N8N AND THE BOBBY JAMES FAMILY @ MONTY, ANTWERPEN - 22/09/18

Een appel valt nooit ver van de boom. Zo ook niet in het geval van N8N, pseudoniem voor Nathan Ambach, zoon van de vermaarde concertorganisator Paul Ambach, wiens naam artiestennaam Boogie Boy in bluesmiddens ongetwijfeld een belletje doet rinkelen. De laatste jaren speelde N8N vooral in het buitenland met optredens in New York, Shanghai, Tel Aviv en Kaapstad. Begin dit jaar begon hij met het releasen van maandelijkse tracks via zijn website. Anno 2016 staat N8N voor moderne soul, geruggesteund door the Bobby James Family, waarmee hij eerder op het jaar felgesmaakte support acts verzorgde voor Seal en Simply Red. Nathan Ambach verdeelt zijn tijd als muzikant en DJ momenteel tussen Kaapstad en Antwerpen. Op 22 september was de Antwerpen aan de beurt alwaar 300 genodigden voornamelijk via een social media-campagne een kaartje kocht hadden om Nathan met the Bobby James Family aan het werk te zien voor een thuismatch in de Antwerpse Monty (een voormalige cinemazaal). Nadat ik Nathan in april een schitterende tribute to Prince zag brengen, was ik benieuwd wat hij in Antwerpen voor ons in petto zou hebben.

Eerst was er nog de smaaktvolle support act van “2 afgevaardigden van Maple Black” oftewel de fraaie verschijning van Billy Leyers (jaja, ook dochter van!) die louter onder begeleiding van een pianist enkele soulvolle ballades – geheel in de traditie van het American songbook – ten berde kwam brengen. Een gloedvol halfuurtje tijdens hetwelk de zaal volliep met fans, vrienden en locale beau monde (we signaleerden ook de legendarische Serge Simonaert).

Klokslag 21h is het dan tijd voor de hoofdschotel, de 4-koppige Bobby James Family zet het op een strak musiceren en onze gastheer N8N schiet meteen krachtig uit de startblokken met “Love = A Feeling”. Zijn schijnbaar moeiteloze vocals vallen meteen op, met een stem als een klok die zich situeert tussen zijn grote voorbeeld Prince en Jamiroquai. Een stem die ook over de grote plas al hoge ogen gooide in “America's Got Talent”, waarin hij samen met vaderlief de tweede auditieronde overleefde. De band is perfect op elkaar ingespeeld en brengt een smooth en dansbaar geluid voort, zoals ook blijkt in het loepzuiver gezongen “A Song About You”. Bij het in een vurig crescendo uitmondend “Dominique” komt er zowaar enige vuige rock and roll om de hoek kijken, waarna onze gastheer zich soepel bewegend wederom tot a real ladies' man ontpopt in het meer zoetgevooisde “Complicated Girl”.

Samen met the Bobby James Family staat N8N voor modern urban soul, maar hij is niet beschaamd om te laten zien waar hij de mosterd haalt, zo importeert hij smaakvolle flashbacks naar Michel Jackson en Seal (“Crazy”) in “Losing Control” : voorzien van de juiste vibe, the moves & grooves, Antwerpen eet moeiteloos uit zijn hand en er mocht ook gedanst worden : “Dance” vormde hier het perfecte vehikel en excuus voor.

Na dit brute geweld werd er even teruggeschakeld in het subtiele “Please” met een gesmaakte vocale bijdrage en dito solo van de keyboardspeler. Dit was het laatste rustpunt in de set, Nathan toonde zich als een ware volksmenner en kreeg de hele zaal mee in de collectief meegescandeerde gospelpop van “Get that Girl”. Daarmee was het voorlopig uit met de pret maar de Monthy riep zijn local hero terug op het podium voor een lyrisch “Baby Blue/Bring it On”, waarbij de over een lenige fysiek beschikkende N8N zijn volleerde showmanship andermaal nog eens uitgebreid demonstreren mocht.

Met de langerekte funky groove van “Giving it Up” (iets wat hij vooralsnog uitdukkelijk NIET doet) stuurde hij Antwerpen de nacht in. Het zweet liep van de muren van de Monty en ook een breeduit lachtende vader Ambach liep over van trots, een schot in de roos.

Steven KAUFFMANN

Foto © Anja Cleemput

Setlist: Love = A Feeling / Song about You / Dominique / Complicated Girl / Losing Control / Dance / Please / Get that Girl - - Bis: Baby Blue / Bring it On / Giving it Up

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 


 

Artiest info
   
facebook  

MONTY, ANTWERPEN - 22/09/18