|
|||
Entertainment van de bovenste plank! Josh Tillman is een vreemde man. Een man met een op zijn minst merkwaardige muzikale carrière ook. Als wat gezwollen songschrijver onder zijn eigen naam, als drummer bij de immens populaire Fleet Foxes en sinds enkele jaren onder de schuilnaam Father John Misty. Een alter-ego dat hem toelaat om zichzelf helemaal en schaamteloos bloot te geven, maar waarmee hij (zoals de artiestennaam ook aangeeft) een beetje mist en mysterie spuit. Het is me na talrijke beluisteringen van zijn albums namelijk nog steeds niet duidelijk of Tillman Father John Misty als een bloedserieus nevenproject ziet of simpelweg gebruikt als een fantastische parodie op zijn eigen persoonlijkheid. Ook na zijn concert in de Ancienne Belgique afgelopen dinsdagavond zijn alle puzzelstukken nog niet steeds op hun plaats gevallen.
Wanneer de zaallichten doofden en Je t’aime… moi non plus van Serge Gainsbourg en Jane Birkin door de boxen schalde, wist je dat er gelachen zou mogen worden. Met een uitstekende, allen netjes in het pak gestoken band in zijn rug, gooide Tillman met opener I Love You, Honeybear meteen alle registers open en haalde hij elke trucje uit de entertainmentdoos: het spelen met de microfoonstandaard, de handbewegingen, het vallen op de knieën… Tillman is een publieksmagneet en zou, ondanks de uitstekende band achter hem, heel de avond lang de aandacht naar zich toe blijven zuigen. Ook een constante doorheen de set, was de focus op de laatste plaat. Daarbij verraste hij een aantal keer. Zo bleek True Affection, op plaat het minste nummer, live wel te werken met zijn bliepende keyboards en bombastische galm. Helemaal anders dan weer klonk het fantastische oudje Only Son of a Ladiesman, waarin hij met zijn bij momenten briljant strotgeluid het publiek in een houdgreep hield. Een kale, maar niet minder efficiënte versie van Hollywood Forever Cemetery Sings zette een uitstekende finale in, waarin Tillman en zijn band de hele AB (ook zij in de zeteltjes) mee op sleeptouw namen. Holy Shit balanceerde vijf minuten lang op een slappe koord tussen ontroering, tragedie en comedy. En in de afsluiter van de reguliere set, een bombastisch The Ideal Husband, zwierde de volksmenner Tillman alle restjes overgebleven schaamte volledig overboord. De AB zag dat het goed was en ging massaal uit zijn dak. Er bleef nog tijd over voor een korte bisronde, waarin Tillman solo indruk maakte in een gestripte versie van I Went to the Store One Day en met zijn band de boeken sloot met op een countryritme drijvend Everyman Needs a Companion. Intussen had hij het publiek al lang van zijn kunnen overtuigd. Een avond waarbij uitstekende songs, droge humor, sarcasme en meer dan één vleugje zelfrelativering hand in hand gaan, kan nooit een slechte avond zijn. Onze Vader was in absolute bloedvorm dinsdagavond en Brussel ging gewillig te communie. (Stijn De Nys) Foto's Yvo Zels
|
|||
|