THE TALLEST MAN ON EARTH @ AB, BRUSSEL - 25/10/15

Voor de meeste artiesten geldt dat ze op hun best zijn wanneer ze aantreden met een begeleidingsband. Uitzondering op deze regel is de sympathieke Zweed Kristian Matsson, a.k.a.The Tallest Man On Earth, die net op solo-momenten het sterkst voor de dag komt. Tot deze conclusie komen we na zijn derde optreden in de Ancienne Belgique in zes jaar tijd.

 

Op z’n vierde album ‘Dark Bird Is Home’ besloot de Scandinavische singer-songwriter het muzikaal over een andere boeg te gooien en veeleer uit te gaan van het groepsgeluid in plaats van het vertrouwde solo avontuur. Logisch want steeds opnieuw hetzelfde truckje uitvoeren gaat anders snel vervelen. Om deze nieuwe sound ook live te kunnen etaleren bracht Kristian vier muzikanten mee die aan z’n typische gitaar gedreven nummers onder meer viool, sax, drums, een extra elektrische gitaar en pedal steel wisten toe te voegen. Op zich een goed idee en vooral de nieuwe nummers deden daar hun voordeel mee. Maar de momenten dat de TTMOE tijdens dit concert alleen voor zijn publiek stond, zorgden toch voor het meeste kippenvel.

Dit was onder meer het geval bij de opener ‘Moonshiner’, een oude Ierse folksong, ooit nog gecoverd door Bob Dylan, de man die als lichtend voorbeeld geldt voor de kleine Zweedse artiest met de lange naam. Daarna volgen twee nieuwe nummers. ‘Fields Of Our Home’, het openingsnummer van zijn nieuwste album waarin de relatiebreuk met een geliefde centraal staat, introduceert stap voor stap het groepsgeluid waar het bij Matsson om te doen is. Het uptempo nummer ‘Slow Dance’ breidt verder op dat elan en noopt, vooral bij het vrouwelijk publiek, tot heupwiegen. Het catchy ‘1904’, uit zijn vorige plaat ‘There’s No Leaving Now’ mag rekenen op herkenningsapplaus. Eens te meer valt het op dat het niet alleen de rauwe stem is die het ‘m doet bij de TTMOE maar ook zijn bijzondere jingel-jangelende gitaarspel en dat in combinatie met zijn heel eigen manier van over het podium te ‘bewegen’. “Dancing like an idiot,” noemt hij dit zelf, al zouden wij het eerder omschrijven als het huppelen van een gestresseerd konijn, meer concreet, als een wit exemplaar, oordelend aan zijn outfit van vanavond.

De band haalt stevig uit met het recente ‘Darkness Of The Dream’, dat even knipoogt naar Bruce Springsteen en het publiek laat drijven op de o-oh-oh-oooh’s van het dartelende ‘Timothy’. Een eerste hoogtepunt volgt in de gedaante van de solo elektrische versie van ‘Love Is All’, voorwaar een bescheiden hitje waarbij alle smartphones de lucht in klieven. “Love is all from what i've heard but my heart's learned to kill,” zingt Kristian terwijl vele meisjeshartjes smelten. De zanger rijgt de solo akoestische hoogtepunten aan mekaar met ‘The Gardener’ en vooral het bloedmooie ‘’Thousand Ways’, dat zowel qua stijl als qua frasering zwaar schatplichtig is aan Bob Dylan.

Tijdens ‘Sagres’, volgens de Zweed ”A song about Portugal but mostly about Stuff” figureren opnieuw de groepsleden. Daarna volgt een met pedal steel opgeleukte coverversie van Blaze Foley’s ‘If Only I Could Fly’. Tijdens het oudere, door herkenningsapplaus onthaalde, ‘Revelation Blues’ waagt Matsson zich zelfs aan een gitaarduel met één van zijn groepsleden hetgeen opnieuw voor enige opwinding zorgt in de zaal.
Het solo akoestische ‘Criminals’ draagt de zanger op aan ex-megafaun frontman Phil Cook, die het gesmaakte voorprogramma voor zijn rekening nam en van wie hij, naar eigen zeggen, heel wat gitaarlics gepikt heeft. Met het sfeervol dreigende ‘Where Do My Bluebird fly’, het heerlijk dravende ‘King Of Spain’ en het alle registers opentrekkende ‘Dark Bird Is Home’ eindigt het concert in een climax. Wanneer tijdens de bisronde ook nog het met zware bassen overgoten ‘The Dreamer’ en het vocaal ontroerende ‘Like The Wheel’ uit de kast gehaald worden heeft The Tallest Man On Earth gewonnen spel. Groot zijn (en blijven) in iets kleins is echter, naar onze mening, het voor hem aan te houden motto.

Shake

Foto © Yvo Zels

meer foto's © Yvo Zels

 

 

Artiest info
website  
   

AB, BRUSSEL - 25/10/15