TINDERSTICKS @ CCHA, HASSELT -  01/11/16

Volgend jaar vieren Tindersticks hun zilveren jubilee. Met elf full-lenght albums op hun conto, van het titelloze debuut tot The Waiting Room dat dit jaar het zonlicht zag, maken de Britten al bijna een kwarteeuw schitterende, melancholische huiskamermuziek waarbij het lage stemgeluid van Stuart Staples kenmerkend is.

Cellospeler Simon Lenski, de man die we kennen als mede-oprichter van DAAU (Die Anarchistische AbendUnderhaltung), mocht eerst met twee medemuzikanten zijn nagelnieuwe EP Oh City voorstellen. Het rustige "Nightingale" begon Lenski staand aan de knoppen draaiend. Daarna bespeelde hij zacht zijn instrument en halverwege het repetitieve "I Like This Man" vielen de anderen in. De speelstijl werd iets heftiger. "The House", met z'n regelmatige tempowisselingen, versterkte de droefenis die Simon bezong. Afsluiten deden ze met "Meta Data", een elektronisch geschoeid nummer waarbij het gevoel naar boven kwam dat de stem niet altijd bij de sound paste.
Simon Lenski speelde "Nightingale" / "I Like This Man" / "We Know" / "The House" en "Meta Data" . (foto's)        

"Follow Me", de intro (op tape) van het nieuwe album, deed de zaallichten doven na de pauze. Het was tevens de gelegenheid voor Tindersticks om plaats te nemen en het verwelkomingsapplaus in ontvangst te nemen. Samen met David Boulter (keyboards) en Neil Fraser (gitaar) vormde Staples de kern van de band. Vanavond werden ze bijgestaan door basgitarist Dan McKinna en Earl Harvin op drums.

Met zijn warme baritonstem begon Stuart "Second Chance Man". Het was de gepaste soundtrack voor deze Allerheiligendag. In "Were We Once Lovers" kwam Fraser iets meer op de voorgrond met zijn subtiele gitaarspel en ook het keyboardgeluid van Boulter kwam af en toe wat nadrukkelijker naar boven. "Sleepy Song" werd ingezet met een fijne baslijn en een gedempte roffel waarbij Staples de tekst zachtjes in onze oren fluisterde.

Het was "Medicine" dat wat meer swing in hun repertoire bracht maar toch bleef Stuart tekstueel de gevoelige snaar bespelen. "Keep You Beautiful" ging op hetzelfde elan verder. Daarna ging het tempo weer iets de hoogte in met "Say Goodbye To The City" dat ook een stuk dreigender klonk. Met de bloedrode belichting had dit lied, samen met "The Other Side Of The World" een héél hoog Murder Ballads (Nick Cave) gehalte. "Hey Lucinda", dat op plaat ingezongen werd door de in 2010 aan borstkanker overleden Lhasa de Sela, miste het duet sfeertje omdat Staples alle vocalen voor zijn rekening nam.

David Boulter ging aan het orgel zitten om samen met de frontman "The Waiting Room" te spelen. Het lied werd heel puur en met een sobere belichting gebracht. Naar het einde toe viel Earl Harvin in met broze cymbaalstrelen om het allemaal nog intenser te doen klinken. Onder hun tweetjes brachten Boulter en Harvin het instrumentale "Planting Holes".

De overige bandleden verschenen opnieuw ten tonele en "We Are Dreamers!" deed de spanning weer stijgen. "Show Me Everything" milderde even maar met "This Fire Of Autumn" ging het alweer de hoogte in. Luid applaus was het dankbare gevolg. Staples is een man van weinig woorden maar net voor het inzetten van "A Night So Still" bedankte hij het Hasseltse publiek voor hun komst.

Als eerste bisnummer kozen Tindersticks voor Peggy Lee's "Johnny Guitar" dat nog trager en triester dan het origineel klonk. "My Oblivion", dat al even meeslepend begon, bouwde stilaan op om daarna weer naar het ingetogen strofe te duiken, vervolgens weer op te flakkeren en opnieuw te vertragen tot een sereen einde. Met applaus van en voor het publiek, en met een diepe buiging, verlieten Tindersticks het podium.

Dirk Vanhees

Foto © Berugi

meer foto © Berugi

Setlist:
"Follow Me" (The Waiting Room, 2016)
"Second Chance Man" (2016)
"Were We Once Lovers" (2016)
"Sleepy Song" (Across Six Leap Years, 2013)
"Medicine" (The Something Rain, 2012)
"Keep You Beautiful" (Falling Down A Mountain, 2010)
"Say Goodbye To The City" (2013)
"The Other Side Of The World" (The Hungry Saw, 2008)
"Hey Lucinda" (2016)
"How He Entered" (2016)
"The Waiting Room" (2016)
"Planting Holes" (2016)
"We Are Dreamers!" (2016)
"Show Me Everything" (2016)
"This Fire Of Autumn" (2016)
"A Night So Still" (2016)

Bisronde
"Johnny Guitar" (Peggy Lee cover, 1954)
"My Oblivion" (Waiting For The Moon, 2003)

 

 

 

 


 

 

 


 

 

 

 

 


 

Artiest info
website  
facebook  

CCHA, HASSELT -  01/11/16