UP IN THE AIR - MUSIC FROM THE MOTION PICTURE

Deze film van regisseur Jason Reitman, tevens producer van het soundtrackalbum, speelt zich grotendeels af in het luchtruim, in vlieghavens bij het in en uitchecken, in hotelkamers met chique barruimtes en dit in afwachting dat de volgende vlucht Ryan Bingham naar zijn volgende bestemming zal brengen. Daar wacht hem telkens de job om een personeelslijst af te werken en jarenlange trouwe werknemers het nieuws te melden dat zij ontslagen worden. Bazen hebben daar doorgaans het lef niet voor en huren liever iemand in.

Dat geeft in de soundtrack aanleiding tot intense songs en dramatische muzikale omlijsting bij de reacties van loyale werknemers die de onheilstijding moeten incasseren. Ryan Bingham, vertolkt door George Clooney, kan het allemaal niet echt schelen, als hij zijn vliegmijlen maar haalt, zijn persoonlijke doelstelling die hem in het select clubje van vliegfanatici zullen inlijven. Als je de naam Ryan Bingham hoort vallen zou je aan de Texaanse singer-songwriter kunnen denken, maar dat is puur toeval. In werkelijkheid is Ryan een sexy knapperd op leeftijd met bindingsangst, fictiefiguur uit een roman van Walter Kim, nu verfilmd. Jason Reitman zag trouwens een van de zes Golden Globe nominaties al verzilverd met een Award voor beste filmscenario.

Hij koos met zorg de muziek, waaronder bekende en minder bekende songs naast instrumentale tracks. Al bij de generiek krijg je vanuit vogelperspectief een overschouwend beeld van het stedelijk/landelijk lappendeken Amerika, gezien vanuit een vliegtuig. Daarbij kan je je geen betere cover indenken dan Woody Guthrie’s ‘This Land is Your Land’, mogelijk licht satirisch bedoeld. Waar Guthrie hiermee ooit hoop wilde geven aan de economische vluchtelingen, lijkt dit in de huidige crisistijd in Amerika aanleiding te geven tot een reeks ontslagen. Sharon Jones en The Dap-Kings vertolken dit nummer met veel passie.

Bij de bekendere songs vind je ‘Goin’ Home’ van Dan Auerbach uit zijn recent album en het prachtige ‘Help Yourself’ van Sad Brad Smith. Deze creëren bijhorende sfeer bij het geestelijk isolement en de nieuwe twijfels van de hoofdfiguur. Ook Crosby, Stills, Nash & Young en Roy Buchanan met zijn ‘Thank You Lord’ dragen bij tot de mood van de film en de verholen morele boodschap tussen de lijnen. De twee instrumentale tracks van Charles Atlas benadrukken de wereldvreemdheid van de held Ryan die in en bij zijn sociale contacten slechts als een parenthese wordt aanzien.

Het meest hield ik nog van de twee tracks van Rolfe Kent, ooit gerenommeerd voor een Golden Globe Award voor de film ‘Sideway’s’, ook al een film met een onderliggende levensles. Rolfe Kent valt wel meer in de prijzen. Bij het delicate ‘Security Ballet’ orkestreert hij als het ware de vluchtige choreografie van het luchthavengewemel. Bij ‘Lost In Detroit’ suggereert hij gedesoriënteerdheid. Ongewild denk je bij het beluisteren van de soundtrack aan de te ontslagen werknemers en hun tragedies. Opel Antwerpen is dan in gedachte wel heel dichtbij, wat pleit voor Reitman’s aanvoelend selecteren van de muziek.

Het album eindigt met de titeltrack van Kevin Renick, waarin nostalgie vermengd wordt met desolaatheid. Als je immers het grootste deel van je leven boven de wolken doorbrengt, valt ook de grond onder je voeten weg. Mooie tot de verbeelding sprekende soundtrack en ongetwijfeld ook mooie film met kans op een Oscar.

Marcie

 

Artiest info
   
iTunes  

Label: Rhino
Distr.: Warner Music Group