MARBLE SOUNDS @ BOTANIQUE, BRUSSEL - 27/09/18

De voorstelling van een nieuw album is voor elke band een heuglijke en tegelijkertijd spannende belevenis. In het geval van een geroutineerd collectief als de Belgische pop getinte postrockers van Marble Sounds, doen ze er live maar al te graag nog een schepje bovenop. Maar liefst zeven bandleden scharen zich vanavond aan de zijde van frontman Pieter Van Dessel op het podium van de knusse Rotonde in de Brusselse Botanique. Bekende gezichten zoals snarentovenaar Gianni Marzo, toetsenist Brecht Plasschaert, bassist Frederic Bastiaansen en drummer Mathijs Vanderleen zien we aangevuld met gastvrouw en zangeres René Sys, violist Stefan Wellens en trompettist Gerd Van Mulders. De gedetailleerde en accentvolle instrumentale opvulling die Pieter’s songs vergezellen, klinkt dan ook hemels en hartverwarmend en de sfeervolle belichting zorgt voor het laatste detail: sterretjes twinkelen er overvloedig op ons netvlies, een onmisbaar gegeven om je te laten meedrijven op een warm wolkje Marble Sounds.


Marble Sounds is met zijn album “ The Advice to Travel Light” aan zijn vierde parel toe als full album en het zou toch wel eens voor een grotere doorbraak kunnen zorgen. Net zoals Fréderic Sioen in Zuid-Korea heel populair is hebben zowaar de Japanners de smaak van Marble Sounds goed te pakken. Nu de rest van de wereld nog. Hier in Belgenland heeft Radio 1 alvast zijn beste beentje voorgezet om de nieuwkomer te promoten. Pieter Van Dessel vindt in grote mate zijn inspiratie voor het album tijdens een tweejarige trektocht als backpacker door Canada, waar hij in alle rust en eenvoud de dingen op hem af liet komen en het resultaat mag er wezen.

De première voor de presentatie van “ The Advice to Travel Light” is weggelegd voor De Vooruit in Gent, maar toch gaat er niets boven de geborgenheid van de Rotonde van de Botanique om de melancholische, gelaagde klanken van Marble Sounds volledig tot zijn recht te laten komen. De tape die de groep het podium opleidt spreekt met de boodschap “fasten seatbelts” boekdelen. Vele nieuwe songs mogen dan gedrenkt liggen in een flinke dosis melancholie en tederheid, de gelaagde instrumentale opbouw fulmineert dikwijls naar een explosieve climax in emotionele postrock stijl, kortom een heerlijk klankenpalet. Bovendien sporen de knappe repetitieve refreinen op de nieuwe plaat aan tot meezingen, wat de op wervelende percussie drijvende opener “Fire In The Lake”, hypnotiserend startend op druppelgitaar en viool, dadelijk tentoon spreidt.

De opvolger en titelnummer “The Advice To Travel Light” toont al een voorproefje van wat ons te wachten staat, met een explosief einde waar elektrische gitaar samen met blazers en viool de song uit zijn voegen doen barsten, net zoals in het opwellende “Keep Repeating”, dat het vuur aan de schenen wordt gelegd door een drammende drum, om uit te monden in een gierende climax van viool en de meesterlijk uitgesponnen gitaarspinsels van Gianni Marzo.

De eerste single “Anyhow (Even Now)”, getooid met knappe harmonische zang, mag al op herkenningsapplaus rekenen, net als de populaire oudjes “The Summer Of The Sun” (wel heel toepasselijk dit jaar) en het tedere “Leave A Light On”. Aan afwisseling ontbreekt het geenszins, zo ruilt Pieter Van Dessel regelmatig elektrische voor akoestische gitaar en breit hij gepast met korte anekdotes de nummers aan elkaar. We komen ondermeer te weten dat “39” opgedragen is aan alle negenendertigjarigen, hoewel twee jaar geleden geschreven, het nu eigenlijk “41” zou moeten heten, met de boodschap: niemand ontsnapt aan de tand des tijds. “Speeches” is opgedragen aan Piet’s klein goddelijk geschenk, zijn ondertussen zesjarige dochter, opgehemeld met heerlijke harmonische zang, terwijl het romantische walsende, met trompet en Marzo’s zachte pedal steel omfloerste “My Friend”, een ode is aan zijn liefste wederhelft, met wie hij een eerste afspraakje had hier in de Rotonde. De flarden tekst, die een zich verontschuldigende Pieter Van Dessel vanavond in dit nummer vergeet, zal zijn liefste hem wel pardonneren door de solo akoestische liefdesverklaring in “About You”, mee geneuried door de fans.

De absolute topper van deze schitterende avond wordt het mysterieuze “Tout Et Partout”, afwisselend "en français" met mooi rollende r, in duet gezongen met de breekbare stem van René Sys, die zich zelfs aan een quatre main op piano waagt. Dramatisch roffelende percussie, opgevuld met weidse soundscapes van Gianni Marzo’s hemelse pedal steel en trompet maken het plaatje hier kompleet.

Als orgelpunt kan dit tellen en toont nog maar eens aan met hoeveel talent dit vindingrijke Marble Sounds gezegend is. Spread the word en ga zeker eens uw oor te luisteren leggen wanneer ze ergens in je buurt spelen.

Yvo Zels

Fotoalbum © Yvo Zels

 


 

 

 

 

 

 


 

Artiest info
website  
facebook  

BOTANIQUE, BRUSSEL