DEAFHEAVEN @ ANCIENNE BELGIQUE, 15/03/2016

Heerlijk balancerend tussen hondsbrutaal en dromerig meeslepend

Er zijn van die concerten waarbij je na afloop even moet gaan zitten om ze te laten bezinken. Wat Deafheaven afgelopen dinsdagavond op een goedgevulde Ancienne Belgique afvuurde, was dan ook niet allesdaags. Maar wat ze doen, doen ze op zeer intense en gedreven wijze. De AB at volledig terecht een uur lang uit hun hand. Het vijftal uit San Fransisco maakt een mix van zware metal, sfeervolle postrock en zweverige shoegaze. Ze vissen in dezelfde vijver waar eerder bands als Neurosis, ISIS en onze eigen Amenra al moois naar boven hengelden. Deafheaven neemt desondanks een vrij unieke plaats in binnen de hedendaagse rock en weten als geen ander de clichés, die aan het genre dat ze beoefenen vasthangen, netjes te omzeilen. In 2013 werd hun tweede album Sunbather op algeheel lof onthaald door pers en publiek, een status die ze bevestigden met de vorig jaar verschenen en uitstekende opvolger New Bermuda. Die kwamen ze dinsdagavond voorstellen aan het Belgische publiek. En om meteen met de conclusie in huis te vallen: we waren niet een klein beetje onder de indruk.

 

De focus lag in het eerste deel van het concert volledig op het laatste album, dat ze volledig en chronologisch speelden. De band maakte vanaf de felle opener Brought to the Water zijn intenties meteen duidelijk: snelle en smerige gitaarrifs en sfeervolle, naar psychedelica neigende tussenstukken wisselden elkaar af, terwijl frontman George Clarke de ziel uit zijn rood oplopende strot keelde en met veel melodrama het publiek bespeelde (iets wat hij de hele avond op geniale wijze zou blijven doen). Hij leek uitermate verbaasd over de grote opkomst op een doordeweekse avond en bedankte daarvoor het publiek zeer uitgebreid. Het magistrale Luna surfte vervolgens verder op diezelfde golf, al leek je halverwege de song bij vlagen op een concert van Mogwai te zijn beland.

Dat Deafheaven, in tegenstelling tot vele metalbands, wel enorm veel variatie in zijn songs kan leggen, stelden ze dan weer uitgebreid tentoon in Baby Blue, één van de hoogtepunten van de avond. Psychedelische 70’s- gitaren tilden de song voorzichtig, maar zelfverzekerd naar het absolute kookpunt, waar ze uitmonden in een woeste storm aan repetitieve mokerslagen. Enige minpuntje: tijdens de song nam een iets te luide en logge bas af en toe iets te fel de bovenhand. Iets waar ook Come Back, dat in de intro veel weg leek te hebben van een Godspeed You! Black Emperor-song alvorens vooral de briljante drummer Daniel Tracy met de song aan de haal leek te gaan, mee leek te kampen. Dat Deafheaven ook subtieler doel kan treffen, werd dan weer uitgebreid bewezen in Gifts From the Earth, waarin de band voortdurend balanceerde tussen hondsbrutaal en dromerig meeslepend.

In de toegiften greep het vijftal uiteindelijk dan toch naar ouder werk, met twee langer uitgerokken songs uit succesalbum Sunbather. In Sunbather mepte de band tien lange minuten raken klappen op je slaap, trokken ze je troostend weer recht, om je vervolgens opnieuw kock out te slaan. En in de verpletterende aflsuiter Dream House hielden ze een schijnbaar aan de grond genagelde AB al net zo lang in een houdgreep en leken ze in één nummer de rest van de avond op briljante wijze samen te vatten.

Wie dinsdagavond naar de Anspachlaan trok, wist dat hij niet zo maar een concert zou voorgeschoteld krijgen. Dat hadden de albums van Deafheaven vooraf al uitvoerig aangetoond. Maar wat de band vanop het podium voorschotelde, overtrof toch meer dan mijn voorafgaande verwachtingen. Spijkerhard, meeslepend, luid, sfeervol, ontroerend en bij momenten zelfs onbeschaamd mooi: het concert van Deafheaven in de Ancienne Belgique afgelopen dinsdagavond was het allemaal en soms zelfs tegelijkertijd. Het opgekomen publiek liet zich door zo veel klasse graag en gewillig platwalsen.

Stijn De Nys

Foto © Yvo Zels

Setlist: Brought to the Water/Luna/Baby Blue/Come Back/Gifts From the Earth/Sunbather/Dream House

 

Artiest info
website  
   

AB - BRUSSEL, 15/03/16