RICHIE LAWRENCE – MELANCHOLY WALTZ

Als kind leerde Richie Lawrence piano spelen op een prachtige, grote Steinway piano uit 1917 die hij ook nu nog steeds in zijn woning in Sacramento, California staan heeft en die alle pianoklanken produceert op zijn eerste soloplaat “Melancholy Waltz”. Het is dan ook een instrument dat naast het accordeon zijn gehele verdere leven heeft bepaald. Zijn voorliefde voor roots- en bluesmuziek weerspiegelt in zowat al de nummers en zijn grote voorbeelden als pianist waren Jerry Lee Lewis en Professor Longhair.

Na zijn huwelijk met zangeres Katie Thomas in 1994 speelde hij geruime tijd met haar samen in een folkgroep die ‘Horse Sense’ heette. En nadien was hij ook één van de stichtende leden en leadzanger van de retro folkband ‘The Loose Acoustic Trio’ waarvan we onlangs nog de cd “Sorrow Be Gone” recenseerden.

Nu lanceert Richie Lawrence na een carrière van 30 jaar als muzikant en op 57-jarige leeftijd met “Melancholy Waltz” een verzameling nummers waarin de piano en het accordeon een voorname hoofdrol mogen spelen. Twaalf eigen composities, waarvan het grootste gedeelte instrumentale nummers zijn.

Maar er zijn ook enkele opvallende tracks zoals bijvoorbeeld “Danielle”, een song die duidelijk New Orleans cajuninvloeden uitstraalt en waarop Richie Lawrence zelf geheel volgens de stijl van grootmeester Daniel Lanois in het Engels en het Frans zingt. Op dit heerlijke nummer wordt mooi meegezongen door Paul Lacques en Rob Waller van de countryrockformatie ‘I See Hawks In L.A.’.

Er zijn enkele haast klassieke instrumentale pianocomposities te horen zoals in “Le Milieu”, ”The Melancholy Waltz (1999-2009)”, “Café Katie” en “Mary’s Tune”. Folkmuziek inspireerde Richie Lawrence om nummers als “My Oklahoma Hills” en “Faith Come Back To Me” te brengen, songs waarop hij zelf ook zingt. Fats Domino-stijl honky-tonk piano vormt de basis van het nummer “Bee’s Blues (Für Elise)”, een zeer interessante bewerking van Beethoven’s klassieke werk. En het jazzy pianospel in “For A While” toont aan dat Richie Lawrence’s muzikale interessegebied zeer ruim is.

Dat hij ook grappig kan zijn bewijst hij met een instrumentale pianocompositie die hij wat cynisch “The Late Richard Lawrence” heeft genoemd. Eén van de vlotst in het gehoor liggende liedjes is “My Love” waarop Paul Marshall en Rob Waller van ‘I See Hawks In L.A.” voor harmony vocals komen zorgen. Dit mag als een fraaie tegenprestatie gezien worden voor de bijdragen op accordeon die Richie Lawrence aan hun vroegere albums heeft geleverd.

En dan moeten we het ook nog even hebben over de bonus track op “Melancholy Waltz”: het nummer “I Am Weary (Let Me Rest)”, een traditioneel klinkende folksong van Pete Roberts die Richie Lawrence enkel met pianobegeleiding akoestisch samen met zijn vrouwtje Katie Thomas zingt.

Dit album is ook voor ons bij Rootstime een zonderling buitenbeentje maar anderzijds ook een ware verademing omwille van deze muziekstijl die men anno 2010 niet meer als vanzelfsprekend durft te beschouwen. Daarom alleen al is “Melancholy Waltz” de moeite waard om ook eens door u beluisterd te worden.

(valsam)
“Not really evident roots music that is inspired by different styles, varying from blues to folk and Cajun and perfectly blended with classical piano compositions. Richie Lawrence’s grand Steinway piano dates back from 1917 but he is playing fantastic 21st century music on it. ‘Melancholy Waltz’ is an exceptional but wonderful professional debut album.”
– www.rootstime.be

 

Artiest info
Website  
Label: Big Book Records
Info: Hemifran
 

CD Baby