerst werd verguisd en nadien terug in ere werd hersteld is fado begin jaren negentig opnieuw populair geworden met een nieuwe generatie fadista’s. In 1997/1998 kwam de internationale doorbraak met Mafalda Arnauth, Cristina Branco en Mariza en sindsdien is er wel elke maand een nieuwe stem of belofte. Toch is er met de komst van Gisela João meer aan de hand. Daarvan getuigt de blijvend hoge notering in 2013 van haar debuutalbum over alle genres heen. Gisela João heeft fado niet alleen een eigen persoonlijke interpretatie gegeven maar ook uiterlijk een verfrissend jonger eigentijds imago bezorgd. Daarvan waren we vanavond samen met een volle zaal getuige. Opvallend dat een ‘niche’ genre als fado ook hier bij ons zoveel publiek zowel mannen als vrouwen van alle leeftijden weet aan te spreken.

Gisela João, blond, op hoge hakken , ziet er in haar ultrakorte, witte bollenjurkje schattig meisjesachtig en behoorlijk sexy uit. Ze charmeert onmiddellijk het publiek met dat ene zinnetje Nederlands dat ze van buiten heeft geleerd. Ze neemt ruim de tijd per liedje om uitleg te geven. Dat doet ze nadrukkelijk want de songtekst, het verhaal en de poëzie van de woorden zijn voor haar heel belangrijk. Zij doet dat in aller charmant Engels. Haar begeleiding is klassiek te noemen, eenvoudig akoestisch op Portugese gitaar, ritmegitaar en basgitaar. Die begeleiding klinkt zoals het nummer vraagt, het ene moment ingetogen het andere ritmisch uitbundig. Het laat Gisela toe zich vrij, ongeremd al trippelend over het podium te bewegen, blootvoets want die schoenen gaan al snel aan de kant. Gisela zingt emotioneel gekweld, diep voelend haar fado afgewisseld met meer volkse uptempo nummers. Het is een reis door haar gevoelswereld met verhalen die ze zonder schroom deelt, haar lichaamstaal verraadt een kwetsbaarheid die aanspreekt over alle taalbarrières heen. Haar licht hese lage stem klinkt zowel expressief als doorleefd. Nu en dan gaat ze voluit. Dat zijn de nummers waarin ze emotioneel dieper graaft zoals “Meu Amigo Está Longe”, “Primavera Triste” of “Sou Tua”. Maar ook bij de luchtige nummers aangevuurd met een twinkelende Portugese gitaar is het volop genieten. Of zoals het leven zelve met een lach en een traan. Gisela toont ook haar open blik wanneer ze haar fadostem leent voor songs die niet meteen werden gedicht in fado vorm omdat het bij haar om de essentie gaat, het overbrengen van het gevoel dat een song(tekst) oproept . “As Rosas Não Falam” ontroert in die zin en ook het a capella gezongen slaapliedje van ze onthield van haar grootmoeder klinkt ingetogen wonderschoon. Gisela en haar trio nemen afscheid in opgewekte stemming met het aanstekelijk dansbare “Antigamente” dat het publiek laat meeklappen en ons met een warm gevoel achterlaat.

Gisela João zingt vooralsnog niet in de categorie Mariza (41 j), Cristina Branco (42 j) of een Ana Moura (35 j). Daarvoor blijft het allemaal wat in hetzelfde register steken waardoor je toch bij die andere fadistas net iets meer geraakt wordt . Máár binnen haar eigen stemmogelijkheden zingt ze vol passie zonder opsmuk en voegt met haar rebelse persoonlijkheid iets eigens onweerstaanbaar en sensueel toe aan een oud genre dat zij verrassend traditioneel benadert maar tegelijk fris vernieuwend universeel laat klinken, een niet geringe prestatie die haar van dag tot dag meer bewonderaars oplevert.

Marc Buggenhoudt

Foto © JiVe

Meer Foto © JiVe

Setlist: 1.Madrugada Sem Sono / 2.Vieste Do Fim Do Mundo / 3.Meu Amigo Está Longe / 4.Sr.Extra Terrestre / 5.Voltaste / 6.Bailarico Saloio / 7.Sei Finalmente / 8.Canto De Rua / 9.Primavera Triste / 10.Pomba Branca / 11.(A Casa Da) Mariquinhas / 12.Sou Tua / 13.Malhões E Vira / 14.As Rosas Não Falam - - Encore: 15.Não Venhas Tarde / 16.Antigamente

 

 

Artiest info
website  
   

DeROMA, BORGERHOUT - 07/03/15