MICHAEL WESTON KING - TOOGENBLIK HAREN - 15 FEB.2008

Het was een drukke dag vrijdag laatstleden, niet alleen voor ondergetekende maar ook voor de Britse singer-songwriter en ex Good Sons-boegbeeld Michael Weston King. We hadden via organisator Luc Gheldof van Toogenblik om 18.00 uur afgesproken voor een interview met de artiest, maar die was toen nog volop aan het soundchecken. Want ook hij was verloren gereden bij de zoektocht naar de zeer kleine maar uiterst gezellige bruine kroeg waar hij die avond zou optreden. Bijkomende pech was dat het een drukke concertavond was in het Brusselse, een erg koude dag en dat de zaalverwarming besloten had om net die dag een avondje vrij te nemen. Het interview kwam er toch dankzij de uiterst vriendelijke zanger die zijn avondeten speciaal voor het Rootstime-interview nog wat uitstelde en samen met mij goed ingeduffeld aan een bijna 45-minuten durende gesprek begon. Het verslag daarvan kan je op de interviewpagina’s van deze site lezen.

Het optreden zelf was uitstekend, ondanks de wel erg geringe publieke opkomst. Maar daar baalde Michael Weston King niet om. Samen met zijn good old buddy Alan Cook op pedal steelgitaar en de prille aanwinst Paul Hesketh op akoestische gitaar speelde MWK een schitterende set in 2 delen, bestaande uit 8 songs voor de break waarin hij eigenhandig cd’s ging verkopen en signeren, 8 songs na de break plus één toegift, het prachtige “No More Songs” uit het repertoire van protestzanger Phil Ochs, die zich ondertussen al 32 jaar geleden van het eigen leven benam. Tussen de songs door kwam MWK erg grappig uit de hoek en vertelde hij ook wat achtergrondinformatie over het hoe en waarom van de daaropvolgende song. Zelf speelde MWK op akoestische gitaar en bij enkele nummers werd de mondharmonica er bijgehaald. De avond begon meteen scherp met een Townes Van Zandt-cover “A Song For”. Ook veel werk uit zijn recentste mooie album “A New Kind Of Loneliness” en ouder werk uit de periode met The Good Sons zoals “Tim Hardin ‘65” - dat hij perfect vermengde met Hardin’s eigen song “Black Sheep Boy”-, “God’s Other Son” en “35 Regrets”. Daarenboven had hij ons in het interview al beloofd om enkele nieuwe nummers van de komende cd uit te testen. Dat waren de sterke song “She’s Still My Weakness” en “Nothing Left To Say” dat hij schreef voor een countrygetinte duetalbum-project. Conclusie: het blijft echt onbegrijpelijk dat een zo getalenteerde artiest zijn show voor een zo gering opgekomen publiek moest brengen. Maar Michael Weston King trok er zich niets van aan. Hij ging er helemaal voor en daardoor geldt het aloude gezegde ook voor deze heel fijne avond weer voor de volle 100%: “De afwezigen hadden ongelijk”.

Playlist
1. A Song For
2. From Out Of The Blue