YOUSSOU N'DOUR & SUPER ETOILE DE DAKAR @ DE ROMA, ANTWERPEN - 23/11/16

Youssou N'Dour (°Dakar, 1/10/1959), “de nachtegaal van Dakar”, is de beroemdste en invloedrijkste zanger van Afrika. Naast zanger en musicus was hij ook nog een tijdje minister van Toerisme in Senegal tussen april 2012 en september 2013. Hij is de verpersoonlijking van de hedendaagse muziek in Senegal, die mbalax genoemd wordt en een mengeling is van de traditionele griot, met percussie en lofgezang en Afro-Cubaanse arrangementen en toevoegingen. Youssou was reeds op jonge leeftijd muzikaal actief en trad begin de jaren '70 regelmatig op met de Star Band, op dat moment de populairste groep van Dakar. In Europa verwierf hij voor het eerst bekendheid door zijn samenwerking met Peter Gabriel, later vooral door de wereldhit “7 Seconds” met Neneh Cherry. Hier in België ging zijn samenwerking met Axelle Red voor het openingslied van het WK voetbal in Frankrijk in 1998 niet ongemerkt voorbij. Na zijn passage in de politiek maakte hij in 2013 een comeback met een concert in Bercy in Parijs. Dit jaar bracht hij “Afrika Rekk” uit dat in ons land niet veel aandacht kreeg in de pers. Hij komt dit album vanavond voorstellen.

De Roma is al weken uitverkocht en het is opvallend hoeveel jonge Afrikanen aanwezig zijn, de meesten zijn feestelijk uitgedost voor de komst van de superster. Youssou N'Dour wordt bijgestaan door een groot muzikaal gezelschap : twee gitaristen, een bassist, drie percussionisten, een drummer, twee toetsenisten, twee achtergrondzangeressen en een achtergrondzanger. Youssou treedt op in een prachtig wit pak met zwarte versieringen en ziet er voor zijn leeftijd nog opvallend jeugdig uit, het lijkt of de jaren geen vat op hem hebben. Hij opent met een swingend “Li Ma Weesu” en de sfeer in de zaal zit er meteen in. Het publiek wordt aangepord mee te klappen tijdens “Baykat” en doet met overgave wat gevraagd wordt. Eén van de percussionisten krijgt zijn “moment de gloire” en mag een solo geven op zijn tama (kleine trommel die hij met een stokje bewerkt).

Youssou brengt een aantal nummers uit zijn nieuwe plaat, zoals het rustige “Jeegel Nu”, een nummer over vergeving, zeg gewoon pardon, zo simpel is het soms. De muziek is ritmisch en dansbaar maar niet uitbundig. Tijdens “Sama Gamou” komt een danser het publiek opzwepen, iets waarin hij wonderwel slaagt. Hij zal nog enkele malen zijn spectaculaire danskunsten tentoon spreiden. Het nieuwe “Money Money” heeft Cubaanse invloeden, de Cubaanse en Afrikaanse muziek hebben altijd veel invloed op elkaar gehad. Het nummer heeft fantastische instrumentatie en een prima melodielijn en zorgt voor één van de mooiste momenten van de avond. Het valt op dat een deel van het publiek goed vertrouwd is de muziek, want tijdens het rustige “Be Careful” wordt er voluit meegezongen. Het overbekende “7 Seconds” wordt op herkenningsapplaus onthaald en met beperkte muzikale begeleiding gebracht. Een van de backingzangeressen neemt de rol van Neneh Cherry over. Het nieuwe “Conquer The World” wordt er naadloos aangebreid.

Een hoogtepunt in de set is het - euh - oude, ritmische, uitbundige “Set” tijdens hetwelke een andere percussionist vooraan op het podium een hoofdrol opeist. Enkele zwarte dames komen het podium op om te dansen, iets wat zeer gebruikelijk is bij Afrikaanse concerten. Maar het blijft heel beperkt vanavond. Afrika komt dikwijls in het nieuws door de vele miserie die er is maar Youssou is hoopvol, Afrika gaat vooruit, deze boodschap geeft hij ons mee in “New Africa” dat enkel wordt ondersteund door synth begeleiding en subtiele drums. Dit maakt dat de stem van Youssou heel goed tot zijn recht komt. Na goed 1u15 verdwijnt het gezelschap van het podium maar komt snel terug voor nog drie kwartier muziek. Het jonge volkje in mijn buurt maakt er een plezierige boel van door hun danskunsten te laten zien. Het moet gezegd, na goed anderhalf uur begint mijn aandacht te verslappen en heb ik het gevoel dat ik het wel gehoord heb maar slotnummer “Happy” brengt me terug bij de les.

Het was een goed concert maar minder uitbundig dan ik van Afrikaanse acts gewoon ben, de nummers zitten knap in elkaar maar er ontbrak bij momenten een sprankel om er een echt feest van te maken. De toeschouwers hebben zeker genoten maar echt uitgelaten werd het niet maar ik heb zeker geen spijt van mijn avondje Roma.

Lou van Bergen

 


 

 

 

 

 


 

Artiest info
website  
facebook  

DE ROMA, ANTWERPEN - 23/11/16