BLACK REBEL MOTORCYCLE CLUB @ DE ROMA, ANTWERPEN - 21/11/17

BRMC komt enigszins verrassend voor een eenmalig optreden naar ons land, want de nieuwe plaat “Wrong Creatures” verschijnt pas in januari 2018. BRMC heeft de laatste jaren wel wat te verduren gekregen. Eerst was er het overlijden van de vader van Robert Levon Been backstage op Pukkelpop in 2010, wat een grote impact op de groep had wegens zijn belangrijke taak in het geheel (o.a. als engineer) en in 2015 moest drumster Leah Shapiro een delicate hersenoperatie ondergaan. Dit was de reden dat het de laatste jaren wat stil was rond de groep, maar nu zijn ze terug klaar voor actie.

The Vacant Lots hebben de taak het publiek reeds in de stemming te brengen. Het duo bestaat uit zanger/gitarist Jared Artaud en toetsenist/percussionist Brian MacFadyen en ze brengen een stevige gitaarsound aangevuld met een elektronische toets. De gitaar klinkt heel gruizig, de beats vullen de nummers mooi aan en beide heren zingen om beurten. Er wordt veel echo op de stemmen gezet maar dit past wel in het geheel van zware shoegazegitaren. Op het einde van de set komt een mysterieuze bassist (RL Been ?) de twee vervoegen tijdens een zwaar repetitief nummer. Een referentie die me te binnen schiet is Death In Vegas, voorwaar niet slecht. De ganse duur van het concert is de lichtshow stemmig, donker en heel indrukwekkend. The Vacant Lots hebben goede punten gescoord met een duistere, intrigerende set.

BRMC bestaat uit de originele leden : bassist/gitarist en zanger Robert Levon Been; gitarist/bassist en zanger Peter Hayes en sinds 2008 drumster Leah Shapiro. Ze openen met de gloednieuwe single “Little Thing Gone Wild” en het klink meteen vintage BRMC, logge bas- en gitaarklanken met vervormde zang. Voor “Beat The Devil's Tattoo” (2010) ruilt RL Been zijn bas voor een akoestische gitaar en deze song zingt hij heel lijzig. Tijdens “Ain't No Easy Way” verzorgt Peter Hayes de vocalen en fleurt hij het nummer op met een streepje mondharmonica. De leadzang wordt door de frontmannnen mooi verdeeld, de zang is dikwijls vervormd. “Berlin” is log en loodzwaar, het nieuwe “Haunt” zou je zowaar een ballade kunnen noemen en een ander nieuw nummer “Question Of Faith” is midtempo. Niet alles van de nieuwe plaat is even kalm want “Carried From The Start” gaat gestaag opbouwend naar een climax toe. Vele nummers van BRMC eindigen echter niet uitbundig maar sterven langzaam uit wat de reactie van het publiek na de songs dikwijls redelijk mak maakt.

Robert Levon Been brengt solo op akoestische gitaar een heel knappe versie van “Sympathetic Noose”, daarna krijgt ook Peter Hayes zijn solospot met “Fault Line”. Na deze rustpunten worden de registers terug opengetrokken met oude getrouwen “Stop” en “Six Barrel Shotgun”. Ze sluiten de reguliere set af met “Spread Your Love” uit het naamloze debuutalbum. Concerten van BRMC duren echter meestal twee uur en zodoende is er nog tijd voor “Red Eyes And Tears” en het uitbundige “What Ever Happened To My Rock 'N' Roll (Punk Song)”.

BRMC heeft de fans een mooie muziekavond bezorgd. Het concert was goed maar sprankelde toch pas echt het laatste half uur met vooral de nummers uit de debuutplaat. Drumster Leah Shapiro lijkt volledig hersteld van haar operatie want drumde als een metronoom, sober maar uiterst doeltreffend. Het was na een lange onderbreking voor mij een prettige hernieuwde kennismaking met BRMC.

Lou van Bergen

Foto's © JiVe

 

 

 

 

 

 


 

Artiest info
website  
facebook  

DE ROMA, BORGERHOUT - 21/11/17